Elektronikk og landing i tåke

Novair

ScanFlyer Gold
Elektronikk og landing i tåke

I går ettermiddag ble passasjerene på en flyvning til OSL bedt om å skru av alt av elektronikk da det skulle landes i tett tåke. Aldri opplevd dette selv. Hva var årsaken? Cat. 3-landing?

Re: Elektronikk og landing i tåke

Ja, det er ikke uvanlig. Ikke sikker på regelverket, men flere selskaper har i sine prosedyrer at dette skal gjøres ved landing i dårlig sikt. Årsaken er at interference kan gi noen fots feilutslag på glideslope. Støy fra dårlig skjermede personlige enheter kan slå inn på disse frekvensene.

Hvilken flytype?
Tidligere hadde vi f.eks. dette som standardprosedyre ved low visibility ops (RVR under 400m), mens det nå kun gjelder for to typer i selskapet (Dash 8 og 767).

Kan ikke svare for trådstarter men jeg har opplevd det noen ganger med SAS 737, da sikkert 700 eller 800.

Kan bekrefte at dette også gjelder for Widerøes' Dash maskiner. Skjedde meg for en uke siden ved landing på OSL Gardermoen. Jeg mener verten sa at det var en "Kategori 2" landing , uten å opplyse om at det var pga. tåke (som det var). Men kan ha vært en kategori 3 landing , og bare meg som husker feil. Hva er forskjell på disse to kategoriene ?

Kan bekrefte at dette også gjelder for Widerøes' Dash maskiner. Skjedde meg for en uke siden ved landing på OSL Gardermoen. Jeg mener verten sa at det var en "Kategori 2" landing , uten å opplyse om at det var pga. tåke (som det var). Men kan ha vært en kategori 3 landing , og bare meg som husker feil. Hva er forskjell på disse to kategoriene ?

Instrumentlandingssystemet (ILS) har tre kategorier: 1, 2 og 3, der 3 er den med best nøyaktighet. Kategori 3 har igjen tre undergrupper benevnt A, B og C, der C er full «blindlanding» dvs. at flygeren ikke trenger å se noe som helst. På Gardermoen er det kategori 3B til alle rullebaner. Det er lavere minima på kategori 3 enn på kategori 1 og 2. Dvs at man kan lande i tettere tåke med kat. 3 utstyr på flyplassen. I tillegg til høyere krav til signalsystememe og antennene er det også høyere krav til innflygings- og rullebanelysene.

Last edited:

Med mindre det er Dash 8 med Head Up Guidance System er Dash 8 begrenset til CAT II, selv om flyplassen er sertifisert og utstyrt for CAT III. Med HGS kan du fly CAT III A med DH8.

Kanskje rett denne gang, men jeg ville ikke tatt det for god fisk hva verten sier.

Hvilken flytype?
Tidligere hadde vi f.eks. dette som standardprosedyre ved low visibility ops (RVR under 400m), mens det nå kun gjelder for to typer i selskapet (Dash 8 og 767).

Dette var NAS og B738.

Back