Egypt Air MS804 Paris-Cairo forsvunnet fra radaren (2016)

Re: Egypt Air MS804 Paris-Cairo forsvunnet fra radaren

Når EgyptAir selv må trekke tilbake erklæringen om at vraket var lokalisert, sier det litt om påliteligheten til informasjonen som fremkommer etter denne hendelsen. Fordi kilder i USA melder at detonasjon ikke er registrert, nevnes "thrust reverser deployment" & separasjon av haleparti som ett scenario som kan forklare brudd i transponder data og de bevegelser som ble registrert på primærradar....

Trump sa det var en bombe. Alle andre som mener noe annet tar feil! :headbang

Mulig off topic, men for meg virker det helt utrolig at Star Alliance vil ha seg bekjent med dette selskapet.

Mulig off topic, men for meg virker det helt utrolig at Star Alliance vil ha seg bekjent med dette selskapet.

Hva baserer du det på? En flykapring og en ulykke som ikke har rukket å bli etterforsket?

Hva baserer du det på? En flykapring og en ulykke som ikke har rukket å bli etterforsket?

EgyptAir og Egypt nasjonen har en noe brokete historie med ymse situasjoner. Ikke alt de kan ta ansvar for selv, men krasjet i USA i 1999 er en stygg sak, hvor NTSB konkluderer med at piloten styrtet flyet i havet med vilje og drepte 217 stk mens Egypt nekter den dag i dag for dette og skylder på mekanisk feil, noe som NTSB tilbakeviste.

http://www.independent.co.uk/news/w...rline-mediterranean-airbus-a320-a7037161.html

Uten at vi vet noe om årsaken i denne saken foreløpig, er det ikke helt bra at EgyptAir eller Egypt melder om vrakfunn før det faktisk er tilfelle. La oss håpe på en ryddig etterforskning.

Hm legger merke til at jeg kanskje er en smule skeptisk til å fly Qatar - det er jo et selskap fra regionen... Hmm. Men roer meg selv ned ved å si at sjansen er større for å få en atombombe i hodet når jeg kjøper en øl her i Oslo enn å bi iblanda i en flyulykke så år vel tirsdagens flight som normalt til SYD.

<mod>
La oss holde oss til saken, selve ulykken og informasjon rundt den.
</mod>

Avherald (http://avherald.com/h?article=4987fb09&opt=0) skriver det kom disse meldingene via acars:
00:26Z Lavatory Smoke
00:27Z Avionics Compartment Smoke
00:29Z Flight Controls Unit 2 Fault
00:29Z Secondary Flight Controls 3 Fault

Så da kan det vel være snakk om brann ombord ?

Min första tanke är att någon idiot rökt på toaletten.

I et slikt scenario er det svært sannsynlig at crewet ville sendt nødsignal. Dette er gått fort - veldig fort.

Sendes denne typen ACARS-meldinger fortløpende eller må de sendes manuelt av flightcrew?

Last edited:

Sendes denne typen ACARS-meldinger fortløpende eller må de sendes manuelt av flightcrew?

Nei, det er normalt automatiserte meldinger og som regel går til selskapets tekniske avdeling.

Ingen har tatt på seg ansvaret for dette som terrorhandling. Det svekker teorien om bombe. Men fortsatt en mulighet.

Denne tragedien ble det veldig stille rundt.
Og boksene er ikke funnet allikevel.

Men en ting jeg lurer på.
Disse boksene sender vel fortsatt ut signaler så sant de ikke er helt ødelagt ? Jeg skjønner det må være svært vanskelig å lokalisere dem, ellers hadde de vært funnet allerede.
Men hvorfor ? Er leteområdet gigantisk, eller kan de ligge så dypt at signalene ikke fanges opp ?

Håper virkelig ikke dette blir ennå et havari hvor funn og bokser uteblir.

Vraket skal være funnet.

Vrakdelene fra flykroppen er blitt funnet på flere steder av letefartøyet John Lethbridge som har hatt oppdraget for egyptiske myndigheter. Dermed er trolig stedet for selve styrten funnet.
Ifølge AP sier EgyptAir-etterforskere at de trolig har funnet flyvraket. BBC melder også at flere hoveddeler av vraket nå har blitt identifisert.

http://www.abcnyheter.no/nyheter/20...er-fra-egyptair-flyet-skal-ha-blitt-observert

Back