Det er jo ingen her som sier at OSL noen gang vil kunne sammenlignes med LHR, FRA, AMS eller CDG. Utgangspunktet er at OSL bør kunne få flere direkteruter som vil være positivt for norsk næringsliv og turisme samt gi flere valgmuligheter for norske reisende i hele landet og direkteruter til Østlandet der folk flest faktisk bor.
Et viktig poeng og noe som mange kanskje misforstår.
OSL kommer alltid til og være mindre enn disse og med mindre de er høye på et eller annet, så vet de godt det selv. Poenget er jo og utnytte sitt eget potensiale i størst mulig grad og ikke bli en superhub.
Det vil alltid være såkalt lekkasje til andre, på samme måte som også disse hubbene og alle andre flyplasser i mindre eller større grad også lekker trafikk til konkurrentene, selv på destinasjoner med nonstop ruter
Men mens vi er inne på lekasje, så kan trafikktallene fra AMS kanskje gi en pekepinn:
AMS hadde følgene trafikk fra Skandinavia i 2015
Norge: 1.737.096 +3,2% (Av dette var OSL 641,066, så 1.096.030 til resten)
Danmark: 1.418.665 +4,9% (Av dette var CPH 913.084 så 505.581 til resten)
Sverige: 1.161.028 +7,2% (Av dette var ARN 735.084 så 425.944 til resten)
"Resten" her er jo ren KLM trafikk, mens hovedstedene er også SAS og Norwegian involvert. AMS rapporterer om 40% transfer trafikk total, hvilket trolig er konservativt for Norge, selv om faktisk Amsterdam/Nederland i seg seg faktisk er en stor O/D destinasjon.
Tar man for seg Norge, men også OSL, så sier det seg selv at AMS alltid vil være en viktig og stor transfer destinasjon, men klarer OSL utvide sitt tilbud og dermed få tak i deler/litt av denne trafikken, både lekkasje fra OSL og trafikk fra andre norske KLM-destinasjoner, som nå går over AMS så er det snakk om såpass store volumer at selv noen få prosenter faktisk monner.
Selv om f.eks 9 av 10 utenfor Oslo sitter og sier at OSL er pyton, østlending er teite og de ikke har de destinasjonen jeg skal til, så holder det faktisk at 10% ikke mener det og da velger og fly via OSL istedet for AMS at OSL sitt passasjertall øker med ca 45.000 Og det er omtrent kapasiteten til en halv daglig 787/330, med da kun transferpax fra de norske KLM destinasjonene. Og det med et svært konservativt anslag på andelen transferpax fra TRF/KRS/SVG/BGO/AES/TRD på AMS, som mest sannynlig er langt høyere enn 40%
http://trafficreview2015.schipholmagazines.nl/assets/traffic-review-2015.pdf