En liten oppdatering på ståa?

flyKSU

ScanFlyer Gold
En liten oppdatering på ståa?

Det har gått såpas mye opp og ned med SAS nå i det siste, at jeg ikke helt har klart å følge med :D Så lurte på om noen kunne fylle meg inn på litt info rundt hva som har skjedd, og vil skje fremover.

Såvidt jeg har forstått skal SAS NO/SE/DK/IC slåes sammen til et enkelt selskap, altså SAS. Er dette noe som skal skje i overskuelig fremtid, eller er navnet "SAS Norge" allerede borte? Og hva med Scanor-callsignet?

SAS skal pensjonere sine F50 innen Q1 2010. Hva skjer med kystrutene?

Lufthansa skulle spise opp SAS, men så skulle de ikke likevel, men så kanskje og ikke..?

Forvirrende sjø :rolleyes:

Re: En liten oppdatering på ståa?

Kommer vel en pressemelding i løpet av kvelden om ståa fremover

SAS International (inter-kont + salg utenfor Skandinavia) har allerede opphørt å eksistere som egen enhet. Selv var jeg ansatt i SAS International, om omtaler meg selv som ansatt i "The Airline Formerly Known as SAS International". SAS Sverige og SAS Danmark opphører vel å eksistere formelt i natt tror jeg, mens SAS Norge (ettersom dette er det eneste av enhetene som hadde eget AOC) som eget selskap forsvinner i løpet av Q2 2009 når AOC'et forsvinner (dermed blir SAS Norges fly igjen "Scandinavian" /SAS og ikke "Scanor"/CNO). Internt i SAS snakkes det uansett ikke om SAS Norge, men SAS i Norge. Slik det nye (gamle?) SAS er organisert, blir det produksjonsenheter i hvert land - Base STO, Base CPH og Base OSL som hver ledes av en Chief Operating Officer (i Norge Ola Strand) som har ansvar for produksjonen - i luften og på bakken (SGS integreres i de tre produksjonsenhetene).

Ved siden av de tre produksjonsenhetene, finnes det en Kommersiell avdeling (som bl.a. inneholder ruteplanlegging, revenue management, partners og branding) og en Marketing & Sales avdeling der i tillegg til salg- og marked også EuroBonus, eCommerce og distribusjon ligger. Organisasjonene her er ikke helt klare, men det ser ut til å bli sterke sentrale enheter, samt lokale enheter i de tre landene under en Salg- og markedsdirektør i hvert av de tre landene.

Samtlige SAS selskaper skal over på felles AOC innen(?) 1 oktober 2009, mener jeg å ha lest et sted på intranettet.

Last edited:

Kommer vel en pressemelding i løpet av kvelden om ståa fremover

Etter hva jeg vet er det fortsatt noen dager igjen med møter før det kommer mer info om flyflåte, hvilke selskaper i gruppen som skal fly hvilke ruter osv osv. Men før påske er det antydet at det skal komme noe.

Bra oppsummering CK! La oss også håpe at Core SAS også greier å tale med to tunger i en del saker der vi tidligere har opplevd tre skandinaviske tunger med IC som femte hjulet på vogna.

Back