• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Egypt Air MS804 Paris-Cairo forsvunnet fra radaren (2016)

Re: Egypt Air MS804 Paris-Cairo forsvunnet fra radaren

AvHerald er igjen den beste kilden. Det er i fremre del brannen har vært, men ikke bare toalettområdet, men også i E&E-bay, altså i "datarommmet" under cockpit. En svært interessant opplysning..

On Jun 29th 2016 Egypt's CAA reported that the flight data recorder has been successfully downloaded, more than 1200 parameters are being decoded and validated. Data are present from departure at Charles de Gaulle Airport in Paris until the aircraft was at FL370 just after the ACARS messages (see below in data section) were transmitted, the data are consistent with the ACARS messages of lavatory and avionics bay smoke. Recovered wreckage parts from the forward section of the aircraft show severe heat damage and evidence of thick black smoke (soot). The investigation is going to undertake comprehensive analysis to try to determine the source and cause of the fire.

Til BSSW; det er vel helt i tråd med ANC; Aviate, Navigate, Communicate, og ikke minst hva som vil oppta piloter i en slik situasjon.
 
Last edited:
Re: Egypt Air MS804 Paris-Cairo forsvunnet fra radaren

AvHerald er igjen den beste kilden. Det er i fremre del brannen har vært, men ikke bare toalettområdet, men også i A&A-bay, altså i "datarommmet" under cockpit. En svært interessant opplysning..



Til BSSW; det er vel helt i tråd med ANC; Aviate, Navigate, Communicate, og ikke minst hva som vil oppta piloter i en slik situasjon.
Nja, men ikke det minste grynt eller lyd i det hele er litt rart. MEN hvis det er snakk om E&E (kalles så i 737en) så er det jo der radiotransmitterne er, så hvis de har tatt kvelden der nede så er det ikke så rart alikevel.
 
Re: Egypt Air MS804 Paris-Cairo forsvunnet fra radaren

Nja, men ikke det minste grynt eller lyd i det hele er litt rart.
Nei, ikke rart i det hele tatt, ut fra mitt syn. Alarm går, sette seg opp i stolen, frem med non-normal sjekkliste. Hvor mange tabloide ganger har man ikke lest eller hørt "Pilotene rakk ikke å sende ut nødsignaler før styrten." Nei, de var opptatt med å finne ut hva som skjedde, og prøve å få kontroll på situasjonen.
 
Re: Egypt Air MS804 Paris-Cairo forsvunnet fra radaren

De sier på CNN at de hører på cockpit-tape'n at man prøvde å slukke brann ombord før de styrtet ...
 
Re: Egypt Air MS804 Paris-Cairo forsvunnet fra radaren

Den franske havarikommisjonen sin mest sannsynlige forklaring på brannen er kombinasjonen av en lekasje fra pilotens oksygenmaske, samtidig som vedkommende tok seg en sigarett. Som på den tiden var lov hos Egypt Air

Egyptiske myndigheter skylder fortsatt på terrorister, uten at de legger frem noe bevis

https://nypost.com/2022/04/27/egypt...lot-mohamed-said-ali-ali-shoukairs-cigarette/

Flight that crashed and killed 66 people was caused by pilot’s cigarette, investigation finds
 
Back
Top