• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Elflyets utvikling

Re: Elfly som redningen for kortbanenettet m.v.

spår det som lenge da litium batterier egentlig ikke er bra på annet enn kortdistanse.
og korthet på mineraler vil på lengre sikt bli et problem.

https://www.autonews.com/mobility-report/ev-battery-mineral-shortages-expected-grow

At the present pace of critical minerals production, only 70 percent of the global demand for copper and 50 percent for lithium will be met by 2035, according to a May report by the International Energy Agency.

One author of the University of Michigan-Cornell study suggested advanced hybrids could be as useful as EVs in fighting climate warming with much less demand for critical minerals. A Toyota Prius' 0.9-kilowatt-hour high-voltage battery, for example, is about 98 percent smaller than the average EV battery of 80 kWh.
The Prius "actually has a slightly better impact on climate than a Tesla," said co-author Adam Simon, an earth and environmental studies professor at the University of Michigan. "Instead of producing 20 million electric vehicles in the United States, would it be more feasible to focus on building 20 million hybrid vehicles?"

"The battery technologies we use now were developed in the 1980s and we are still learning about them. It can take a decade to go from lab to commercialization, so a solution won't come in a day, or a month, or a year. We need a long-term plan," said University of Texas researcher Manthiram.
 
Last edited:
Ellers nærmer det seg første tur for denne elektriske "sjøglideren" fra Regent. Så kan sikkert diskuteres for mye fly det er, men når vi snakker 12 propeller/motorer og 12 passasjerer, så snakker vi en motor/pax ratio på 1:1

https://newsroom.aviator.aero/regent-begins-sea-trials-of-first-passenger-carrying-seaglider/

North Kingstown, RI, March 6, 2025 — REGENT Craft, the Rhode Island-based developer and manufacturer of all-electric seagliders, revealed today the world’s first full-scale crewed seaglider and completed the first on-water tests, showcasing the successful technical validation of the novel maritime vessel with humans on board and marking a pivotal moment in transportation history.
 
"Seaglider"? Nytt ord for "Ground effect veichle"?

Nja… «Dette er så meget mer enn bare «ground (water) effect»»:

Sitat: «…represents a novel mode of transportation. The high-speed vessel operates exclusively over water in three modes — floating on the hull, foiling above the waves on hydrofoils, and flying in ground effect within one wingspan of the surface of the water.» Sitat slutt.

Så egentlig en ganske snedig kombinasjon av båt, hydrofoil og ekranoplan. Dog står det ikke noe som helst om tekniske data, så uvisst hva de mener med «high-speed». Sannsynligvis vet de ikke dette helt selv ennå før de får testet det.
 
Last edited:
Nja… «Dette er så meget mer enn bare «ground (water) effect»»:

Sitat: «…represents a novel mode of transportation. The high-speed vessel operates exclusively over water in three modes — floating on the hull, foiling above the waves on hydrofoils, and flying in ground effect within one wingspan of the surface of the water.» Sitat slutt.

Så egentlig en ganske snedig kombinasjon av båt, hydrofoil og ekranoplan. Dog står det ikke noe som helst om tekniske data, så uvisst hva de mener med «high-speed». Sannsynligvis vet de ikke dette helt selv ennå før de får testet det.




https://www.regentcraft.com/seagliders/viceroy


160 nautical mile (approx. 180 SM, 300 km) range at battery end-of-life
160 knot (180 mph, 300 kph) cruise speed
3,500 lbs (1,600 kg) of payload in cargo configuration
 
Takker! Så den ikke i linken. Men ser ut til at de ennå ikke har funnet en motorleverandør?
 
Back
Top