Elektroniske duppedingser tillatt under hele flyvningen

Re: Lovlig og ha flightmode på under landing og takeoff med SAS

I USA gikk det imponerende raskt, det virket som konkurranseinstinktet slo til. Her virker det litt roligere.

Det er myndighetene som utsteder tillatelsene og godkjenner prosedyrer og dokumentasjon - ikke flyselskapene. Disse har hatt dette liggende klart lenge og bare ventet på å kunne sende det inn for godkjennelse. Samme i Europa, men her er det flere lands tilsyn å forholde seg til og de jobber neppe like raskt alle sammen ...
 
Re: Lovlig og ha flightmode på under landing og takeoff med SAS

I USA gikk det imponerende raskt, det virket som konkurranseinstinktet slo til. Her virker det litt roligere.

Det er sikkert litt forskjell i EU og US på hvordan slike regler/vedtak fattes. I EU må det gjennomet ekstra ledd, nasjonalt tilsyn. Kan også være at den formelle prosessen er forskjellig i USA og Europa (les: hvor fort og hvordan man får stemplet og signert papirer etc)
 
Re: Da slipper vi mobilabstinens hos SAS

Har de da også fjernet sikkerhetsmeldingene som går over speakeranlegget og endret eventuelle instruksvideoer på forhånd og regnet med at det skulle bli godkjent, med andre ord?
 
Fløy med SAS i dag, og da gjorde oppmerksom på at det var tillatt å bruke mobiltelefoner og andre duppedingser under take-off og landing så lenge de var satt i flight mode.
Må si at jeg er imponert over at SAS endret rutiner så raskt etter at reglene ble endret!
 
Re: Da slipper vi mobilabstinens hos SAS

Har de da også fjernet sikkerhetsmeldingene som går over speakeranlegget og endret eventuelle instruksvideoer på forhånd og regnet med at det skulle bli godkjent, med andre ord?

Hvorfor skulle de ikke det? Det kom jo ikke akkurat som noen overraskelse ..
 
Vel, kabinpersonalet ombord i kveldens SAS-flyvning + pilot hadde ikke blitt informert om endringen. Slå av var beskjeden.
 

- Passasjerene må - uavhengig av de nye reglene - forholde seg til sikkerhetsinstruksene til personalet om bord, sier Iversen.

Om selskapet ønsker å endre sine regler for bruk av smartbrett, mobil og datamaskin om bord, må det meldes fra til Luftfartstilsynet. Så langt har de ikke fått noen innmeldinger.
Syns artikkelen er litt selvmotsigende, først skriver SAS at det er lov fra torsdag, deretter sier Iversen ifra Luftfartstilsynet at de ikke har fått noen innmeldinger om å få lov til å gjøre det..
 
Fløy SAS i går, og da understreket kabinpersonalet flere ganger at det er lov å ha på elektronisk utstyr så lenge de står i flight modus. Godt å kunne ha på Bose og musikk hele veien fra start til landing :-) ....men fra cockpit ble det annonsert at alt ustyr måtte skrus av før landing, før kabinpersonalet ga kontrabeskjed. Tar vel litt tid før nye annonseringer setter seg.
 
Har kommet flere endringer av rutiner den siste uken, så fort gjort at noe glipper den første tiden når det gjelder annonsering etc.
Men gi dette noen dager så vil rutinene være innarbeidet hos de fleste
 
Fløy SAS i går, og da understreket kabinpersonalet flere ganger at det er lov å ha på elektronisk utstyr så lenge de står i flight modus. Godt å kunne ha på Bose og musikk hele veien fra start til landing :-) ....men fra cockpit ble det annonsert at alt ustyr måtte skrus av før landing, før kabinpersonalet ga kontrabeskjed. Tar vel litt tid før nye annonseringer setter seg.

Går nok fort litt på autopilot (haha) fra både cockpit og kabin dette, men vi jobber hardt med å komme inn i de nye rutinene. Det skal ikke ta så lang tid heller for alle er veldig godt informert:) Deilig å bruke mindre tid på dette med å be passasjerer slå av duppedingser fremover, tror nok dette blir noe tidsbesparende for oss også.
 
Last edited:
Syns artikkelen er litt selvmotsigende, først skriver SAS at det er lov fra torsdag, deretter sier Iversen ifra Luftfartstilsynet at de ikke har fått noen innmeldinger om å få lov til å gjøre det..

Det er vel transportstyrelsen i Sverige som SAS forholder seg for tiden.
 
Gjenstander som gjør at du ikke hører annonseringer er vel fortsatt forbudt?

Det virker å variere. Spurte spesifikt på en flight i sommer med WF om jeg måtte skru av mine QC15. Det trengte jeg ikke (hadde ikke musikk koplet til, kun selve headsettet på)
 
Går nok fort litt på autopilot (haha) fra både cockpit og kabin dette, men vi jobber hardt med å komme inn i de nye rutinene. Det skal ikke ta så lang tid heller for alle er veldig godt informert:) Deilig å bruke mindre tid på dette med å be passasjerer slå av duppedingser fremover, tror nok dette blir noe tidsbesparende for oss også.

Greit, så kan vi sitte der med telefon og tablet i flightmode. Veldig greit i grunn. Men kommer ikke crew til å bruke tilsvarende lang tid på å forsikre seg om at alle duppedingser er satt i "flight mode" da?
 
Back
Top