• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Emirates vil ha treetasjers megafly

Re: Vil ha. Treetasjers megafly

Tror nok at A380-900 blir lansert først. Det er også realistisk da dagens A380-800 er forberedt for å kunne strekke skroget til makimalt 80 meter. Dette er en økning på litt over 7 meter, og betyr at man glatt får inn 650-900 pax alt etter kabinkonfigurering. Vingespennet er allerede i dag 79,9 meter, noe som er innenfor kravet til at flyets fysiske mål skal ligge på maksimalt 80x 80 meter.

Det gir nok mange flyplassoperatører svettetokter. Tviler egentlig på at det vil komme. Det vil kreve vanvittige oppgraderinger på flyplassene, da maskinen vil bli langt tyngre enn noe som operer i dag. Man vil også kreve ytterligere oppgraderinger av gateområder. Dimensjonsmessig vil jeg anta at man ikke vil kreve mye mer plass for vingespenn.. vekta blir nok det kritiske og det vil kreve forsterkninger i alle områder maskinen beveger seg.

Det gir nok mange flyplassoperatører svettetokter. Tviler egentlig på at det vil komme. Det vil kreve vanvittige oppgraderinger på flyplassene, da maskinen vil bli langt tyngre enn noe som operer i dag. Man vil også kreve ytterligere oppgraderinger av gateområder. Dimensjonsmessig vil jeg anta at man ikke vil kreve mye mer plass for vingespenn.. vekta blir nok det kritiske og det vil kreve forsterkninger i alle områder maskinen beveger seg.

Tviler du på A380-900 og LN-MOW?

Lurer på om historien her har blitt vridd og vendt på et par ganger innen den havner på trykk hos VG.

Det var et intervju med Emirates nå nylig, som jeg mistenker denne bygger på. Og der var det snakk om A380-900, som vil fort bli et fly på mellom 5-800 passasjerer (selv A380-800 er jo sertifisert for over 800). Hvordan det tredje dekket har kommet inn i historien er ukjent

De dan jo bare lage en kanbin i det framre bagasjerommet i buken til 380'en, og viola tre etasjer. Det er sikkert plass til kofferter til 800+ pax i bakre del av lasterommet og i Aft Bulk.

Det er vanskelig å spå, særlig om fremtiden og det tok jo ca 35 år fra 747 kom, til A380 kom og det tar sikkert minst like lang tid før det kommer et større fly en A380, dvs 2040-2050. Når trenden i verden er mer point to point selv på IC, spesielt med 787 på markedet, så vil antall opperatører med behov for mega-jumbo fly være veldig lite. Hadde interessen for A380-900 vært større så hadde den sikkert vært under konstruksjon eller i drift allerede, men at den kommer er jeg ganske sikker på.
For ikke mange dagene siden gikk Boeing ut og antydet at de ikke ser noen 747-8 eller A380 opperatører i Latin Amerika i minst 10 år fremover.

Et 3 etasjes fly vil kanskje ha 2-4-2 på øverste dekk, 3-6-3 på miderste og 3-4-3 på nederste dekk. Når jeg tenker etter har jeg mer tro på et karbonfly, med større lengde, og 3-4-3 på øverste dekk og 3-3-3-3 på nederste med vekt ikke så veldig mye høyere en A380-900, men det er nok ganske mange år frem i tid.

De dan jo bare lage en kanbin i det framre bagasjerommet i buken til 380'en, og viola tre etasjer. Det er sikkert plass til kofferter til 800+ pax i bakre del av lasterommet og i Aft Bulk.

Et av ulempen med dagens A380-800 er nettopp lastekapasiteten i forhold til antall passasjerer

Det er vanskelig å spå, særlig om fremtiden og det tok jo ca 35 år fra 747 kom, til A380 kom og det tar sikkert minst like lang tid før det kommer et større fly en A380, dvs 2040-2050. Når trenden i verden er mer point to point selv på IC, spesielt med 787 på markedet, så vil antall opperatører med behov for mega-jumbo fly være veldig lite. Hadde interessen for A380-900 vært større så hadde den sikkert vært under konstruksjon eller i drift allerede, men at den kommer er jeg ganske sikker på.

ja, men samtidig har flere selskaper, både som har A380 i flåten nå og som ikke har det signalisert at de ønsker seg en -900 modell. Som jo vil ha en veldig lav CASM. Markedet er nok begrenset, men samtidig stort nok til at det finnes.
En -900 vil nødvendigvis ikke være så vanskelig å utvikle, avhengig om man bare går for en "simple stretch" eller en re-engined variant. Husk at vingen på A380 er dimensjonert for noe større enn -800;)

Finanskrisen kombinert med at Airbus er strukket på ingeniørressurser, blant annet til A350 og A320neo, gjør at A380-900 er satt litt på vent, men tipper vi ser den i luften rundt 2020

Dessuten tror jeg 787 og point-to-point er overdrevent. Dette var muligheter som ble åpnet da 767 kom, og når man ser på hvor 787 flyr så er det jo primært inn til hubs

Last edited:
Back