Elflyets utvikling

Radiv

ScanFlyer Silver
Medlem
Her har vi hva som skjer hvis en Toyota Auris tibringer natten i Diamond fabrikken....



Scooter01
 
Dette virker å være et spennende prosjekt. Det amerikanske selskapet ZeroAvia ønsker å fly elektrisk i løpet av tre år. Nå i juni fløy de et batteridrevet seks seters fly i 20 minutter. Utviklingen stopper ikke der, men skal videreutvikles slik at man kan fly med hydrogendrevne brenselceller. ZeroAvia mener selv at hydrogen er en bedre løsning enn lithium-batterier på grunn av vektfordelen til brenselcellene.

The plane, powered by on-board batteries and an electric motor, took off from Cranfield Airport in Bedfordshire yesterday and flew for about 20 minutes before returning to the airport, ZeroAvia said.

inews.co.uk/environment/hydrogen-electric-plane-zeroavia-uk-commercial-test-flight
 
Hydrogen er kjempelovende, tror det vil bli større en elektrisitet i framtiden.

Absolutt enig. Særlig for store fartøyer. Men man må huske at hydrogen ikke er en energikilde, men en enrgibærer. Et alternativ til batteri og vannmagasiner, i tillegg til fosilt brennstoff. Skipsfarten kommer nesten garantert til å konvertere. Man kan vel til og med se for seg elektrolyse ombord med energi fra solen. Noe tilsvarende kan skje i luftfarten også, men med produksjon på bakken nær flyplassene når det er lyst. Det er gjerne store flater på og rundt flyplassene.
 
Jeg var på et foredrag om hydrogen i fjor. Enn så lenge ser det ut til at det vesentlig er større enheter som skip, tog og muligens store lastebiler det vil være lønnsomt å konvertere. Foredragsholderene så ikke for seg at hydrogen i nærmeste fremtid vil være aktuelt i personbiler og/eller mindre enheter. Egenproduksjon vha elektrolyse basert på solenergi vil jo være helt genialt hvis man kan få teknikken på plass!
Spørsmålet er selvsagt hvorvidt det i dag er mer energieffektivt å bruke elektrisiteten til å lage hydrogen kontra å lade batterier. Er det noen som har noen tall/fakta om dette?
 
Jeg var på et foredrag om hydrogen i fjor. Enn så lenge ser det ut til at det vesentlig er større enheter som skip, tog og muligens store lastebiler det vil være lønnsomt å konvertere. Foredragsholderene så ikke for seg at hydrogen i nærmeste fremtid vil være aktuelt i personbiler og/eller mindre enheter. Egenproduksjon vha elektrolyse basert på solenergi vil jo være helt genialt hvis man kan få teknikken på plass!
Spørsmålet er selvsagt hvorvidt det i dag er mer energieffektivt å bruke elektrisiteten til å lage hydrogen kontra å lade batterier. Er det noen som har noen tall/fakta om dette?


Hvem var foredragsholdere?
Jeg har vært på flere hydrogenforedrag både i fjor og i år da vi planlegger å bruke restenergi fra kraftverket til å danne hydrogen. Hovedsaklig til bruk på trailere for å få nullutslipps-regnskap på logistikken forbundet med kraftverket, men også som tilbud til byen vi tilhører for buss og personbiler. Prøvekjøring av personbiler som allerede er i trafikken har vi ofte gjort. Det største hinderet er - som for elektriske biler - å få et godt nok nettverk av "tankstasjoner" slik at man får en viss rekkevidde.

Miljøregnskapet gjør seg også bedre i at man slipper maset om sjeldne metaller som helt klart KAN gjenvinnes (til og med på ditt lokale varmekraftverk!) framfor å graves ut av Kongolesiske barnehender, men som også er svært energikrevende og i seg selv krever farlige kjemikalier.
 
Husker dessverre ikke navnene, men det var i Polyteknisk forening i fjor høst. To damer i 30-års alderen og en
mann rundt 50-60.
 
Husker dessverre ikke navnene, men det var i Polyteknisk forening i fjor høst. To damer i 30-års alderen og en
mann rundt 50-60.


Ikke no problem, tenkte mer på bakgrunnen deres og om de eventuelt hadde en agenda for å mene at personbiler ikke passer til konseptet. Det er klart at for vår del var Hyundai veldig interessert å komme inn i det europeiske markedet, og har promotert deres Nexo på alle konferansene vi har hatt (selv om selve konferansen har vært sponset av kommunen som er interessert i flere arbeidsplasser og å få et bedre rykte, for eksempel). Men ut fra det de har presentert og at bilen nå har vært på markedet i 2 år så ser jeg ikke problemer med noe annet enn forsyningsnettverk (som med elbil).
 
Om man bruker fornybar energi til elektrolyse er den vel fornybar, og i motsetning til fossilt drivstoff så er hydrogen som energi et lukket kretsløp også, ved at det fremstilles ved elektrolyse av vann og ender opp som vann igjen i en brenselcelle.
 
Takk for svar. Vil dette vannet i så fall kunne resirkuleres og brukes på nytt i elektrolysen, eller er det «oppbrukt» etter å vært igjennom prosessen?
 
Takk for svar. Vil dette vannet i så fall kunne resirkuleres og brukes på nytt i elektrolysen, eller er det «oppbrukt» etter å vært igjennom prosessen?


Vannet kommer vel ned som regn, og kan potensielt skape ny energi?
 
Takk for svar. Vil dette vannet i så fall kunne resirkuleres og brukes på nytt i elektrolysen, eller er det «oppbrukt» etter å vært igjennom prosessen?


Den originale vanntanken man bruker til elektrolyse vil nok bli oppbrukt etterhvert, men vanndampen fra forbrenningen ender jo opp i kretsløpet igjen
 
Olav Vs gate i Oslo ble rekonstruert med anleggsmaskiner drevet av strøm. Nå kan de snart kutte kabelen hvis JCB får bestemme.
Utviklingen går grisefort, og brenselsceller og hydrogen kommer garantert til å bli en game-changer i luftfarten.

Saken kan leses på TU.no:
https://www.tu.no/artikler/her-presenteres-en-hydrogendrevet-gravemaskin/495842

De maskinene krever STOR batterikapasitet og det veier masse, og de har en effektiv driftstid på rundt 7-8 timer. Foreløpig er kun mindre maskiner tilgjengelig, men større kommer etter hvert. Problemet er at du trenger mye tilgjengelig strøm for å kunne lade de, og der store gravemaskiner brukes er det typisk ikke strøm tilgjengelig. Ladetiden er det største problemet, noe som vil være et problem også for fly i lang fremtid.
 
De maskinene krever STOR batterikapasitet og det veier masse, og de har en effektiv driftstid på rundt 7-8 timer. Foreløpig er kun mindre maskiner tilgjengelig, men større kommer etter hvert. Problemet er at du trenger mye tilgjengelig strøm for å kunne lade de, og der store gravemaskiner brukes er det typisk ikke strøm tilgjengelig. Ladetiden er det største problemet, noe som vil være et problem også for fly i lang fremtid.

At strømkapasitet ikke er tilgjengelig er ikke nødvendigvis alltid riktig. Høyspenningsanlegg kan alltids legges opp midlertidig for større anlegg (tenk hvordan det f.eks er løst for tunnelboreprosjekter), og mange anleggsområder krever permanente strømleveranser når prosjektet er ferdig, så hvorfor ikke forsere etablering av kraftigere elforsyning og bruke det til anleggsmaskinene under byggeprosessen? Man må bare tenke litt større enn det man er vant med. :)
 
Back
Top