Elflyets utvikling

De maskinene krever STOR batterikapasitet og det veier masse, og de har en effektiv driftstid på rundt 7-8 timer. Foreløpig er kun mindre maskiner tilgjengelig, men større kommer etter hvert. Problemet er at du trenger mye tilgjengelig strøm for å kunne lade de, og der store gravemaskiner brukes er det typisk ikke strøm tilgjengelig. Ladetiden er det største problemet, noe som vil være et problem også for fly i lang fremtid.
Men her var det altså snakk om hydrogen og brenselceller.
 
Tek.no:

Bill Gates har ikke troen på elektrisk tungtransport.
Og heller ikke elektriske fly.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/EW0KnK/bill-gates-har-ikke-troen-pa-elektrisk-tungtransport

Vel. Nå er jo ikke all elektrisk drift basert på batterier. Dieselgeneratorer har eksistert i årtier, og om ikke lenge vil hydrogen og brenselceller ta over. Og at ikke batteriteknologi og energilagring skal utvikle seg i noe av samme eksponentielle fart som feks datalagring og -prosessereing, vil være naivt å tro.
 
Vel. Nå er jo ikke all elektrisk drift basert på batterier. Dieselgeneratorer har eksistert i årtier, og om ikke lenge vil hydrogen og brenselceller ta over. Og at ikke batteriteknologi og energilagring skal utvikle seg i noe av samme eksponentielle fart som feks datalagring og -prosessereing, vil være naivt å tro.


Slik jeg tolker Bill Gates så var det nettopp batterier han anså som usannsynlig, og mente løsninger alla hydrogen vil ta denne rollen.
 
Vel. Nå er jo ikke all elektrisk drift basert på batterier. Dieselgeneratorer har eksistert i årtier, og om ikke lenge vil hydrogen og brenselceller ta over. Og at ikke batteriteknologi og energilagring skal utvikle seg i noe av samme eksponentielle fart som feks datalagring og -prosessereing, vil være naivt å tro.

Hydrogen og brenselceller vil alltid representere en altfor dyr måte å løse problemet på, mener jeg.
 
Leehamnews holder på med en artikkelserie om hydrogen i disse uker forresten. Som med batterier så er det jo også litt med utfordrende å frakte med seg flytende hydrogen, selv om alt er umulig

Ellers er det jo ikke sikkert en teknologi utelukker en annen, og de kan funke begge to, men innen sine nisjer?
 
Ellers er det jo ikke sikkert en teknologi utelukker en annen, og de kan funke begge to, men innen sine nisjer?

Absolutt ikke. Hovedregelen blir nok batterier for små farkoster som skal korte distanser, hydrogen for store som skal langt. Så kan man godt se for seg batterier i feks store fly til elektrisitet ombord og feks taxing.
 
https://www.intelligent-energy.com/news-and-events/company-news/2020/09/25/zeroavia-completes-world-first-hydrogen-electric-passenger-plane-flight/

ZeroAvia, the leading innovator in decarbonising commercial aviation, has completed the world first hydrogen fuel cell powered flight of a commercial-grade aircraft. The flight took place yesterday at the company's R&D facility in Cranfield, England, with the Piper M-class six-seat plane completing taxi, takeoff, a full pattern circuit, and landing.

ZeroAvia's achievement is the first step to realising the transformational possibilities of moving from fossil fuels to zero-emission hydrogen as the primary energy source for commercial aviation. Eventually, and without any new fundamental science required, hydrogen-powered aircraft will match the flight distances and payload of the current fossil fuel aircraft.
 
Elfly med plass 19 passasjerer mellom Stavanger og Bergen i 2025, dessverre bak betalingsmur i begge aviser:
https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/LnAe21/elflyruter-er-mulig-i-norge-men-frst-i-2025
https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/VqbpmV/Elflyruter-er-mulig-i-Norge--men-forst-i-2025

Men i korte trekk er dette noe som kommer fram under en mulighetsstudie, "Green Future", som presenteres på bærekraftskonferansen Pionér i Stavanger torsdag.
Den 180 kilometer lange strekningen mellom Stavanger og Bergen er spesielt godt egnet til en kommersiell rute, både på grunn av avstand og muligheter for alternative landingssteder i Haugesund og på Stord.

Så er jo spørsmålet; kan det være økonomisk lønnsomt å fly med 19 passasjerer mellom Stavanger og Bergen ?
 
Så er jo spørsmålet; kan det være økonomisk lønnsomt å fly med 19 passasjerer mellom Stavanger og Bergen ?


Strekningen er godt egnet for elfly, men gitt passasjertall så trengs det noe større enn 19 seter. Som i seg selv også gir få seter å fordelene kostnadene på
 
Elfly med plass 19 passasjerer mellom Stavanger og Bergen i 2025, dessverre bak betalingsmur i begge aviser:
https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/LnAe21/elflyruter-er-mulig-i-norge-men-frst-i-2025
https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/VqbpmV/Elflyruter-er-mulig-i-Norge--men-forst-i-2025

Men i korte trekk er dette noe som kommer fram under en mulighetsstudie, "Green Future", som presenteres på bærekraftskonferansen Pionér i Stavanger torsdag.
Den 180 kilometer lange strekningen mellom Stavanger og Bergen er spesielt godt egnet til en kommersiell rute, både på grunn av avstand og muligheter for alternative landingssteder i Haugesund og på Stord.

Så er jo spørsmålet; kan det være økonomisk lønnsomt å fly med 19 passasjerer mellom Stavanger og Bergen ?
Innen småflysegmentet (2-4 seter) har man vel snakket om ca halve driftkostnader på elfly vs 100LL-fly, men da tar man ikke hensyn til handling, crew ombord etc.
19-seter gjør vel at man ikke trenger cabin crew (?), men det er vel naturlig å tro at man trenger 2 piloter... eller?
Klarer man å "refuele" på en vanlig turnaround-tid så kan det jo hende det er økonomi i det.

Gjennomsnitlig flytid på strekket i dag er 17-20 minutter avhengig av RWY-in-use..

Widerøe flyr jo distansen i dag med -300 på 39seter, og -400 med 78, så hvis vi antar at Widerøe også går i pluss med sitt minste fly, så er det ikke så langt unna 19 seter, egentlig...
 
I

Widerøe flyr jo distansen i dag med -300 på 39seter, og -400 med 78, så hvis vi antar at Widerøe også går i pluss med sitt minste fly, så er det ikke så langt unna 19 seter, egentlig...


-300 har 50 seter. -100/200 har 39.
 
Bak betalingsmur, men hovedpunktene er at Kjeller-selskapet Equator Aircraft Norway som i flere år har jobbet med utvikling av et hybriddrevet fly med elektrisitet som vesentlig drivkraft slås konkurs. Norges forskningsråd mener Kjeller-bedriften har «forledet» dem til utbetaling av flere millioner kroner i støtte og har krevd å få pengene tilbake. Nå har den betente konflikten endte med at selskapet slår seg selv konkurs.

https://www.rb.no/slar-selskapet-si...el-dette-er-en-utrolig-dum-sak/s/5-43-1524925
 
Ellers har selskapet Surf Air Mobility nå bestilt 100 (+50 opsjoner) av en planlagt hybridelektrisk variant av Cessna Grand Caravan

https://www.aviation24.be/manufactu...the-development-of-a-hybrid-electric-version/

The order, which is subject to Surf Air Mobility obtaining financing, is part of an exclusive relationship between the two companies supporting Surf Air Mobility’s development of electrified Cessna Grand Caravan aircraft, beginning with a hybrid electric Cessna Grand Caravan aircraft powered by Surf Air Mobility’s proprietary powertrain technology
 
Back
Top