Ekstrem lavpris på reise grunnet virus

Re: Ekstrem lavpris på reise grunnet virus

Prisener er jo helt snudd på hodet. OSL - London 10. juni:

BA: fra 54 NOK

SAS: fra 469 NOK

Ryanair: fra 483 NOK

Ingen av disse er likevel i nærheten av der de bør være .. men det er ikke helt ulikt hvordan det var etter 9/11, med unntak at man da fikk bonuspoeng nok til å nå gull på en litt effektiv helg.

Har da ofte booket til slike priser før, men da hadde BA og Ryanair byttet plass på listen.

Prisener er jo helt snudd på hodet. OSL - London 10. juni:

BA: fra 54 NOK
SAS: fra 469 NOK
Ryanair: fra 483 NOK
Har en booking på samme dato, betale vel 1200kr i Desember. Men tviler på at det vil gå noe fly da uansett.

Hmm det kunne jo vært interessant å prøve og booke noe etterhvert. Flere som har funnet gode priser? BA har gått litt opp men fortsatt vel innafor akseptabel pris på den dagen 188 kroner.

Bortkastede penger tror jeg. Hvis du får booket noe til høsten 2021 til god pris, kan det være verdt risken i mine øyne.

Hmm det kunne jo vært interessant å prøve og booke noe etterhvert. Flere som har funnet gode priser? BA har gått litt opp men fortsatt vel innafor akseptabel pris på den dagen 188 kroner.

Ja, den ideen like jeg! :)

Bortkastede penger tror jeg. Hvis du får booket noe til høsten 2021 til god pris, kan det være verdt risken i mine øyne.

Det er vel ikke noe særlig risk ettersom nesten alle selskap har "book with confidence" så man kan justere det til om det ikke går.

Har ikke kjøpt noe selv, men vurderer å finne på noe vås

For å unngå feilbooking er det slik jeg forstår ingen som lar folk booke så mye som ett helt år i forveien.

Det er vel ikke noe særlig risk ettersom nesten alle selskap har "book with confidence" så man kan justere det til om det ikke går.

Har ikke kjøpt noe selv, men vurderer å finne på noe vås

Det er vel egentlig det er utfordrende, hvor skal man booke som man kan håpe åpner

Foreløpig skal har jeg lagt inn blanko request på barnevakt hos de gamle, som er godkjent. Så venter vi bare et eller annet skal åpne, enten det er innland eller utland

Det er vel egentlig det er utfordrende, hvor skal man booke som man kan håpe åpner

Det er det vanskelige så klart. :)

Men er det billig nok og det hadde vært gøy å dra dit uansett så er det jo verd det. Jeg ser litt på romjul f.eks

Last edited:

Har allerede booket noen turer til høsten, og det blir nok noen flere. Så får vi se hvordan det går.

Løp og kjøp
Coronavirus: Emirates extends validity of tickets up to 24 months
The policy announcement, available on its website, says, “We’d like you to know that you now have two new options that offer you the flexibility to fly with us again when you’re ready if you booked a ticket before May 31 for travel on or before August 31, 2020.”
https://gulfnews.com/amp/uae/coronavirus-emirates-extends-validity-of-tickets-up-to-24-months-1.70951434?__twitter_impression=true

Løp og kjøp
Dette er jo i utgangspunktet en voucher-løsning med 24 mnd gyldighet. Det man skal på er at evt ombookinger for de aller aller fleste selskaper er "plus fare diff" så da kan man like gjerne få igjen pengene.

Can passengers change their destination with ‘Keep your ticket’ or a travel voucher?

Yes, they can change their destination with either options. It will be valid for one year from the date it is issued and can be extended for another year.

The fare paid will be accepted for any flight to the same destination or within the same region. “For example, if your original booking was for London, you can rebook it for Amsterdam at no extra charges,” explains the airline.
Are there any change fees with either option?

There are no change fees when passngers rebook within the 24-month period either if they simply keep the ticket or with the travel voucher, so they have more flexibility for planning ahead.
Are these options available for tickets booked anytime?

These options are available for bookings made before May 31. Bookings made from June 1 onwards are subject to the fare conditions applicable at the time of booking.
Så fungerer uten ekstra gebyr.

Så fungerer uten ekstra gebyr.
"Gebyr" er ofte ikke det samme som "prisforskjell". Og i Emirates-tilfelle går det ikke helt klart frem heller om det er helt kostnadsfritt eller bare ombookingsgebyret som er droppet.

Men det jeg ville si i denne diskusjonen generelt var at de aller fleste selskaper har ikke ombookingsgebyr på noen billetter nå, men man må ofte ut med prisforskjellen ifht ny billett. En voucher er f.eks. kun et verdipapir med et beløp, og brukes som betalingsmiddel for ny flight (på linje med cashpoints hos Norwegian)

Eller ikke...
Vil avhenge av tilbud og etterspørsel
Av mulige restriksjoner som flyselskapene må imøtekomme, er at midtsetene på hver rad må være tomme for å holde avstand mellom passasjerene.

På et fly som normalt tar 189 passasjerer, betyr det at kun 126 seter kan brukes. Det må de reisende trolig betale for i form av dyrere billetter.

Ifølge The Independent, vil billettprisen kunne øke med opptil 50 rosent dersom flyselskapene blir nødt til å redusere passasjertallet ned en tredjedel, og dersom alt annet vedrørende flyvningen forholder seg konstant.

Men, avisen skriver at den eksakte prisøkningen vil avhenge av tilbud og etterspørsel, samt at flyselskapene sannsynligvis blir nødt til å redusere kapasiteten for en forventning og en sakte økning.
https://www.dinside.no/reise/spar-prishopp-pa-flyreiser/72378708

Godt poeng. Men hva gjør man da med tosetere? Firesetere?

Uansett vil neppe etterspørselen ta av som den gjorde i Europa etter 9/11. Mange land vil opretttholde karanteneregler som vil gjøre ferie- og weekendturer umulige. Tsjekkia har allerede innført et års varighet. Og det vil nok smitte (unnskyld ordspillet). Så man kan nok forberede seg på å feriere i sitt eget land en stund fremover.

Det med annenhver sete er nok mer proforma, tviler på at det kan gjøre en forskjell på smittesituasjonen. Men prisene vil nok gå betydelig opp som du sier pga. Mindre tilbud og etterspørsel.

Back