Eks-Aviatoransatte med full seier over WGH på Torp

Swashbuckler

ScanFlyer Blue
Eks-Aviatoransatte med full seier over WGH på Torp

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/a2BkrL/20-ansatte-faar-11-millioner-ML2GCG-i-erstatning

Så er endelig punktum satt for denne saken, og det endte med full seier til de Aviatoransatte på TRF. Dette medfører at de ansatte hos Aviator på Torp kan kreve ansettelse hos WGH gjennom virksomhetsoverdragelse. Dette er vel et nytt moment innenfor anbud i luftfarten?

Hvordan vil dette påvirke f.eks. LT/Babcock-farsen og et evt. tap av anbudsruter for WF?
 
Re: Eks-Aviatoransatte med full seier over WGH

Veldig godt for de ansatte. Fri konkurranse trenger ikke nødvendigvis bety å måtte ofra ansattes forutsigbarhet!
 
Re: Eks-Aviatoransatte med full seier over WGH

Veldig godt for de ansatte. Fri konkurranse trenger ikke nødvendigvis bety å måtte ofra ansattes forutsigbarhet!

Hvem vil ta risikoen når du kanskje ender opp med og betale WF piloter (WF er kun brukt som eks) lønninger og dine egne ansatte lønninger? Hva er vitsen med og ha det ute på anbud da?
Vil jo aldri få en ordentlig konkurranse i markedet da.
 
Re: Eks-Aviatoransatte med full seier over WGH

Hvem vil ta risikoen når du kanskje ender opp med og betale WF piloter (WF er kun brukt som eks) lønninger og dine egne ansatte lønninger? Hva er vitsen med og ha det ute på anbud da?

Vil jo aldri få en ordentlig konkurranse i markedet da.



Så det du sier er at anbudene skal vinnes ved å tilby lavere lønn og dårligere vilkår for de ansatte? Jeg håper det er flere faktorer, som f.eks kvalitet på tjenestene eller mer effektiv drift, som avgjør hvem som får kontrakter ved anbudskonkurranser.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Eks-Aviatoransatte med full seier over WGH

For meg som ikke kan juss, så virker det noe merkelig;
WF vant vel en handling kontrakt.
Vil denne dommen si at de som jobbet i Aviator i OSL/KRS/BGO/AES/TRD og som ble overflødige som følge av at WF fikk handling kontrakten med bl.a KL nå skal få jobbe i WGH/SGH.
I OSL ble jo som kjent Aviator lagt ned som følge av frafall av kontrakten.:(
 
Eks-Aviatoransatte med full seier over WGH

Noen som er stødige på dette som vet hvilke deler av vilkårene som skal overføres fra den gamle arbeidsgiveren og hvilke som er opp til den nye ved en virksomhetsoverdragelse?

Dette kommer til å få en del konsekvenser fremover. Synd at høyesterett ikke tok saken på prisipielt grunnlag, men denne dommen vil jo uansett skape presedens i lignende saker i fremtiden.

Det ble med ett mye tryggere å være ansatt i bedrifter/næringer som får kontrakter på denne måten.
 
Last edited:
Re: Eks-Aviatoransatte med full seier over WGH

Det ble med ett mye tryggere å være ansatt i bedrifter/næringer som får kontrakter på denne måten.

Vil nesten si det motsatt. Om du med 1 år i bedrift x opplever noe lignende så kan du jo risikere å bli oppsagt ved overtallighet da du kanskje vil ha lavere ansienitet enn de som kommer fra bedriften som mistet sin kontrakt.
 
Re: Eks-Aviatoransatte med full seier over WGH

Dette er f.eks helt vanlig med virksomehetsoverføring på buss anbud.
 
Re: Eks-Aviatoransatte med full seier over WGH

For meg som ikke kan juss, så virker det noe merkelig;
WF vant vel en handling kontrakt.
Vil denne dommen si at de som jobbet i Aviator i OSL/KRS/BGO/AES/TRD og som ble overflødige som følge av at WF fikk handling kontrakten med bl.a KL nå skal få jobbe i WGH/SGH.
I OSL ble jo som kjent Aviator lagt ned som følge av frafall av kontrakten.:(

Dette er nok avhengig av størrelsen på markedet. Er det flere aktører i sving så er det antakelig ikke naturlig at de ansatte "hører til" en produksjon, mens på mindre plasser, så er det pass få avganger at det er de samme ansatte som gjør alt, og da er det nok i praksis slik at hele virksomheten som er der i dag overdras.
 
Back
Top