• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Elon Musk: Fremtidens fly er elektriske

C130

ScanFlyer Gold
Elon Musk (Tesla) sier til VG at i løpet av 5 år er det første elektriske fly på vingene, og om 10 år flyr passasjerflyene på batterier.
Ikke nok med det, han vil også utstyre skip, og ikke minst oljetankere, med elektrisk framdriftsmaskineri.

I dagens papir-VG og på VG+ på nettet:

http://pluss.vg.no/2014/08/24/1738/1738_23280806

Er dette noe vi tror på eller er det, som jeg tror, bare svada ?
 
Det er trolig langt mer enn 10 år før batteriene får lav nok vekt per kilowattime til at det funger bra til og fly med uten at flyet blir så tungt at all last og passasjerer må stå igjen på bakken. I motsetning til biler og skip er vekt litt mer kritisk når det skal opp i luften
 
Tatt i betraktning av at dagens elektriske fly (type Solar Impulse) veier et par hundre kilo og har motorer på 16hk tror jeg det er en stund til en 737 på 70 tonn tar av med elmotor og full last...
 
Tatt i betraktning av at dagens elektriske fly (type Solar Impulse) veier et par hundre kilo og har motorer på 16hk tror jeg det er en stund til en 737 på 70 tonn tar av med elmotor og full last...

Enig, men Solar Impulse er litt spesiell, siden den får strømmen fra solcellene montert på flyet. Airbus sin E-fan har maks 82 HK og kan foreløpig holde seg i lufta 30-60 min. avhengig av om man flyr acro eller ikke.
I selvstartende seilfly har elektromotorer blitt tilbudt en stund og tilsvarende med et par motorseilere.
Langt igjen til noen fullgod erstatning for dagens småfly, men det skjer stadig noe.
Boeing og Airbus snakker vel selv om fra 2030 for større fly.
 
Mener å ha hørt snakk om hybrid-fly. De skulle bruke tradisjonell motor for å få flyet opp. Og el-motor for framdrift oppe på cruise-høyde.
 
Thorium er også ett spennende fremtidig drivstoff.

Jeg tror dette kommer til å bli stort de nærmeste årene, men til fly avhenger nok også av miniatyrisering siden det fortsatt er en nukleær prosess - så det kommer nok til å skje mest innen kraftverk og til skip i begynnelsen.
 
Det finnes en del elektriske GA-fly som er operative i dag, - men vi har enda ikke sett sertifiserte el-fly som er på markedet.
Selv er jeg positiv til dette (egentlig det meste som får ned timeprisen på småfly! ;) ), men har lite tro på at vi ser kommersielle fly for passasjertransport med 100 % elektrisk drift innen 10 år. At man får to-seters skolefly i "light-klassen" derimot er ikke helt utenkelig. :)
 
Back
Top