Emirates sin Oslorute - Fra Sept 2014

Tolker jeg det rett er det mer problem med Emirates kapasitet (og prioriteringer av denne) enn etterspørsel fra OSL

Uansett vil forhåpentligvis Thai snart være tilbake på OSL og avlaste en del BKK-trafikk++ fra Emirates.
 
Uansett vil forhåpentligvis Thai snart være tilbake på OSL og avlaste en del BKK-trafikk++ fra Emirates.

Du har et poeng der, men samtidig har jo Emirates veldig mye mer enn bare Thailand. Selv om jo Thai hadde mye connections videre.

Ellers litt morsomt de her trekker frem videreforbindelser til FlyDubais rute til Krabi
 
Du har et poeng der, men samtidig har jo Emirates veldig mye mer enn bare Thailand. Selv om jo Thai hadde mye connections videre.

Ellers litt morsomt de her trekker frem videreforbindelser til FlyDubais rute til Krabi

Ja, tydelig at det er et marked for direkte OSL-Thailand.
 
Det må vel være mulig med noe mer kapasitet østover etterhvert med både Thai og PIA ute av Oslo-markedet. Kan ikke helt se hvordan Norse skal kunne erstatte dette f.eks. En sørøst Asia rute med Thai eller Singapore og en østlig mot Kina/Korea/Japan bør funke i kombo med frakt (fisk).
 
Tolker jeg det rett er det mer problem med Emirates kapasitet (og prioriteringer av denne) enn etterspørsel fra OSL
Mid-juli sjekket jeg litt med priser OSL-DXB i mid august. Det var ikke ett eneste ledig sete å oppdrive i economy på flere uker. Jeg mistenker at reisebyråer fra Singapore, Malaysia, Indonesia og mange andre land hadde forhåndsreservert såpass mye at de stoppet salget og heller re-åpnet når de fikk nøyaktig antall reisende. Damelandslaget i Fotball brukte EK til NZ, de hadde jo problemer med å få plasser på returen til Oslo, etter de var slått ut av mesterskapet. Qatar hadde samme problemet, alt fullt.
 
I går annonserte Støre regjeringen ifb med statsbesøket fra UAE, en ny/ forbedret luftfartsavtale (uten det ble gitt mer detaljer) med dem. Usikker på om Norge er en avtalene alene med UAE eller en fellesavtale med Danmark og Sverige slik det vel er på andre bilaterale flyavtaler.

Med tanke på at det ser ut til å gå godt for Emirates så er det litt rart at de ikke har økt frekvensen fra den 1. daglige på OSL hvis dem ikke har makset ut på den bilaterale avtalen allerede.
Med en eventuell ny/ forbedret bilateral avtale kunne vi se Emirates gå opp til 2 daglige, eventuelt at Etihad starter ARN og/eller OSL fra AUH (også dem en del av UAE og dermed samme avtale som Dubai/ Emirates).
 
Last edited:
I går annonserte Støre regjeringen ifb med statsbesøket fra UAE, en ny/ forbedret luftfartsavtale (uten det ble gitt mer detaljer) med dem. Usikker på om Norge er en avtalene alene med UAE eller en fellesavtale med Danmark og Sverige slik det vel er på andre bilaterale flyavtaler.

Med tanke på at det ser ut til å gå godt for Emirates så er det litt rart at de ikke har økt frekvensen fra den 1. daglige på OSL hvis dem ikke har makset ut på den bilaterale avtalen allerede.
Med en eventuell ny/ forbedret bilateral avtale kunne vi se Emirates gå opp til 2 daglige, eventuelt at Etihad starter ARN og/eller OSL fra AUH (også dem en del av UAE og dermed samme avtale som Dubai/ Emirates).

Såvidt jeg vet er det ingen begrensning i den bilaterale avtalen, når det kommer til frekvens eller kapasitet. Så lenge det er en designated carrier, noe både Emirates og Etihad er.

Se forresten nederst på side 16 på avtalen fra 2011

https://www.gcaa.gov.ae/en/departme... ICANb3ab8841-deb1-4a97-b4e8-58edbbb2d353.pdf

Emirates har ved enkelte få ganger pre-korona hatt mer enn en daglig (7 ukentlig), men basert på et intervju vi i Flypodden gjorde med dem for noen år siden, er det også opptatt av å beskytte yield. Og dermed holder litt igjen. Dessuten handler det litt om kapasitet og totale nettverk
 
Last edited:
Såvidt jeg vet er det ingen begrensning i den bilaterale avtalen, når det kommer til frekvens eller kapasitet. Så lenge det er en designated carrier, noe både Emirates og Etihad er.

Se forresten nederst på side 16 på avtalen fra 2011

https://www.gcaa.gov.ae/en/departme... ICANb3ab8841-deb1-4a97-b4e8-58edbbb2d353.pdf

Emirates har ved enkelte få ganger pre-korona hatt mer enn en daglig (7 ukentlig), men basert på et intervju vi i Flypodden gjorde med dem for noen år siden, er det også opptatt av å beskytte yield. Og dermed holder litt igjen. Dessuten handler det litt om kapasitet og totale nettverk
Takk for vedlagt avtale, men den er kanskje utdatert pga jeg kunne kun se Etihad, Emirates, Air Arabia, RAK, Flydubai og SAS som designated carrier. Norwegian er ikke nevnt i avtalen og heller ingen provision for å legge til skandinaviske flyselskaper i avtalen, kun for UAE.
Så hvordan kunne de da fly lovelig til Dubai? De fløy vel allerede til Dubai vel da avtalen ble inngått i 2011 og fortsatte vel flere år etterpå.
 
Takk for vedlagt avtale, men den er kanskje utdatert pga jeg kunne kun se Etihad, Emirates, Air Arabia, RAK, Flydubai og SAS som designated carrier. Norwegian er ikke nevnt i avtalen og heller ingen provision for å legge til skandinaviske flyselskaper i avtalen, kun for UAE.
Så hvordan kunne de da fly lovelig til Dubai? De fløy vel allerede til Dubai vel da avtalen ble inngått i 2011 og fortsatte vel flere år etterpå.
https://www.gcaa.gov.ae/en/departme...t2010f6af8b99-c0df-4b8a-89af-c933418e93e2.pdf

Fant denne på samme nettside, som er en egen avtale mellom UAE og Norge, men mangler desverre dato for når den ble signert, men er nok trolig en avtale som erstattet den du linket til. Ser også tilsvarende egne avtaler for Sverige og Danmark.

Ved et kort overblikk ser denne avtalen til å være mer liberal (mindre restriktiv) enn fellesavtale fra 2011 der vertslandet bestemmer hvilke av deres egne flyselskaper som skal få lov og restriksjonene som gjelder så lenge den er gjensidig mellom Norge og UAE.
Og som du nevnte er det heller ikke her noen begrensinger i ruter, frekvens eller kapasitet så lenge dette gjøres likt fra begge land. Dvs hvis Norge tillater 2 selskaper mellom OSL og DXB med 14 ukentlige, så må dem også tillate 2 UAE selskaper på samme rute og med samme frekvens. Og tillater Norge f.eks SAS mellom BGO og AUH, så må også Emirates få fly samme rute.
 
Last edited:
Går ned til 777-200LR neste vinter (og dermed ingen First ser det ut til ifølge Amadeus)

Det var overraskende og en ripe i lakken for OSL. Konkurransen fra Qatar er tydeligvis for tøff for dem. De har jo kun 10 -200LR, så at de velger å sette denne gamle kjerra inn på OSL, i stedet for den nye A350-900, som de nå begynner å fase inn, er kjipt for kundene. Begge har ca. samme seteantall og er uten F. Stor forskjell i produkt.
 
Last edited:
De har jo kun 10 -200LR, så at de velger å sette denne gamle kjerra inn på OSL, i stedet for den nye A350-900, som de nå begynner å fase inn, er kjipt for kundene. Begge har ca. samme seteantall og er uten F. Stor forskjell i produkt.

Men ser ut til at 77L har nye Businessclass, med 2-2-2 i det minste
 
Forbedringen på OSL-ruten består vel hovedsaklig av at det nå blir flatseng og at man slipper midtsetet på biz. Mulig førsteklassen solgte såpass dårlig på OSL at de kuttet den ut?
 
Ryktes vel 77L er litt midlertidig og OSL trolig står i kø for A350

Håper det stemmer! Håper også amenity kits kommer på plass igjen med ny kabin, var litt stusselig å få sokker/"tøfler" og øyemaske fra Oslo, mens CPH får full kit fordi de har A380. Tidligere var tannbørste, håndkrem, kam etc ihvertfall også i kittet, men det har de nå flyttet til toalettet
 
Back
Top