Elever på/fra Sola Vgs avd Flyfag

Roxman

ScanFlyer Gold
Elever på/fra Sola Vgs avd Flyfag

Kan de av dere som er, eller har vært elever ved Sola Vgs. Avd Flyteknisk gi et lite hent i denne posten?:)

Re: Elever på/fra Sola Vgs avd Flyfag

Hei dere som har vært elever på Sola VGS.

Jeg er ikke nåværende elev eller har vært elev, men vurderer og søke neste år. Og da lurer jeg på, er det vært det? Åssen er det der? Litt nysjerig fordi jeg ønsker ikke hive meg inn i ett prosjekt jeg ikke har noe spesielt om.

Angående hvordan sola har det vet jeg ikke noe om, men du kan jo bare spørre skolen du går på om de kan fikse deg en utplassering der noen dager, slik at du får se selv hvordan det er og hvordan det funker.

Har gått flyfag selv og det er en kjempe utdanning.

Sola er helt klart det beste stedet å gå flyfag. Angrer ikke et sekund på at jeg søkte her.

selvsagt. :)
Neida, men basert på det jeg har hørt fra de på andre skolene syns jeg Sola høres best ut. ;)

Hvilken som er beste eller ikke er ikke viktig. Alle 4 flyfaglinjene i landet har sine positive og negative sider. Greia er at alle skolene går under samme pensum som heter Part-147, og drives under EASA. Det vil si at de setter standarden. Med en gang skolen ikke holder denne vil den ikke være godkjent.
Så langt henger jo alle med!

Miranax:
Sola VGS Flyfag er meget bra! Flotte lærere, bra utstyr, godt miljø og ikke minst høy kvalitet på elvene. 93 kullet som går nå har det høyeste snittet gjennom tidene, og det vil nok øke.
Men og gå flyfag krevet noe spesielt. En motivasjon man ikke bare får uten videre. Du trenger ikke være spesielt interessert i fly, det er bare en fordel. Om du klarer og kjempe deg igjennom første året vil du også klare det andre. Og ja, det kan hende at du faktisk må kjempe. Dette er ikke for å skremme noen, men uten motivasjon på denne linjen kommer man ikke langt. Første året er det ekstremt mange lange og kjedelige dager med teori atter teori. Sånn er det bare!

Som Dreyer sier er Flyfag en kjempe linje og gå! Og du får en utdannelse ingen andre kan måle seg med! Man er attraktiv hos bedrifter som både driver i fly bransjen, olje og andre! Vi får en kvalitet som ingen andre får! Kjør på!

LN-ALX. Part-147 er godkjenninga for å drive opplæring av flymekanikere/elektrikere(avionikk). Pensum er Part-66.
Samme som at Part-145 er godkjenningen for å drive flyverksted.

Men for å få et lite innfelt i hvordan skolen er. Vg2 er rett og slett et helvete! Masse innleveringer, pugging osv. Men det er verdt det. Men når man kommer på Vg3 så er det nesten en lek. Man er da så inne i hvordan ting funker, slik at man henger med på en enkelere måte, samt at det er tilnerma bare flyrelatert, noe vg2 på langt nær ikke er. Vil si at fagene på vg3 er noe vanskeligere, men fullt mulig å gjøre det bra, HVIS man bare orker følge med og ha dialog mellom lærer og elevene. Jeg snakker da om hvordan Bodø var. Flere folk sier at det er en utdanning som ikke kan måle seg med andre, men tro meg. Du bør ville dette, hvis ikke er det ikke verdt det. Og ja, jeg har bestemt meg for å gjøre noe helt annet enn å skru på fly.

Men til alle som vil jobbe med fly, Flyfag er tingen. www.flyfag.no

Lykke til ;)

Det er bra dere har bra snitt LN-ALX, får håpe flere i år på VG2 får alle part-eksamene enn ifjor.
Jeg skal ikke si noe på at flyfag er så vanskelig for det kommer jo opp til hver og èn, men alle kan klare det bare de gidder.
Å være interessert i fly er vel en liten fordel, det merka ihvertfall jeg på VG2.

Eksamen nå på fredag og i neste uke. Håper på flere part ja! Hadde vært kjekt for både skolens rykte og for oss.

Ingenting på fly linja er vannelskelig, det handler om å gidde som du sa. Dessverre er det ikke alle som gjør det, og det hender at folk detter ut. Hittil i år er det 2 stykker.
Som jeg sa tidligere. Motivasjon er tingen. Hele tiden vite hvor destinasjonen din ligger, og sikt på målet. Da er ingenting umulig :)

LN-KFW: Går du på Sola VG3 nå?

Last edited:

Ja dere får ha lykke til!
Dere har eksamen i både M8 og M1 mye tidligere enn det vi hadde, så lurer på hvordan pensumen for M1 deres er kontra det vi hadde ifjor?!

Går i 3AVA nå.

Back