• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Emirates med punktering og påfølgende hull plate i skroget på A380

Re: Emirates med punktering og påfølgende hull plate i skroget på A380

Saken skjedde 1. juli, men mediene har ikke fanget den opp før nå

Har sirkulert på facebook og Twitter ihvertfall. Men så lenge ikke trykkabinen er punktert er det vel ikke kritisk. Men det var nok ingen som ante at skaden var så stor før de landet.
 
Re: Emirates med punktering og påfølgende hull plate i skroget på A380

Det må da ha vært et helsikes smell/spetakkel på take-off og climb-out? Og en god del hvisling/piping når de kom opp i fart?
Hva sier flygerne her på forumet, piss poor airmanship eller CRM? De som satt i nærheten må da ha reagert på dette?
 
Re: Emirates med punktering og påfølgende hull plate i skroget på A380

Flygerne tar ikke den avgjørelsen selv, i hvert fall i mitt selskap. Har med Dispatch, Operations og Tech Ops på laget. Jeg vet lite om dobbel røret, men en 14 timers tur tar mye fuel, og var sikkert langt over Landing Weight ved takeoff. Ville tatt dem lang tid og returnere, og de visste helt sikkert ikke omfanget på skaden.
Mange år siden på takeoff ut av en av NY’s fineste nabolag, så tok vi en måke(for dere bokmålske søringer, satans måse for oss nordlendinger,) gjennom venstre motor.
«V1, Bird, Rotate». Vi hadde en 5-6 timers tur foran oss. Så fuglen nært motor, trodde vi gikk klar, var ingen indikasjon på temperatur, vibrasjon osv. Men så lukta vi stekt måke. Det var ingen vei vi kunne fly så langt vel vitende, og vi visste ikke hva fremtiden ville bringe. Det tok oss sikkert nesten en time før vi landa igjen, etter en haug med checklister deriblandt Overweight Landing. Men det begynte med samtaler med de i selskapet.
En 380 er et helt annet dyr, overweight landing kan vel ødelegge rullebanen. CRM involverte nok alle mulige kilder.
 
Last edited:
Back
Top