Ei flyvertinnes tanker

Skjønner litt av hun sier men litt av problemet er vel at en del av flyvertinnene tror de er "dronninger". Those days are gone.

Det kan være, samtidig påpeker hun en ting som jeg iallefall irriterer meg mye over, det å få flyt i boarding. Har ikke tall på antall ganger jeg har hørt de må poengtere over callinganlegget at folk må gå til siden og ikke sperre midtgangen for andre pax. Er det vanskelig? Nei. Gjør folk det hele tiden? Ja. Mister man slot-tiden noen ganger? Ja.

Skjønner litt av hun sier men litt av problemet er vel at en del av flyvertinnene tror de er "dronninger". Those days are gone.

Tvert i mot, dem er på jobb, med en jobb som må gjøres, noe passasjerene skal respektere. Kan ikke se at de oppfatter seg selv som dronninger for det..

Problemet er at noen passasjerer har glemt normal folkeskikk og høflighet, og ser da kun seg selv og egne behov. Med fare for å generalisere, så begynner vi nordmenn å bli litt for høye på oss selv. Vi kan og vet alltid bedre, og egne behov står alltid i første rekke.

Last edited:
Med fare for å generalisere, så begynner vi nordmenn å bli litt for høye på oss selv. Vi kan og vet alltid bedre, og egne behov står alltid i første rekke.
Alt for lett å kjenne meg selv igjen i den beskrivelsen. Alt for lett... Men som jeg ofte også ser i min egen jobb: "normal folkeskikk" er ikke så normalt som vi liker å tro. :old
... men jeg prøver i alle fall å være høflig og grei når det er jeg som er kunden, både på reise og når jeg gjør mine daglige innkjøp på den lokale butikken. Hvorvidt jeg faktisk er høflig og grei får andre avgjøre. I det minste håper jeg at jeg ikke er blandt dem som får flyvertinner (og andre serviceansatte) til å rive seg i håret av frustrasjon...

Lena er purser i SAS, og har mange år med historier.
Jeg har ikke så mange, men har de siste to helgene fløyet i Norge.
MY GOD!
Jeg lurer på om jeg skal skrive en bok om hvordan en telefon skrus av, MED bilder.
Ja vi VET at det er en idiotisk regel, men like fult en regel vi må følge.
Ja det går faktisk raskere å boarde om du slipper forbi de som skal lenger bak.
Orker du ikke løfte kofferten din, fordi den for tung. Da er det IKKE håndbagasje.
Bleier hører IKKE hjemme på et matbrett, eller inne i en matboks.

Når det er sagt, de aller fleste passasjerer er fantastisk hyggelige, morsomme og en fryd ha med å gjøre.
Men enkelte bør vurdere å ta et lite takt og tone kurs.
Men som sagt, verdens mest givende jobb, pga masse herlige mennesker :-)))

PS
Om ditt sete er endret pga et flybytte, så er det oftest en grunn til det. Vi bytter ikke fly rundt bare for å gjøre livet vanskelig for folk

Last edited:
God grunn til frustrasjon; som i svært mange andre yrkesgrupper med direkte kontakt med publikum.
Man skal dog heller ikke la være å tenke på at de aller fleste er høflige og hyggelige og ønsker å gjøre sitt til at feks en flytur avstedgår så smidig som mulig.

Heisann!

Ang. mobiltelefon hadde jeg en litt "sær" opplevelse til Reykjavik med SK her for et par uker siden..

Jeg satt på rad 3, og i setet bak meg på 4D satt det en fyr som snakket høyt og lenge i mobiletelefonen selv om crewet hadde vært hos ham flere ganger for å be ham slå av.

Flyfruen gikk og varslet purser etter å ha prøvd, og fikk tydeligvis beskjed derfra om å la ham være. Det tok nye 5 min med prating bak meg, før vedkommende endelig fant ut at det var på tide å fly... Han fikk ture frem som han ville tydeligvis..

Når vi så kom vel opp i lufta så kom purser bort til ham og OPPGRADERTE ham til Business med nytt sete på første rad, da denne karen tydeligvis var Pandion... Ingen kjeft, god middag og et glass rødt til maten.

Vurderer nå å ha "viktige" samtaler rett før avgang om alt ender slik...hehe

Kim

Når det gjelder frustrasjonen med all håndbagasjen så kan i alle fall SAS gjøre mye med dette selv, oppe i utgangen. Ta en kontroll på folk, gi dem sånne "delivery-lapper", kjør hardt på dette i et par uker på alle flyplasser, så blir vi kanskje kvitt fenomenet med koffert + tax-free-pose + PC-veske = 1 stk håndbagasje. Dette irriterer meg hver gang jeg flyr, men når SAS ikke oppdrar passasjerene så blir det sånn. Jeg tenker noen ganger på at de som flyr mest er folk i ledende posisjoner (som det heter), og ikke kan de å telle til en, og ikke kan de motta en enkel beskjed om å slukke mobiltelefonen, lurer på hvordan de forventer at folk i deres egen organisasjon skal agere på beskjedene de gir dem?

Helt enig med deg Hanswest!!

Fryktelig irriterende med alle som ikke "gidder" sende bagasje og har med hele hytta og garderoben inn i kabinen på en flytur.

Mange skylder på at de "har det travelt", men det har da sannelig jeg også ofte og sender da bagasjen om jeg har det med meg i bagasjerommet uansett! PC-bag + bok = fasit..

Spesielt kveldsavgangene fra Oslo er som et fraktfly...

Kim

Helt enig med deg Hanswest!!

Fryktelig irriterende med alle som ikke "gidder" sende bagasje og har med hele hytta og garderoben inn i kabinen på en flytur.

...

Spesielt kveldsavgangene fra Oslo er som et fraktfly...

Kim

Det er da intet problem, dersom det hadde vært et problem for flyselskapene. Løsningen er selvfølgelig å bestille maskiner uten mulighet for å ha bagasje inne i cabinen. Ingen "overhead bin" og ingen plass til bagasje under setet foran deg. All bagasje må dermed inn i buken på flyet.
Men det er sannsynligvis et større problem for passasjerene enn for flyselskapene siden de ikke har gjort det.

Slutt heller å irritere deg over at dine medpassasjerer har bagasje med inn i cabinen. Du får sikkert en mer behagelig flytur dersom du gjør det.

Vidar

I barnehagen og på skolen må man jo ofte lage systemer og mekanismer som hindrer ungene i å gjøre annet enn de får beskjed om. Når voksne folk som flyr får beskjed om maks en håndbagasje per person så burde det da strengt tatt ikke være nødvendig å lage fly som ikke muliggjør den ene håndbagasjen fordi noen ikke klarer å telle til en?
Men kanskje skulle jeg revurdere, også flittig reisende har problemer med å skjønne beskjeder de får, og da må de fysiske hindres i å bryte en oppfordring og et påbud. Jaja.

Hehe, jeg har flere behagelige turer hver uke jeg Vidar, så ingen problem med det!

Heldigvis sitter jeg ofte foran og ettersom jeg har EBG kan jeg også gå tidlig ombord, så plassmangel har jeg sjelden..

Men sitter ofte og ser folk sleper mer bagasje på en liten tur enn det jeg bruker på 5 turer, og da må man få si fra. Reglene sier 1 stk håndbagasje på max 8 kg, så da bør man vel forholde seg til det?

Ny reise for meg i morgen tidlig og skal love ikke bry meg om de som sleper hus og hjem med seg inn i kabinen.. hehe. :)

Ha en flott aften!

Kim

Back