Effekten på trafikken når OSL øker kapasiteten i 2017 (splittet)

Cockpitview

ScanFlyer Gold
Effekten på trafikken når OSL øker kapasiteten i 2017 (splittet)

Rullebanene har mer enn nok kapasitet nå. Den tredje rullebanen er vel sett på som et behov rundt 2030-40 el. uten at jeg husker det nøyaktig. Restriksjoner på rullebanen kommer ved vedlikehold og tidvis vinterstid. Heldigvis så har noen vært så pass smarte at man sørget for et effektivt apparat for at vinteravviklingen ikke får vesentlige problemer (dessverre har de som bestemmer over pengene sørget for at disse ikke skal være beredt før langt inne i første snøfallet på høsten). Den største flaskehalsen for flybevegelsene er parkeringene, og det hjelper ikke å busse om man ikke har noe sted å stoppe. Det er derfor man har laget til midlertidige parkeringer 80-99 for å kunne gjennomføre dagens trafikk.

Det er ikke flere tilgjengelige slots i peak på OSL.
OSL er en av 4 flyplasser i Norge med slots restriksjoner.

Nå er det tatt en rekke grep rundt rullebane og inn og ut flyvning for å kunne presse inn flere bevegelser pr time. Nå er det begrensninger i kapasitet på bakken og terminal som gjør at OSL ikke utvider til flere bevegelser pr time.
Siste nytt nå er at det trolig ikke blir frigjort flere slots før T2 står klar.
Da skal jeg garantere at de forsvinner like fort som de frigjøres og at en tredje rullebane blir neste steg.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Siste nytt nå er at det trolig ikke blir frigjort flere slots før T2 står klar.
Da skal jeg garantere at de forsvinner like fort som de frigjøres og at en tredje rullebane blir neste steg.

Det er vel ikke umulig at et av de eksisterende selskapene i Europa etablerer seg med ny hub på Gardermoen når T2 åpner, ala EasyJet, Vueling eller tilsvarende og for å være konkurransedyktige på Bergen, Trondheim, Stavanger forsvinner det nok en del slots der, tipper jeg.

Hvis IAG kommer med Vueling Nordic, for eksempel, hadde det blitt livatt. :stir
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Det er vel ikke umulig at et av de eksisterende selskapene i Europa etablerer seg med ny hub på Gardermoen når T2 åpner, ala EasyJet, Vueling eller tilsvarende og for å være konkurransedyktige på Bergen, Trondheim, Stavanger forsvinner det nok en del slots der, tipper jeg.



Hvis IAG kommer med Vueling Nordic, for eksempel, hadde det blitt livatt. :stir


Om ikke umulig, så lite trolig. Det hjelper lite med slot på OSL hvis man ikke får en slot der man skal fly til. Og skal man være konkurransedyktig her så kreves det flere avgangen i peak, og dertil antall slots.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Det er mange selskap som ikke øker frekvens eller holder etablering på vent fordi det ikke er slots å oppdrive i peak. Det vil med stor sansynlighet komme en tredje aktør på innenriks når det åpnes for flere bevegelser. Jeg tror Braathens eller Easyjet blir den tredje.
Easyjet stod klare med 5 fly da SAS truet med å slukke lyset.
 
Last edited:
Re: Effekten på trafikken når OSL øker kapasiteten i 2017 (splittet)

Man skal også huske at det er trangt på BGO/SVG/TRD også i peakene ..
 
Re: Effekten på trafikken når OSL øker kapasiteten i 2017 (splittet)

Man skal også huske at det er trangt på BGO/SVG/TRD også i peakene ..

TRD er ikke slots regulert. Å være slots regulert betyr ikke det samme som ikke å ha plass. Både SVG og BGO har ledige slots, men på disse to må det søkes.
På TRD må det ikke søkes.
 
Re: Effekten på trafikken når OSL øker kapasiteten i 2017 (splittet)

Nei ikke ennå, men de har ikke så mye å gå på i perioder, så det er bare et tidsspørsmål.
 
Re: Effekten på trafikken når OSL øker kapasiteten i 2017 (splittet)

Nei ikke ennå, men de har ikke så mye å gå på i perioder, så det er bare et tidsspørsmål.

Lite trolig. Flyplassen er effektivt bygget ut i nyere tid og er godt rigget for å møte fremtidig vekst selv om utland er trangt i terminalen. Nye taxe baner har øket effektiviteten, da spesielt i vestlig retning. Siste ekaspansjon i år fra SK og DY har vært i off Peak. Det er få utenlandske prospekter utover KLM som flyr i dag. Etablerer lufthansa og eller BA seg, vil det kun være snakk om 1 morgen avgang. Andre rotasjoner fra/til utlandet vil med stor sansynlighet være off peak fordi de flyr inn, ikke ut. Så at TRD blir slots regulert er langt frem i tid og det vil ikke være problemer for et tredje selskap mot OSL når det åpnes der.
 
Last edited:
Back
Top