Embraer Embraer E-jet E2 - statustråd

Re: Embraer E-jet E2 - statustråd

På tide med E-180 eller så isteden da?


Sent from my iPhone using Tapatalk


Lite poeng. Da sitter man igjen med en E190-E2, bare med færre seter og høyere setekostnader….
 
Re: Embraer E-jet E2 - statustråd

Embraer burde kanskje ha jobbet med en E-2 serie med følgende kapasitet:
50 seters (konkurrent mot CRJ-550). Vil kunne dekke de mindre regionalrutene som FOT-ruter (som det finnes en del av i USA).
90-100 seters (konkurrent mot CRJ-900. Embraer har det idag med E190). Dekker store deler av regionalruter.
120-140 seters (konkurrent mot A220). Dekker de mindre mainline rutene og der man trenger frekvensøkning.

Vet ikke om det blir et for stort sprang (i størrelse) og teknisk mulig, men om man greier å dette som 1 type familie så vil dette kunne dekke mange legacy carriers regional behov.
 
Last edited:
Re: Embraer E-jet E2 - statustråd

Lite poeng. Da sitter man igjen med en E190-E2, bare med færre seter og høyere setekostnader….


Men om de behøver en ny utgave er fly i e75s størrelse. Den behøver ikke nødvendigvis hete 80.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Embraer E-jet E2 - statustråd

Embraer burde kanskje ha jobbet med en E-2 serie med følgende kapasitet:
50 seters (konkurrent mot CRJ-550). Vil kunne dekke de mindre regionalrutene som FOT-ruter (som det finnes en del av i USA).
90-100 seters (konkurrent mot CRJ-900. Embraer har det idag med E190). Dekker store deler av regionalruter.
120-140 seters (konkurrent mot A220). Dekker de mindre mainline rutene og der man trenger frekvensøkning.

Vet ikke om det blir et for stort sprang (i størrelse) og teknisk mulig, men om man greier å dette som 1 type familie så vil dette kunne dekke mange legacy carriers regional behov.

Her mener jeg fforslagene enten er urealistiske eller alt finner.

50 seters jet er mer eller mindre dødt, men noen få unntak som dekkes av CRJ-550, og kun relevant i USA. Scope clauses og høy yield, som man bruker gamle CRJ-700 og bygger om (fjerner seter)

E190 er i praksis bare en konkurrent mot CRJ-900 i Europa, i USA, som er CRJ-900s viktigste marked, funker ikke E190, da den er for stor for regional jet og scope clauses

Embraer har alt en 120-140 seters maskin i E195-E2.
 
Re: Embraer E-jet E2 - statustråd

Her mener jeg fforslagene enten er urealistiske eller alt finner.

50 seters jet er mer eller mindre dødt, men noen få unntak som dekkes av CRJ-550, og kun relevant i USA. Scope clauses og høy yield, som man bruker gamle CRJ-700 og bygger om (fjerner seter)

E190 er i praksis bare en konkurrent mot CRJ-900 i Europa, i USA, som er CRJ-900s viktigste marked, funker ikke E190, da den er for stor for regional jet og scope clauses

Embraer har alt en 120-140 seters maskin i E195-E2.
Så du tenker det er greit at Mitsubishi CRJ har monopol på regionalmarkedet og at Embraer derfor ikke bør lage en konkurrent mot dem?
Det vil imo alltid være behov for regionalfly i 50, 100, under 150 seter klassen og da kunne jo E-2 serien være et godt utgangspunkt for dette hvis det er teknisk mulig.

Nå er det ikke bare behov for regionalfly i USA, men også resten av verden som jeg vil tro vil bli et større markedet etterhvert som spesielt østen kommer seg økonomisk og samfunnsmessig.
Og ang regional scoopet i USA så vil jeg nok tro at det vil på et tidspunkt snart vil bli presset å økes til under 100 seter (imo bør opp til 120 seter) fordi det ikke finnes andre (brukbare) alternativer enn CRJ 700 (CRJ550 er jo det samme) og fordi man vil bli tvunget til upgauge også der pga trafikkmengden på (hub) flyplassene.
Med nye scoop limit så vil jo E50, E90 og E95 kunne passe godt inn og man vil få stordriftsfordeler da man bruker samme type rating og er i samme familie.
 
Last edited:
Re: Embraer E-jet E2 - statustråd

Så du tenker det er greit at Mitsubishi CRJ har monopol på regionalmarkedet og at Embraer derfor ikke bør lage en konkurrent mot dem?
Det vil imo alltid være behov for regionalfly i 50, 100, under 150 seter klassen og da kunne jo E-2 serien være et godt utgangspunkt for dette hvis det er teknisk mulig.

Nå er det ikke bare behov for regionalfly i USA, men også resten av verden som jeg vil tro vil bli et større markedet etterhvert som spesielt østen kommer seg økonomisk og samfunnsmessig.
Og ang regional scoopet i USA så vil jeg nok tro at det vil på et tidspunkt snart vil bli presset å økes til under 100 seter (imo bør opp til 120 seter) fordi det ikke finnes andre (brukbare) alternativer enn CRJ 700 (CRJ550 er jo det samme) og fordi man vil bli tvunget til upgauge også der pga trafikkmengden på (hub) flyplassene.
Med nye scoop limit så vil jo E50, E90 og E95 kunne passe godt inn og man vil få stordriftsfordeler da man bruker samme type rating og er i samme familie.


Det er Embraer som i dag har monopol i regionaljet markedet under 100 seter i form av E175. Eneste som fortsatt produseres.

Så de har lite intensiv til å bruke masse penger på noe nytt, for å konkurrere med seg selv.
 
Re: Embraer E-jet E2 - statustråd

Scope blir ikke borte. B717 og A220-100 er de minste mainline i USA. Ikke mye behov for noe mellom de og E175.
 
Re: Embraer E-jet E2 - statustråd

Embraer leverte 47 (+8) E2 maskiner i 2024, for det meste E195-E2. I tillegg leverte de 26 (+1) E175 , alle de amerikanske selsakper.
 
Re: Embraer E-jet E2 - statustråd

Embraer leverte 47 (+8) E2 maskiner i 2024, for det meste E195-E2. I tillegg leverte de 26 (+1) E175 , alle de amerikanske selsakper.

Finner dette av leveringer i 2024 hos planespotters.net, mulig Embraer har levert noen men som ikke har blitt registrert lokalt før i 2025.

190-E2 (8): Scoot (5) og Royal Jordanian (3)
195-E2 (38): Azul (11), Binter Canarias (4), KLM Cityhopper (4), LOT Polish Airlines (3), Porter Airlines Canada (14) og Royal Jordanian (2)
 
Re: Embraer E-jet E2 - statustråd

Air Astana mottok i desember 2018 sin første av fem E190-E2, mens de tok dem ut av service i 2023/2024. Alle fem eiet av Azorra Aviation, som nå har leid ut en E190-E2 til Royal Jordanian og to E190-E2 til Azul, så tipper jeg på at de to siste også går til en eller begge nevnte operatørene.

I Stillehavet skulle Air Kiribati tilbake til 2020 starte å fly med E190-E2 operert av Australske Pionair Australia (nå ASL Airlines Australia). Denne kom aldri i service for Air Kiribati pga Covid-19, men nå er det planlagt at Nauru Airlines skal ta over flyet og starte å operere for Air Kiribati.
 
Last edited:
Re: Embraer E-jet E2 - statustråd

Finner dette av leveringer i 2024 hos planespotters.net, mulig Embraer har levert noen men som ikke har blitt registrert lokalt før i 2025.

190-E2 (8): Scoot (5) og Royal Jordanian (3)
195-E2 (38): Azul (11), Binter Canarias (4), KLM Cityhopper (4), LOT Polish Airlines (3), Porter Airlines Canada (14) og Royal Jordanian (2)


Planespotter viser bare fysisk levering. Embraer selv som skriver 47 E2 i Q4 rapporten [emoji6]
 
Re: Embraer E-jet E2 - statustråd

E195-E2 skal nå være sertifisert for landing på LCY. Hvis noen setter inn maskinen vil det da bli den største maskinen i trafikk på flyplassen.

Men først i dag ble først kommersielle E195-E2 flight til LCY gjennomført

https://bsky.app/profile/airinsight.com/post/3llby4x2akj2d

Today marks the landing of the first commercial flight of the Embraer E195-E2 at London City Airport, operated by Helvetic Airways on behalf of Swiss International Air Lines. This is now the largest jet flying from London City Airport.
 
Re: Embraer E-jet E2 - statustråd

Men først i dag ble først kommersielle E195-E2 flight til LCY gjennomført

Feiret med en ekstra klistremerke på flyet

https://bsky.app/profile/boardingarea.bsky.social/post/3lleckmerrd2c

bafkreigldzeozrbh4t44zge5q5i2utflpm4mgha6jzl5jalcisff6gpiz4@jpeg
 
Re: Embraer E-jet E2 - statustråd

/ levering av E-jets for Embraer i årets første kvartal. Likt som i fjor, og som vanlig er det rolig på starten av året. 4 var E195-E2 og 3 E175.
 
Re: Embraer E-jet E2 - statustråd

Mongolske Hunnu Air blir ny E2 operatør, når de i løpet av året tar levering av to E195-E2 gjennom leasing.

https://www.ch-aviation.com/news/149987-mongolias-hunnu-air-to-lease-two-e195-e2s


Første levert

https://embraer.com/global/en/news?...-mongolias-first-embraer-e195-e2-to-hunnu-air

Ulaanbaatar, Mongolia – April 17, 2025 – Azorra has delivered the first of two new Embraer E195-E2 aircraft to Hunnu Air, marking a new partnership for the lessor and the first E2 to operate in Mongolia.
 
Med Avelo sin ordre, kan Embraer markere sin første amerikanske ordre på E195-E2. De har også gått for en variant med forbedret take-off ytelser, som gjør det mulig fly lenger fra korte rullebaner.


The aircraft will pioneer the E2 E2TS (Enhanced Takeoff System) with an increased range benefit with up to 4,000nmi of range for runways under 5,000 feet, such as Key West, Florida, where Avelo begins service in November.
 
Back
Top