En liten solskinnshistorie - nesten ikke kø!

KnutW

Speedbird Concorde
Medlem
En liten solskinnshistorie - nesten ikke kø!

I en flyreise-hverdag preget av stress, køer, surr, tøys og tull kan jeg bidra med følgende lille solskinnshistorie:

I løpet av de siste dagene var jeg på en tur OSL-AMS-AUH-RBA-AUH-LHR-OSL.
Høres ut som mye pes og mas, og det var jo også det jeg hadde sett for meg og forberedt meg til.

Det skulle vise seg å bli det helt motsatte og her er kommer kortversjonen:
(Langversjonen kommer som en trip-report når jeg får redigert og ordnet med bilder.)

Innsjekk hos SAS på OSL: null kø, men de kunne bare sjekke meg inn til AMS.

Sikkerhetskontroll OSL, fast track rett bak SAS innsjekk: litt kø, ca 8-10 foran meg. Da åpnes ikke bare én, men to ekstra sluser og vips er køen borte, jeg er nr. en og sklir rett igjennom uten noe mer styr.

Boarding SAS OSL-AMS: litt kø, men setter meg ned og venter litt, =null kø.

AMS: Litt surr med å få sjekket inn i transitt, det er mange forskjellige skranker og jeg måtte innom tre(!) før jeg fant den rette. Men i ingen av dem var det kø! Mangel på innsjekk medførte naturlig nok at jeg heller ikke hadde noe boardingkort da jeg kom til passkontrollen. Der var det heller ikke kø, snarere tvert om, de to politimennene satt og småpratet seg i mellom. Den eldste av dem pekte på den yngre kollegaen; ungdommen får ta seg av jobbinga. Den yngste kikket på passet og spurte deretter om å få se boardingkortet;
-"Sorry, det har jeg ikke fått, det er ikke transitt-innsjekk før passkontrollen."
-"OK, hvem reiser du med og hvor?"
-"Etihad til Abu Dhabi"
-"OK, det er greit, god tur!"

Ankomst AUH har en sikkerhetskontroll. Litt før klokken seks om morgenen var det masse folk og turens eneste tilløp til køståing, men på tross av folkehavet gikk det unna på fem-ti minutter. Akseptabelt.

Avreise AUH: Null kø noe sted unntatt ved boarding, men to-tre minutter i kø for å slippe ombord i verdens siste A340-500 som går i rutetrafikk er innafor.

Ankomst RBA: Null kø i passkontroll, null kø i toll.

Avreise RBA: Null kø i innsjekk, null kø i passkontroll, null kø i sikkerhetskontroll, null kø ved boarding.

Ankomst AUH: Med erfaring fra forrige gang hadde jeg regnet med litt kø før sikkerhetskontrollen, men traff tydeligvis på et svært heldig tidspunkt; null kø.

Avreise AUH; null kø

Transitt LHR terminal 4 til terminal 2. Jeg hadde stålsatt meg for transitt på Heathrow, spesielt siden Etihad var over én time forsinket (mer om det i trip report) og jeg dermed hadde bare én time på å rekke bolagets rute til OSL. Frykten var ubegrunnet. Det var null kø til transittbussen som til og med sto utenfor og ventet. Bussavgang ett minutt etter jeg kom ombord. Det var ingen foran meg i sikkerhetskontrollen, rett igjennom uten noe mer sjekk og styr. Det var tilløp til kø ved boarding til en smekkfull 737 til OSL, men alt skled greit.

OSL, passkontrollen fra helvete, levde overhodet ikke opp til sitt frynsete rykte. Jevn flyt, ingen kø!

OK, jeg traff tydeligvis akkurat de små lukene som av og til åpner seg i systemet, og når man tenker etter er det vel mye flaks og tilfeldigheter. Men likevel, av og til funker fandenskapet! God helg!

Re: En liten solskinnshistorie - nesten ikke kø!

Kult!!! Og som regel er det jo nettopp sånn. Sånn egentlig. Det er bare at man sjelden skriver om det.

Høres ut som en veldig kul tur, forresten.

Sagt på en anden måde:
Skuffelser, der ikke gik i opfyldelse :) !

Noen ganger åpner det seg bare opp.
Sist lørdag på CPH, snitt tid i security 9-11 mins, tenkte at ok det blir vel 15-20 til slutt. Uten fasttrack lempet kortet og fikk grønt, vips der stod dama og sa værsågod og plutselig var jeg sjekket før jeg ante hva som traff meg. Tid - 1 min. Jippi og takk CPH, om det nok blir den ene gangen

Back