Ekte møkkavær i Tromsø i dag!

Polaris

Free Luigi
Ekte møkkavær i Tromsø i dag!

Ekstrem snyfokk, var ute og skulle handle litt i dag - så vidt jeg så veien foran bilen.

52 knots v/sørlig treshold nylig rapportert, sweeperne jobber på spreng og vi har visibility nede på 300m iflg METAR, reell sikt er nok nede i 50-100meter i perioder....

231250Z 25026G41KT 0300 +SHSN VV003 M03/M04 Q0988 TEMPO
27030G45KT 0500 +SHSN VV003 RMK WIND 2600FT 30042KT

Er det rart de må sirkle litt og vente på bedre forhold? ;)

EDIT: hehe, tårnmannen har humor, han sa som meg at det er så vidt han kunne kjøre hjem etter endt vakt, så han var glad han hadde sovepose og matpakke med seg :) Forøvrig diverterer SK4416 (OSL-TOS) nå til EVE.

EDIT2: Første forsøk fra WF935 på å lande, hørte dem suse forbi stuvinduet igjen så det gikk ikke gitt. Missed approach. Diverterer til EVE.

SK4577, WF674 og 5N800 er heftig delayed - lufthavna er nå stengt i 1,5 timer siden de ikke ser det forsvarlig å drive operasjoner når man faktisk ikke ser hverandre i bakke-kjøretøy! :eek:

Attachments

• Skjermbilde 2011-03-23 kl. 13.44.56.jpg
    Skjermbilde 2011-03-23 kl. 13.44.56.jpg
    13.8 KB · Views: 685
Last edited:
Re: Ekte møkkavær i Tromsø i dag!

Hadde 60 knops vind på ENVA i går ettermiddag også...Med snø og regn...Skikkelig godvær :)

Fant et fint illustrativt bilde, på yr.no;

s0KxWLkxvM2ye9TOUPPzJQy3PTJ3WKBQDdO-sOBuEJ1Q.jpg

Sånn så det ut når jeg dro og handla!

Forøvrig melder IPPC om:
NEW TODAY TIL 1103231415
RWY 01/19 CLSD DUE TO WX

Sikkert ikke så dumt å rute om til EVE, rent bortsett fra at de jo blir et stykke å forflytte seg på landjorden etterpå. Her i Harstad skinner solen (i alle fall tidvis), bare litt snøbyger innimellom. Men ja, det er noen vindkuler og litt snøfokk. EVE har 4kts, ANX har 44 i kastene... Overraskende hvor lokalt den stormen tar i dag!

Reell sikt v/ UIT var for 30 min siden rundt 15 meter. Heldigvis er det værst på toppen. Blir mye skavler av vinden, så banemannskapene har en utfordring i dag!

På Psykologi/Jus-biblioteket går det nesten ikke an å se ut vinduene per nå pga snø som har blåst seg 'fast' på vinduene... Men vinden har roet seg ned en del og snøen avtar sakte men sikkert... Sitter fortsatt på UiT og gruer meg til å måke ut bilen :P

I går var det Kast på 62kt på ENVA, 59kt på ENNM, 49kt på ENBN og noen og 50 på ENOL...

I dag var det høydervinder på 180kt på værmeldingen.. :)

Kan det ha noe med jetstrømmen som ble truffet av det polare lavtrykket, starship? :)

Utepils på Karl Johan i dag, satt ute fra 15:30 til 18:00 uten varmelamper eller dunjakke :)

Så har det endelig roet seg!

Ser ganske så fint ut - 12cm snø oppover vindusruta. I Tromsø kan man oppleve alle årstider iløpet av èn dag... Ganske unikt, egentlig...

Fikk dette bildet av en kamerat på vei til Alta, som var stuck i terminalen i Lakselv og måtte tilbring natten der

Attachments

• IMG_0632.jpg
    IMG_0632.jpg
    58.9 KB · Views: 467

Så har det endelig roet seg!

Vel, var nå realt snykov i Harstad her i morges, så vidt man kunne skimte Hurtigruten på vei utover i Vågsfjorden! Det snør fortsatt tett, så blir vel de-ice og litt forsinket avgang nedover i ettermiddag...

Attachments

• IMG_5939_liten.jpg
    IMG_5939_liten.jpg
    54.6 KB · Views: 439

Siste fra Andøya:
0200 +SHSNGS BLSN VV001

200 meter sikt i kraftige byger, snøfokk og 100 ft vertikal sikt

Fortsatt friskt i Midt-Norge

>>> ENVA (TRONDHEIM/VAERNES) <<<

METAR 241350Z 29034G46KT 9999 VCSH SCT012CB SCT025 M02/M03 Q1016
RESHSN TEMPO 0500 SHSN VV004 RMK WIND 670FT 28049G61KT

Kan det ha noe med jetstrømmen som ble truffet av det polare lavtrykket, starship? :)

Vet ikke, observerte bare en rekke METAR'er. Men ofte er det vel høydevvinder (men ikke fra så høyt som jetstrømmer) som "slår ned" når man får vindkast :)

Ikke så verst over ENVA i dag heller:
FL300: 310/165KT MS51
FL340: 310/165KT MS60
https://www.ippc.no/ippc/aisiga.jsp?bulletinId=FBNO56,NO55,NO57,NO61,NO62,NO63,NO58
(litt kaldere enn normalt også (-63C i FL390))

Last edited:

Fra ENVA den aktuelle dagen det ble referert til lengre oppe i tråden:

Ble nesten sjøsyk i tårnet... Rugga sikkert 10-15 cm fra side til side i kastene. Værst var det faktisk når det slutta å blåse da tårnet "rettet seg opp" etter å ha lent seg bort fra vinden :)

Polaris: Jetstrømmene ser du tydelig ved å lete litt blant vindkartene på ippc.

WF xxx :report on ground, report rwy vacated, report at stand :-D Fantastiske dager på jobb denne uka.

Polaris: Jetstrømmene ser du tydelig ved å lete litt blant vindkartene på ippc.

Lete "litt" ja, jeg synes de er rimelig forvirrende for å være ærlig
icon_redface.gif
Veit liksom ikke helt hva som er relevant/av interesse, hvilke flight levels og hva alle symbolene betyr. Noe er logisk, mens andre ting er litt mer ymse. Er det noe spesiell måte man kan åpne de? Jeg får de i noe fancy format som jeg må åpne med quicktime.

Back