• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Emirates bekrefter ....

Replying to Topic 'Emirates bekrefter ....'

Jeg har lenge hatt troen på at emirates blir neste trekkfugl på Osl. denne bestillingen hjelper da litt på troen!:D

Ja seslkapet trenger ikke å vise til positive tall så lenge emiren punger ut...

Originally posted by EB

Var det ikke Emirates som gikk med et brukbart overskudd i fjor? Mener å huske å ha lest at Emirates gjør det bra rent økonomisk - dog hjulpet av meeeget snille skatte og avgiftssatser.

Originally posted by MartinL
Jeg har lenge hatt troen på at emirates blir neste trekkfugl på Osl. denne bestillingen hjelper da litt på troen!:D

Skal Emirates komme til OSL tror jeg nok ikke vi skal i det hele tatt være i nærheten av å håpe på noen 777. A330-200 (som Emirates vel fremdeles har noen av) er nok i så fal det mest nærliggende all den tid A332 er det minste de har...;)

Boeing bekrefter også...

051120h.jpg

Originally posted by EB

EK fikk faktisk - tror jegd et var $20 mill. da de startet opp - og siden har de ikke fått ett øre i statsstøtte. De de imidlertid har er ingen skatter, billig arbeidskraft og myndigheter som satser på turisme og å gjøre Dubai til et internasjonalt businesssenter, så de har veldig gode rammebetingelser. Men, ingen direkte statsstøtte (som Alitalia)

Sånn som Emirates driver og kjøper fly,må de jo ha noen enorme ekspansasjonsplaner??Det er vel bare et tidsspørsmål før de kommer til Skandinavia,kanskje Oslo-Dubai-Bangkok??Og Dubai er jo en ypperlig hub videre til sørøst Asia og Australia.

Jeg må tilstå at jeg har meget svært ved at se Emirates åbne en rute til OSL før CPH eller ARN. Dette skyldes hovedsageligt størrelsen af lokal markedet i Oslo og omegn...

Originally posted by PP

Jeg må tilstå at jeg har meget svært ved at se Emirates åbne en rute til OSL før CPH eller ARN. Dette skyldes hovedsageligt størrelsen af lokal markedet i Oslo og omegn...
Med de mengdene fly de kjøper begynner de vel å fly fra alle byene:p :p

Mener at jeg har lest et sted at nordmenn er de som reiser mest til Dubai pr år fra Skandinavia,så da ville vel ikke OSL vært unaturlig for en direkterute fra Skandinavia..

Originally posted by PP

Jo da jeg tar den, men her er det andre argumenter og ikke minst muligheter som spiller inn. Jeg skal prøve å være litt objektiv i forhold til mine påstander selv om jeg er norsk og bor i Oslo;)

Husk at både ARN og CPH har flere direkteruter til Asia, det har ikke Osl.

Emirates vil aldri etablere en rute med tanke på at deres pax kun vil fly til Dubai. Med det mener jeg at Thai, Malaysian osv vil appelere mere til det sentralasia enn Emirates vil fra CPH og ARN. jeg tror derfor at en rute fra CPH i første omgang vil appelere til sørsvenske og danske pax til Dubai og ikke transfer pax til thailand, Malaysia, Singapore osv.

Går Emirates inn på Osl er de en unik possisjon. De etablerer en rute med null direkte konkurranse. Ingen annet selskap flyr fra Osl til østen og flyselskapet vil kunne appelere til så vell transfer pax som pax til Dubai.
Med flest norske pax av skandinaviske landene til Dubai, vil jo ruten ha ett mye større grunnlag fra Osl enn både CPH og ARN fordi det her vil være flere pax på transfer og direkte.

København vil ikke i like stor grad tiltrekke seg pax fra nærliggende omeråder til Emirates sine ruter fordi Emirates har planlagt å ekspandere kraftig i mellom europa og jeg tror da ikke København vil stå sterkest i å tiltrekke seg disse.

Jeg tror også københavns rolle som største flyplass i skandinavia snart vil være forbi forde det opprettes stadig nye direkteruter fra ARN og Osl. Uten dagens svenske og norske transfer pax ville ikke CPH vært skandinavias største.

Jeg sier ikke at en rute fra CPH ikke ville lønnet seg, men jeg synes Osl burde være ett bedre valg med tanke på konkurranse situasjonen og mulighetene her.

Skall vi försöka att inte göra detta till en p***smätartävling mellan OSL, CPH och för en gångs skull. Går det åt det håller kommer "Savipix lockthreadhappy" och tar action. You've been warned! :smokin

Originally posted by Savipix

Skall vi försöka att inte göra detta till en p***smätartävling mellan OSL, CPH och för en gångs skull. Går det åt det håller kommer "Savipix lockthreadhappy" och tar action. You've been warned! :smokin

Pokker også da.;)

Airbus 330.:)

æh? Synes ikke du skal stenge så lenge diskusjonen er sakelig!

Varför tror du att den fortfarande är öppen ;) Men börjar samma pajkastning att komma i retur som vi har sett i andra trådan... DÅ! :smokin

Originally posted by Savipix

Så så rolig nu - det er vel tilladt at have en holdning til hvad der er realistisk eller ej. Så længe vi holder det på et sagligt niveau er det vel ok - desværre er jeg selv et par gange blevet revet med, men jeg skal prøve at beherske mig denne gang... :up:

Selv tror jeg at Emirates ser til India foerst og fremst....med en befolkning paa over 1 Milliard...skal det ikke store forbedringer i BNP foer en faar meget betydlige nye passasjergrupper.....og India har hverken infrastruktur eller kapasitet til aa spise denne kaka alene.....

Originally posted by MartinL

Originally posted by PP

Jo da jeg tar den, men her er det andre argumenter og ikke minst muligheter som spiller inn. Jeg skal prøve å være litt objektiv i forhold til mine påstander selv om jeg er norsk og bor i Oslo;)

Husk at både ARN og CPH har flere direkteruter til Asia, det har ikke Osl.

Emirates vil aldri etablere en rute med tanke på at deres pax kun vil fly til Dubai. Med det mener jeg at Thai, Malaysian osv vil appelere mere til det sentralasia enn Emirates vil fra CPH og ARN. jeg tror derfor at en rute fra CPH i første omgang vil appelere til sørsvenske og danske pax til Dubai og ikke transfer pax til thailand, Malaysia, Singapore osv.

Går Emirates inn på Osl er de en unik possisjon. De etablerer en rute med null direkte konkurranse. Ingen annet selskap flyr fra Osl til østen og flyselskapet vil kunne appelere til så vell transfer pax som pax til Dubai.

Med flest norske pax av skandinaviske landene til Dubai, vil jo ruten ha ett mye større grunnlag fra Osl enn både CPH og ARN fordi det her vil være flere pax på transfer og direkte.

København vil ikke i like stor grad tiltrekke seg pax fra nærliggende omeråder til Emirates sine ruter fordi Emirates har planlagt å ekspandere kraftig i mellom europa og jeg tror da ikke København vil stå sterkest i å tiltrekke seg disse.

Jeg tror også københavns rolle som største flyplass i skandinavia snart vil være forbi forde det opprettes stadig nye direkteruter fra ARN og Osl. Uten dagens svenske og norske transfer pax ville ikke CPH vært skandinavias største.

Jeg sier ikke at en rute fra CPH ikke ville lønnet seg, men jeg synes Osl burde være ett bedre valg med tanke på konkurranse situasjonen og mulighetene her.

Jeg godt se nogen af de argumenter du fremfører, men jeg tror du både over- og undervurdere i meget af det du siger.

Uanset hvilken by Emirates vil flyve på i Skandinavien, så er det i høj grad transfer videre fra Dubai der til start vil komme til at bære ruten. Der er ikke på nuværende tidspunkt nok O&D trafik fra nogen af de Skandinavisk hovedstæder til at tiltrække en dubai rute alene.

Emirates nuværende ekspansion i mellemeuropa, har ingen påvirkning i forhold til en rute til nogen af de skandinaviske hovedstæder.

Der hvor du dog er mest urealistisk i mine øjne er din holdning i forhold til CPH som den største lufthavn i Skandinavien. Du overvurderer uden tvivl betydningen af direkte ruter fra Norge og Sverige - på trods af flere ruter fra både Norge og Sverige, er det jo ikke sådan at pax-tallet på CPH styrtdykker. Tværtimod ser det ganske fornuftigt ud for året indtil videre, hvor væksten for både OSL, ARN og CPH viser flotte stigninger og procentvise stigninger der ligger meget tæt på hinanden. Så hvem der skal overtage CPH's position kan jeg ikke helt se...

Originally posted by dc-8-63
Selv tror jeg at Emirates ser til India foerst og fremst....med en befolkning paa over 1 Milliard...skal det ikke store forbedringer i BNP foer en faar meget betydlige nye passasjergrupper.....og India har hverken infrastruktur eller kapasitet til aa spise denne kaka alene.....

At dette markedet blir enormt stort synes også på Kingfishers satsing. Men med en såpass, relativt sett, begrenset long-haul flåte vil Kingfisher for komme litt til kort vis a vis Emirates.

Back