En fremtid for norsk luftfart

Spar deg for sånne usakligheter. Innser dere ikke hvor smålige dere er når dere vil ta flyrutene fra resten av landet?

Den setningen sier vel sitt spør du meg...og ikke ser jeg noen gode argumenter tilbake. Hva er det som er så utrivelig på OSL? For mitt vedkommende så er OSL vesentlig bedre å benytte samt connecte på pga effektivitet og distanser (forutsatt at Connecting Norway fungerer).

Det er vel slik at selv om Changi hadde ligget på Ullensaker så hadde det også vært feil pga vegg til vegg teppet de har og som jeg ikke liker...:D.

Men nok om det. Jeg er helt enig i din argumentasjon
Strategien for luftfarten i Norge bør tjene hele landet, ikke bare Østlandet.

Det er allerede mange 1-stop muligheter fra store deler av Norge og fra OSL er det dessverre alt for mange destinasjoner som ikke er tilgjengelig direkte så alle nye direkteruter fra OSL gir vesentlig merverdi for Østlandet samtidig som det gir enda et tilbud for 1-stop for enda større del av Norge befolkning som ikke har tilbud med LH, BA, KLM, DY eller SAS.

Og argumentasjonen FOR OSL er stort sett den samme som Danskene bruker FOR Kastrup. :p

Men utgangspunktet er helt forskjellig. CPH har et rutenettverk som er voldsomt mye større enn hva markedsgrunnlaget tilsier.

OSL har fremdeles et rutenettverk som er underutviklet ift markedsgrunnlaget, men som nå Avinor og OSL har innsett derav den voldsomme styrkningen av ruteuviklingsavdelingen, noe vi håper å se resultater av på sikt.

Jeg tror at et sterkt OSL har større positive makroøkonomiske ringvirkninger på Norge eks Osloregionen (næringslivet, eksportører, turisme) enn hva et sterkt CPH har på Osloregionen.

OSL vil aldri kunne sammenlignes med flyplasser som AMS, LHR, CDG og FRA i antall ruter /destinasjoner og vil aldri kunne konkurrere med disse. OSL vil aldri få så mange interkontinentale ruter, og derfor så kommer passasjerer i andre deler av landet, til uansett bruke flyplasser nede på kontinentet for å komme lenger ut i verden.

For øvrig, så er SAS, men spesielt Norwegian sin interkontinentale sattsing veldig bra for alle i landet, men i hovedsak så er det billigst for folk i Oslo regionen. Vi i andre deler av landet må fremdeles betale ganske mye mer for å fly interkontinentalt med SAS og Norwegian enn dere i Oslo. Connection flights er ikke gratis og dermed så er det like aktuelt å reise til AMS, LHR etc.

OSL vil aldri kunne sammenlignes med flyplasser som AMS, LHR, CDG og FRA i antall ruter /destinasjoner og vil aldri kunne konkurrere med disse. OSL vil aldri få så mange interkontinentale ruter, og derfor så kommer passasjerer i andre deler av landet, til uansett bruke flyplasser nede på kontinentet for å komme lenger ut i verden.

For øvrig, så er SAS, men spesielt Norwegian sin interkontinentale sattsing veldig bra for alle i landet, men i hovedsak så er det billigst for folk i Oslo regionen. Vi i andre deler av landet må fremdeles betale ganske mye mer for å fly interkontinentalt med SAS og Norwegian enn dere i Oslo. Connection flights er ikke gratis og dermed så er det like aktuelt å reise til AMS, LHR etc.

Det er jo ingen her som sier at OSL noen gang vil kunne sammenlignes med LHR, FRA, AMS eller CDG. Utgangspunktet er at OSL bør kunne få flere direkteruter som vil være positivt for norsk næringsliv og turisme samt gi flere valgmuligheter for norske reisende i hele landet og direkteruter til Østlandet der folk flest faktisk bor.

Hva med de i nord? For de er det helt topp at OSL får flere ruter, det betyr i mange tilfeller ett mindre stopp da de slipper mellomlanding i både OSL og på kontinentet. Det er en betydelig kostnad- og tidsbesparelse. Er det ikke god distrikspolitikk?

Skjønner godt dere på vestlandet liker forbindelsene til kontinentet men det kan jo ikke styre hvorvidt OSL skal jakte nye ruter. Nå er jo ikke økonomien heller den helt store på vestlandet for tiden...

Et vigtigt aspekt mange glemmer er at flybranchen er under konstant udvikling. I fremtiden vil det blive ligeså almindelige at flyve langdistance som kortdistance i dag. Norwegians satsning på langdistance er et eksempel på en begyndende revolution af flytrafikken generelt. Der er derfor god grund til at forvente en eksplosiv stigning i langruter fra alle byer i Skandinavien indenfor de kommende 20 år :)

Det er jo ingen her som sier at OSL noen gang vil kunne sammenlignes med LHR, FRA, AMS eller CDG. Utgangspunktet er at OSL bør kunne få flere direkteruter som vil være positivt for norsk næringsliv og turisme samt gi flere valgmuligheter for norske reisende i hele landet og direkteruter til Østlandet der folk flest faktisk bor.

Et viktig poeng og noe som mange kanskje misforstår.

OSL kommer alltid til og være mindre enn disse og med mindre de er høye på et eller annet, så vet de godt det selv. Poenget er jo og utnytte sitt eget potensiale i størst mulig grad og ikke bli en superhub.
Det vil alltid være såkalt lekkasje til andre, på samme måte som også disse hubbene og alle andre flyplasser i mindre eller større grad også lekker trafikk til konkurrentene, selv på destinasjoner med nonstop ruter

Men mens vi er inne på lekasje, så kan trafikktallene fra AMS kanskje gi en pekepinn:

AMS hadde følgene trafikk fra Skandinavia i 2015
Norge: 1.737.096 +3,2% (Av dette var OSL 641,066, så 1.096.030 til resten)
Danmark: 1.418.665 +4,9% (Av dette var CPH 913.084 så 505.581 til resten)
Sverige: 1.161.028 +7,2% (Av dette var ARN 735.084 så 425.944 til resten)

"Resten" her er jo ren KLM trafikk, mens hovedstedene er også SAS og Norwegian involvert. AMS rapporterer om 40% transfer trafikk total, hvilket trolig er konservativt for Norge, selv om faktisk Amsterdam/Nederland i seg seg faktisk er en stor O/D destinasjon.
Tar man for seg Norge, men også OSL, så sier det seg selv at AMS alltid vil være en viktig og stor transfer destinasjon, men klarer OSL utvide sitt tilbud og dermed få tak i deler/litt av denne trafikken, både lekkasje fra OSL og trafikk fra andre norske KLM-destinasjoner, som nå går over AMS så er det snakk om såpass store volumer at selv noen få prosenter faktisk monner.
Selv om f.eks 9 av 10 utenfor Oslo sitter og sier at OSL er pyton, østlending er teite og de ikke har de destinasjonen jeg skal til, så holder det faktisk at 10% ikke mener det og da velger og fly via OSL istedet for AMS at OSL sitt passasjertall øker med ca 45.000 Og det er omtrent kapasiteten til en halv daglig 787/330, med da kun transferpax fra de norske KLM destinasjonene. Og det med et svært konservativt anslag på andelen transferpax fra TRF/KRS/SVG/BGO/AES/TRD på AMS, som mest sannynlig er langt høyere enn 40%

http://trafficreview2015.schipholmagazines.nl/assets/traffic-review-2015.pdf

Last edited:
Selv om f.eks 9 av 10 utenfor Oslo sitter og sier at OSL er pyton, østlending er teite og de ikke har de destinasjonen jeg skal til, så holder det faktisk at 10% ikke mener det og da velger og fly via OSL istedet for AMS at OSL sitt passasjertall øker med ca 45.000 Og det er omtrent kapasiteten til en halv daglig 787/330, med da kun transferpax fra de norske KLM destinasjonene.

Helt enig. Forøvrig er min holding at det er helt, helt uproblematisk å fly via OSL. OSL er slett ingen dårlig flyplass. Faktisk er det til tider bedre å gjøre dette via OSL, selv om man må ta bagasjen gjennom tollen på OSL fortsatt (en helt marginal ulempe, spør du meg), for man slipper i så fall å gå halve FRA, LHR eller AMS rundt (og les f.eks. noen av diskusjonene rundt sikkerhetskontroll på LHR ved transfer der...).

Back