Om jeg søker etter rabatterte biz-blletter på SK f.eks. mellom BGO og SFO kommer det opp at det finnes en fare som heter D2. I reglene for denne står det ingenting om hvilken klasse domestic-biten i USA bookes inn i. I følge SAS (05400-folket) så sier de at det er en godt kjent selvfølge at den bookes i A-klasse, og Y-klasse dersom sektoren ikke tilbyr A/F-klasse (typisk UAX og lignende).
Men, hva skjer, i følgende oppsett: den som reiser skal resie noen avganger tidligere, på en strekning både A/F og Y, og vedkommende i skranken til UA som skal sjekke inn vedkommende får et anfall av skrankemakt og sier: Vi har ikke D-klasse på strekningen, det er fullt i Y og det står ikke noe i reglene om at du har lov å fly "First" med denne billetten.
Hva er det som gjør at SAS bare sier at det er innlysende opplagt at man kan bookes i A-klasse, selv om fare rules ikke sier et eneste ord om hvilke booking-klasser som er tilgjengelige for bruk på innenriks i USA med en slik billett.
(F.eks. RTW-billetter i biz er veldig klare, og har med tekst som sier for USA domestic at man booker opp til A om tilgjengelig, ellers ned til Y, uten evt. kompensasjon. Hvorfor trengs kke det i tilfellet her?)
-A
Men, hva skjer, i følgende oppsett: den som reiser skal resie noen avganger tidligere, på en strekning både A/F og Y, og vedkommende i skranken til UA som skal sjekke inn vedkommende får et anfall av skrankemakt og sier: Vi har ikke D-klasse på strekningen, det er fullt i Y og det står ikke noe i reglene om at du har lov å fly "First" med denne billetten.
Hva er det som gjør at SAS bare sier at det er innlysende opplagt at man kan bookes i A-klasse, selv om fare rules ikke sier et eneste ord om hvilke booking-klasser som er tilgjengelige for bruk på innenriks i USA med en slik billett.
(F.eks. RTW-billetter i biz er veldig klare, og har med tekst som sier for USA domestic at man booker opp til A om tilgjengelig, ellers ned til Y, uten evt. kompensasjon. Hvorfor trengs kke det i tilfellet her?)
-A