En lav langdistansemaskin, med spørsmål.

Polaris

Free Luigi
En lav langdistansemaskin, med spørsmål.

Fant en liten lubben sak fra Isle of Man, stående i enden av rullebanen i dag. Syntes litt synd på'n, så jeg tok et par bilder for å få den til å føle seg bedre. Glemte å ta i helprofil, søk opp Private Hawker Beechcraft 4000 om du lurer på hvordan de ser ut i helfigur. De er rimelig lave, og har en svææær mage til ekstra fuel ;)

4977652732_78097ac286_z.jpg

Man må bli skitten på knærne for å få de bildene man vil ha, her kryper jeg under vingen og får enda ikke hele halen med. Forbarska...! ;)

4977630020_e174476756_z.jpg

Egentlig ikke mye hauke-preg eller fjærpreg over dette flyet :p

4977025157_a061f4a77d_z.jpg

Nope, ikke feilfokus!

4977633058_de374b05be_z.jpg

Ren i lakken er de iallefall!

4977022993_840c348519_z.jpg

Fin motor som sa "klirr klirr klirr". Må slite mye på dem å stå og spinne fritt slik i vinden? Skjønner hvorfor man har sånne motorcovers... Er det forresten reverseren vi ser "skinnene" til? Hvordan reverserer de disse motorene?

4977638770_1d64ab8794_z.jpg

(Under designprosessen) : Nei farskern, hvor skal vi plassere APU-eksosen?! Den hadde vi helt glemt av! Jaja, vi smeller den bare på den eneste plassen det er ledig, håper ingen ser det :D Merk at det også *alltid* er nordavind i Tromsø.

4976990319_cb62190052_z.jpg

Hva er disse hullene, er det støydemping? Sitter på platen mellom motor og skrog.

4976984579_d448bbb560_z.jpg

High voltage for sure, det var så håret stod rett opp! :colgate:

Last edited:
Re: En lav langdistansemaskin, med spørsmål.

Flotte "close up" bilder! Jeg lurte på hva slags maskin det var som stod der. Hva med den andre (kanskje en EMB-145...??) - noen bilder?

Takk takk :) Den ERJ'en (trur æ det va) va fra RAF (Belgiske Air Force'n) skulle egentlig ikke dra før 17.00, men den sneik sæ faken meg unna 15.55! Så vi kom for seint til den. LN-DAG har derimot et par bilder han snakket om å ha tatt gjennom gjerdet, så det kommer nok noen av den og.

Flotte bilder Polaris! :) En lekker maskin denne Beech'en.

Men hvordan kommer du inn på området for å ta slike bilder? Jobber du på plassen? :)

Last edited:

4977022993_840c348519_z.jpg

Er det forresten reverseren vi ser "skinnene" til? Hvordan reverserer de disse motorene?

Jepp, det er nok "skinnene" til reverseren vi ser ;)
Hvis du går inn på linken jeg har lagt ved, ser du hvordan motorene reverserer. Som du ser klaffer "skinnene" ( ^_^ ) sammen.
Noen kan sikkert forklare nærmere? :colgate:

Flotte bilder forresten!

http://www.airliners.net/photo/Hawker-Beechcraft-4000/1768312/&sid=dd862435caf17cdbc9bb3d04f5a7e7d4

Last edited:

De hullene du spør om kan være dumping av en eller annen type varmluft. Min best guess er dumping av varmluft som har blitt brukt til anti eller de-iceing av motorens luftinntak/evt andre deler av motoren eller flyet, og som ender opp med å gå ut av de hullene på bildet. Dette, fordi hullene er så bra plassert mellom motor og skrog.
Det kan naturligvis være så mye annet.

Last edited:

Uten å ha direkte kjennskap til flytypen vil jeg si at det med reverseren nok er korrekt. Man kan også se mixeren inni, like bak turbinen, som blander varm "core"-luft med kaldere fanduct-luft, for støydemping.
Grillen under pylon vil jeg tro er exhaust fra precooler. På de fly jeg har vært borti bruker man kald luft tappet fra fanduct til å kjøle bleed air ved behov. Bleed air tappes fra lav- eller høytrykkskompressor (normalt fra høytrykk ved lave turtall og fra lavtrykk ved høye turtall). Høytrykkslufta er jo rimeligvis heller varm og trenger kjøling før den kan brukes i air cycle systemet for air condition og trykkabin.

Uten at jeg har kjennskap til denne flytypen egentlig så synes jeg ditt forslag høres sannsynlig ut... Mitt forslag var for øvrig også basert på en annen flytype.

Oi her var det en del interessante svar! Men snakker vi om samme hullene? Det er jo først en firkantet plate med mange små "bumps" - deretter ei rad med 5 avlange hull. Det var forsåvidt mest den plata jeg lurte på (det du Stein kaller for "grill"?), men svar om hva de avlange hullene er - er helt lovlig og godkjent det og.... :)

Veldig, veldig flotte bilder dette her Polaris!

Men er du sikker på at det en langdistansemaskin? Den har jo ca. samme range som de vanlige i A320-familien ;)

Det er jeg enig i. Dessuten har den nok lengre rekkevidde enn kjøretøyene mine, og meg selv tilsammen :lol:

Imponerende bilder Polaris. Foreslår at du har ei "Separatutstilling" på "Skarven" :)

Det var et utrolig stilfullt fly. Fikk et bilde av det i helfigur torsdag. Men det er virkelig detaljene som "teller", så jeg skjønner godt at du glemte et i helprofil.
Og at et sånt lite fly kan fly like langt som en A-320 er imponerende.

IMG_6080-16x9water.jpg

Ufattelige fine bilder av en drit lekkert fly! :) Likte måten du tar bildene på. :)

Oi her var det en del interessante svar! Men snakker vi om samme hullene? Det er jo først en firkantet plate med mange små "bumps" - deretter ei rad med 5 avlange hull. Det var forsåvidt mest den plata jeg lurte på (det du Stein kaller for "grill"?), men svar om hva de avlange hullene er - er helt lovlig og godkjent det og.... :)

Som sagt, jeg kjenner ikke flytypen i detalj. Men den plata du snakker om antar jeg er undersiden av precooler, rett og slett en luft-luft radiator. Hva de fem avlange hullene er aner jeg ikke, rett og slett.

Utblåsningen fra engine anti-ice vil som regel være like bak inntaket, det er mulig at det er det vi ser på bilde nr.1 som en liten "flekk" under motoren, helt i forkant. Men som sagt, dette blir bare i beste fall "educated guess".. :)

Back