Elektroniske duppedingser tillatt under hele flyvningen

Godt at det blir litt samsvar mellom hva som faktisk er en fornuftig regel og hva som er forbudt eller lov å gjøre ombord i de forskjellige delene av flyreisen. Og at dette nå tilsynelatende skal harmoneres litt mer for hele verden.

Det har lenge fascinert meg at i Europa (Europeiske flyselskap, spiller ingen trille hvor i verden flyet har vært) har det vært streng beskjed om at telefonen må være HELT av også etter at flyet har plantet gummi mot betong. Mens amerikanske flyselskap etter landing i Junaiten informerer om "we remind you that it's not allowed to use your mobile phone in immigration, so please make those important calls now while we are taxing".

Og denne greien med at "alt utstyr med radiosender eller mottaker" skal være avslått mens laptop er OK selv om disse potensielt inneholder GSM/3G, Bluetooth og WiFi og det er nok ikke mange som husker på å flippe over "radio off"-bryteren på laptopen.

Har forståelse for at digre headset med ledning skal av ørene da det er vanskelig å se om headsetet er plugget inn i flyet eller i medbragt device og at beskjeder over PA i denne fasen av flyturen må høres og forstås av alle kjapt om noe uforutsett skulle skje.

Mange av flyselskapene som bruker VA for safety demo gir jo muntlig beskjed om at det der om telefonen er det nå bare å ignorere :)

Så får vi se hvordan det går fremover. Finner garantert noe nytt å irritere meg over :)

Noice Cancelling headsets er forøvrig utmerket til å lytte på andre sine samtaler da all statisk støy filtreres ut og stemmer dermed forsterkes. Jeg gjør naturligvis ikke det selv, men har tenkt over at det er fort gjort å tenke at han ved siden av hører jo på musikk så her trenger en ikke være forsiktig med hva en snakker om.

Noice Cancelling headsets er forøvrig utmerket til å lytte på andre sine samtaler da all statisk støy filtreres ut og stemmer dermed forsterkes. Jeg gjør naturligvis ikke det selv, men har tenkt over at det er fort gjort å tenke at han ved siden av hører jo på musikk så her trenger en ikke være forsiktig med hva en snakker om.

Ja, no høyre eg jo kva Captain snakkar om over PA. Heilt supert.

Greit nok det så lenge de ikke fyrer i gang eget mobilnett om bord etter hvert, det blir vel det neste. Travelt om alle rundt deg prater i telefon og innkommende tekstmeldinger piper i ett sett, greit å slippe det når man sitter stuet sammen om bord i et fly.

Greit nok det så lenge de ikke fyrer i gang eget mobilnett om bord etter hvert, det blir vel det neste. Travelt om alle rundt deg prater i telefon og innkommende tekstmeldinger piper i ett sett, greit å slippe det når man sitter stuet sammen om bord i et fly.
Har mine tvil om at det blir et problem. Det har jo vært mulig lenge med wifi ombord + Skype el.l uten at det har blitt brukt i noen særlig grad. SAS sine wifi-maskiner har også mobilnett ombord, som i hvert fall fungerer til SMS, vet ikke om samtaler også er mulig. Uansett - har aldri hørt noen bruke det, og de fleste utviser nok sunn fornuft. Og de som ikke gjør det får en velfortjent smell på telefonregningen, det er vel satellittpriser og flere titalls kroner pr minutt?

Jeg synes sjelden det er et problem med folk i det offentlige rom som snakker i telefon og SMS'er som tikker inn. Det blir neppe et stort problem på fly, og om det gjør det får man endre policy på dette.

Vi har forøvrig ett unntak når det gjelder det å ha PEDs på under hele flygningen og det er ved low visibility operasjoner. Dvs. at kabin skal gis beskjed som igjen gir beskjed til passasjerene om at PEDs skal slåes helt av når vi f.eks. må gjøre en Autoland ved dårlig sikt.

Nå tillater EASA enheter som ikke er i flight mode under hele flighten. Spennende å se hvor fort SAS og Norwegian tillater det.

http://easa.europa.eu/easa-and-you/passenger-experience/portable-electronic-devices-ped-board

Det er hvertfall spennende hvor inkonsekvent dem er. Hadde flere turer med både SAS og Wideroe de forrige ukene og f.eks. turen ut kunne jeg bruke pad + ipod, turen tilbake ble det kjeft. Det er varians både via PA/Stewart og elektronisk announcement.. Fint hvis de kunne sende en memo til alle sine.

Widerøe har ikke implementert dette enda. De sa på Facebook for noen dager siden at de jobber med det, men Bombardier er tydeligvis ikke Boeing når det gjelder å komme med nye retningslinjer. ;)

Jeg er ikke sikker på hva det er som butter, men jo færre seter, jo lavere prioritet synes det som man får i byråkratiet ...

Det er hvertfall spennende hvor inkonsekvent dem er. Hadde flere turer med både SAS og Wideroe de forrige ukene og f.eks. turen ut kunne jeg bruke pad + ipod, turen tilbake ble det kjeft. Det er varians både via PA/Stewart og elektronisk announcement.. Fint hvis de kunne sende en memo til alle sine.

Jeg har bare gode opplevelser med SAS på dette området. Faktisk en av grunnene til at jeg velger SAS er at de har vært foran DY på bruk av elektronikk under reisen.

Vi har forøvrig ett unntak når det gjelder det å ha PEDs på under hele flygningen og det er ved low visibility operasjoner. Dvs. at kabin skal gis beskjed som igjen gir beskjed til passasjerene om at PEDs skal slåes helt av når vi f.eks. må gjøre en Autoland ved dårlig sikt.

Gjelder det også ved takeoff? Tok av fra Helsinki nå på søndag og da lyste LVP skiltene over hele flyplassen, men de kjørte fortsatt standard meldingen om at alle elektroniske apparater kunne brukes hele flighten.

Ja, det gjelder ved take-off og, men siden det er såpass nytt og ikke som står nevnt i noen av sjekklistene vi normalt bruker blir det nok ofte glemt. Har glemt det selv og ved landing.

Widerøe har ikke implementert dette enda. De sa på Facebook for noen dager siden at de jobber med det, men Bombardier er tydeligvis ikke Boeing når det gjelder å komme med nye retningslinjer. ;)

Tillatt f.o.m. i morgen. :)

Er det ingen som har implementert reglene som kom i 2014 om at flight mode ikke er nødvendig lenger?

Fra EASA:
In the past, there have been restrictions in the use of PEDs on board aircraft. However in 2013, EASA made it possible for airlines to allow the use of PEDs for almost the whole flight duration, as long as the devices were not transmitting, i.e. in ‘aeroplane mode’. EASA has been working towards enabling airlines to allow the use of these devices with freedom comparable to that in other modes of transport, for example in trains. This has been achieved: From the 26 September 2014 EASA has made it possible for airlines to allow passengers to use their PEDs throughout the flight, regardless of whether the device is transmitting or not, i.e. in ‘aeroplane mode’ or not.
https://www.easa.europa.eu/easa-and-you/passengers/portable-electronic-devices-ped-board

Back