Emirates A380 på First, BKK-HKG-BKK

Re: Emirates A380 på First, BKK-HKG-BKK

Hvilken A380 likte du best av EK og LH sin, og hvem synes du hadde best service?

Hvilken A380 likte du best av EK og LH sin, og hvem synes du hadde best service?

EK sin, uten tvil. Selv om LH bare har 8 F seter mot EK sine 14, så syns jeg servicen var mer personlig hos EK (og 12 av setene var i bruk) Og unge pene damer trekker jo opp :-)

Syns og sete og alt det rundt var bedre hos EK. Suites er bare genialt. Og selv om mange syns dusj er noe tull, så må jeg si at det fungerte utmerket (og er litt stilig)

Men for all del, LH er ikke dårlig!

Skal innrømme at jeg virkelig nyter lesingen og bildene her! Vet du sånn ca når du legger ut mer? :)

Last edited:

Må si jeg er MEKTIG imponert over dere som utforsker dette ? Flyr du "ordinært " til BKK ? Hva koster dette ? Kunne tenke meg å prøve dette.

Må si jeg er MEKTIG imponert over dere som utforsker dette ? Flyr du "ordinært " til BKK ? Hva koster dette ? Kunne tenke meg å prøve dette.

Går ann å fly "ordinært" til BKK, eller Hong Kong for dette. Jeg var derimot så heldig å ha noen US Airways miles på konto, så fløy SWISS, Thai og Turkish på First t/r BKK fra Stavanger (men det er en annen historie og TR)

Kostet 25500 Bath for BKK-HKG-BKK. Flyr du andre veien er det mulig å få det noen hundrelapper billigere

Super rapport! Det var en morsom lesning! Og det fristet veldig må jeg jo si!
Jeg regner med at eneste negative med den turen var at den ikke varte lenger?

Lurte litt på om den EK loungen i BKK var delt opp i F og Biz? Eller var den for begge deler i samme rom? Serveringen så jo mange hakk bedre ut enn den TG presenterer i sine lounger i allefall!

BF:cool2

Super rapport! Det var en morsom lesning! Og det fristet veldig må jeg jo si!
Jeg regner med at eneste negative med den turen var at den ikke varte lenger?

Lurte litt på om den EK loungen i BKK var delt opp i F og Biz? Eller var den for begge deler i samme rom? Serveringen så jo mange hakk bedre ut enn den TG presenterer i sine lounger i allefall!

BF:cool2

Samme lounge for alle mann. Slik var det ogsa i EK loungen i HKG

Hadde ikke gjort noe om turen var 12 timer lenger!

Først og fremst....veldig bra reisebrev med fine beskrivelser og masse fine bilder :D Jeg har bare reist med Emirates et par ganger men jeg er så langt imponert over det de leverer. Deres lounger er ganske så flott og de tilbyr god mat og drikke og ombord er de også flinke. Jeg ble spesielt imponert da jeg på sist tur ble sølv-medlem og de faktisk kom til mitt sete for å hilse meg velkommen ombord...og det altså som "kun" sølvmedlem. Baren bak på A380 er jo en kul gimmick det skal de ha ;-)

Det som derimot imponerte var når det ble ramset opp alle språk som kabinpersonalet kunne, husker ikke alle, men det var blant annet arabisk, engelsk, thai, russisk, indonesisk, fransk og afrikansk. Men sånn blir det jo når folk kommer fra alle verdens hjørner, ganske så smart.
Jeg la også merke til dette da jeg fløy med dem og det viser at de tiltrekker seg folk fra hele verden. Men bare for å korrigere deg litt...språket heter Afrikaans. Jeg må bare påpeke det siden jeg er gift med ei fra Sør-Afrika ;)

Igjen - veldig bra jobbet med reisebrevet :p

Bra rapport!!

Har også fløyet på First med EK, fra Dubai til Bangkok og fra Dubai til Auckland, og det er fantastisk bra på lengre turer. Fantastisk å slappe av med DP hele turen, samt å henge i baren bakerst. Dusjen er en ting som må prøves, den er uvurderlig. Finnes ikke noe bedre enn å gå av flyet og være nydusjet og lukte godt.

Det vannfallet som du viser bilde av øverst i trappa er på lengre turer en egen selvbetjent bar for første klasse, så da er det bare å mikse sine egne drinker. Ikke så dumt det heller.

Takk for fin rapport! Kan nevne at det ikke er ille på C hos EK heller, og så kan man snakke med sidemannen uten penger på kontantkortet :D

Loungen minner mye om den de har på LHR også - var samme for C og F der, meget god mat og samt utsikt.

Du spør en amatør nå....Har rett og slett ikke peiling. Kanskje jeg finner det blant alle menyer og vinkart jeg tok iløpet av ferien. Finner jeg det ut, så skal jeg gi beskjed

Har du funnet ut hvilke sterkere varer de tilbyr ombord.....;) ?

Og en ting til...hvilket hotell bodde du på i HKG ?

Har du funnet ut hvilke sterkere varer de tilbyr ombord.....;) ?

Sjekket menyen fra C-klasse i fjor - en drøss med ting: Rom, Gin, Jack Daniles, Rye, Sherry, Vermouth, Vodka, Scotch Whisky, Malt Whicsky, Baileys, cognac, cointreau, drambuie, Vintage Port, Tia Maria

Av det mindre sterke er det diverse cocktails, viner og øl.

...og det var det som ble servert ved setet. Antagelig noe av det samme i baren. Sjekket ikke.

Sjekket menyen fra C-klasse i fjor - en drøss med ting: Rom, Gin, Jack Daniles, Rye, Sherry, Vermouth, Vodka, Scotch Whisky, Malt Whicsky, Baileys, cognac, cointreau, drambuie, Vintage Port, Tia Maria

Av det mindre sterke er det diverse cocktails, viner og øl.

...og det var det som ble servert ved setet. Antagelig noe av det samme i baren. Sjekket ikke.

Tenker mer på navn jeg da...f.eks Hennessy,etc...

...står ikke på menyen

Hmm...det var synd. Det gjorde det i menyen til LH på F iallefall :) Hadde virkelig trodd det sto hvilke whisky og cognac navn som var representert ombord...iallefall i F...?
Men kanskje det gjør det på F....får vente til A-380 får sjekket menyene sine.... ;)

Og mens jeg husker det....Hvilket hotell hadde du i HKG A-380 ? :D :D :D

Siden flyturen hadde gjort et godt innhugg i reisebudsjettet så måtte det spares på hotellkostnadene. Valget falt da på Wharney Guang Dong hotell som jeg fant på booking.com til 1799HKD for 2 netter.

CIMG0632.jpg

Dette er et 3 stjerners turisthotell som virket slitt og service under gjennomsnittet. Sengene var knallharde, men heldigvis kunne jeg bruke dynen til den sengen jeg ikke brukte til ekstra ”madrass”. Dermed fungerte det til det viktigste, en plass å sove.
IMG_4358.jpg

Det positive er beliggenheten, kun 2-3 minutters gange fra Wan Chai MTR stasjon, og Hong Kong sitt natteliv rett utfor døren. Alt fra barer og nattklubber, til det mer lugubre.

MAYA som ble min stam bar sist jeg var i Hong Kong, og som fortsatt er det, lå strategisk plassert rett over gaten, og Istanbul express ved siden av hadde fantastisk Kebab, vertfall klokken 4 på natten.
CIMG0634.jpg

Ellers ble det 2 turer opp til The Peak, en ved solnedgang og en midt på dagen. Etter å ha prøvd både trikk og buss opp før, falt valget enkelt på buss alle gangene. Ikke fordi det er billigere og en slipper all køen med turister som skal ta Peak Tram, men jeg syns turen er mye mer interessant og utsikten rett og slett spektakulær. Det blir brukt dobbeldekker busser, og å sitte oppe og helt fremme på venstre side er bare fantastisk. Men en bør ikke ha høydeskrekk, for det kan være rimelig langt ned langs stupene når bussen snirkler seg opp alle svingene.

Solnedgang fra The Peak
HK38.jpg

Utsikt på kvelden
HK40.jpg

Utsikt på dagen
HK58.jpg

Peak Tram, som har sin stasjon inni The Peak Tower
IMG_4511.jpg

The Peak Tower
IMG_4519.jpg

Utsiktsplatået på The Peak Tower
HK60.jpg

Her kunne jeg bodd…….. eller kanskje ikke. Må være rart med tanke på alle turistene som ser rett ned på terrassen din
HK53.jpg

Octopus kortet gjør det veldig enkelt å reise kollektivt, og det ble mange turer både med buss, båt og MTR. Alt går når det skal, er godt merket, og det er ikke lenge å vente. For å sette det på spissen, så tror jeg at jeg kunne ha reist i blinde i Hong Kong, mens i Stavanger klarer jeg ikke ta nattbussen hjem, selv når jeg er edru.

Trikk fikk jeg ikke prøvd denne gangen. Men fikk prøvd det de reklamerte for, SWISS
CIMG0620.jpg

Mong Kok, verdens tettest befolkete område
IMG_4464.jpg

IMG_4468.jpg

Her finner en blant annet Gold Fish market
IMG_4466.jpg

Og diverse mat market
IMG_4473.jpg

IMG_4471.jpg

I Hong Kong finner en det som er verdens lengste rulletrapp (i praksis flere som henger sammen) men har de verdens korteste også?
IMG_4447.jpg

Vinner jeg i Lotto så skal jeg bo her, og fly helikopter den ene veien……
IMG_4439.jpg

og kjøre denne den andre
IMG_4449.jpg

Men heldigvis slipper jeg å vurdere å bo her. Chungking Mansion, som nok er den billigste plassen å bo i Hong Kong.
IMG_4455.jpg

Star Ferry, International Commerce Center på 484m I bakgrunnen
IMG_4418.jpg

Central sett fra Hong Kong convention and exhibition centre
IMG_4393.jpg

Two International Finance Center på 416m
IMG_4489.jpg

Central på Hong Kong Island sett fra Avenue of stars på Kowloon siden
HK42.jpg

Utrolige bilder fra selve byen, og virket som bra tur alt i alt, hehe :)

Takk for strålende rapport - og ikke minst også fine bilder fra Hong Kong, en spennende by som det er lett å orientere seg i, til tross for at alt er veldig stort, kaotisk og komplekst.

Back