Embraer vurderer et nytt stort propellfly

Someone

Moderator
Medlem
Nå har Embraer riktignok snakket om det før, men i går ble nok engang tanker rundt et nytt propellfly med 80-100 seter presentert.

Komforten skal matche E-jets, og vi snakker 2027 for bruk.

I tillegg jobber de med det brasilianske forsvarer om et mindre fly til å erstatte EMB-110 og EMB-120

embraer-prop.jpg
 
"I tillegg jobber de med det brasilianske forsvarer om et mindre fly til å erstatte EMB-110 og EMB-120"

Noe for WIF mens vi venter i spenning på elektriske ting (om de får til STOL egenskaper)?
 
Embraer forteller at de jobber med å sette sammen et konsortium som kan utvikle et propellfly med 70-100 seter. En eventuell lansering settes til "etter 2021." Det spekuleres i at en mulig deltaker i konsortiet er svenske SAAB som samarbeider tett med Embraer om JAS 39 Gripen.
Brazil's Embraer is in "active" talks with potential partners to build a new regional turboprop aircraft and could opt for a combination of industrial and financial backing, the head of the company's commercial division told Reuters.

"We are actively in discussions with (turboprop) partnerships, but I can't go into more details now," said Commercial Aviation Chief Executive Arjan Meijer.

www.businessworld.in/Embraer-In-Active-Turboprop-Partnership-Talks
 
Embraer jobber fortsatt med saken, og håper lansere flyet i 2022 og få det i drift 2027/2028

https://airinsight.com/turboprop-will-be-embraers-platform-of-the-future/

Embraer’s CEO said that the OEM hopes to launch the program in 2022. “Internally, we are doing a lot of work on the concept. We have made some changes, using a slightly wider cross-section to leverage the E2 and E1 cabins that we already have and which are so well-respected by our customers and the end-users in the market. So we are looking to bring a much better passenger appeal to the turboprop segment: an aircraft with better performance, with better cost performance, much lower noise levels. We believe we have a turboprop in mind that we could bring to the market in the 2027-2028 timeframe which will really stand apart from the products that we have out there today.”
 
Det vil være grusomt mye støy for de som sitter bakerst i flyet.

Er vel ingen grunn til at det skal være mere støy enn for de som sitter ved siden av motorene når de er plassert under eller over vingene på typiske turboprops brukt idag? Heller mindre utifra tegningen som viser motorene bak siste rekke slik det ser ut.
 
Embraer sier de vil ha et business case klart ved årskiftet 2022/23. Det jobbes samtidig med å velge partnere i prosjektet, der indiske underleverandører kan være aktuelle. Rekkevidden anslås å bli rundt 1400-1500 km.
“The turboprop project is moving very well. We are now in the phase to define a supplier for this aircraft. We are doing tests already with the concepts, so it is moving very well. Furthermore, we expect to be ready to make a final decision on the business case by the end of the year, beginning of 2023.

https://simpleflying.com/embraer-business-case-turboprop-late-2022-early-2023/
 
Tøff satsing, og litt utenfor boksen fra Brasil!

Nå som drivstoff blir dyrere og en større del av driftskostnadene, så vet man vel litt om forskjell mellom jet og propell. Hva pleier man å regne med her?

Hvis det å flytte motorene bakerst gjør lydbildet i cabin vesentlig bedre, ville ikke jeg hatt problemer med å hoppe ombord i en slik maskin.
 
Embraer regner med omlag 30% lavere kostnader på propell ift jet.
“And, of course, in terms of CO2, it will be at least 30 percent less—up to 40 percent less—than a jet, and the same with cash operating cost,

Ved å flytte motorene bak på flyet reduserer man støyen i kabinen, samtidig som det vil gjøre det lettere å implementere alternativer motorteknologier.

we have evolved [the design by] putting the engines in the back, so that the platform—the architecture of the airplane’s basic design—could be adapted for the derivative with an innovative technology,

www.ainonline.com/embraer-wont-let-competition-guide-its-turboprop-plans
 
Måtte være mulig å putte på et par motorer til på utsiden av de to som sitter der nå.
Cruising speed motorer som går på et mer miljøvennelig drivstoff.
Kan være hydrogen, fuelcell elller elmotor med neste gen batterier.
 
Og hvis flyene blir tyngre under landing, må rullebanene forsterkes - og muligens taksebaner og oppstillingsplasser også.
 
Og hvis flyene blir tyngre under landing, må rullebanene forsterkes - og muligens taksebaner og oppstillingsplasser også.

Tja, flyene må bygges litt sterkere for å få max landing vekt samme som max avgangsvekt, som en liten Cessna.
(På en jumbo kan det være 100 tonn forskjell)
 
Ja de beste batteriene i dag er vel ca 5 kg pr kwh mot jetfuel ca 1 kg gir 11 kwh
Dvs 1 kg jetfuel gir samme energiinnhold som 55 kg med batterier

Batteriteknologien må tydeligvis bli bedre før det kan bli aktuelt i fly. Embraer antyder hydrogen som alternativ energikilde. Motivasjonen med å plassere motorer bak er bl.a. for å kunne sette inn hydrogentank i bakre del av skroget.
 
Back
Top