Cockpitview
ScanFlyer Gold
Effekten på trafikken når OSL øker kapasiteten i 2017 (splittet)
Det er ikke flere tilgjengelige slots i peak på OSL.
OSL er en av 4 flyplasser i Norge med slots restriksjoner.
Nå er det tatt en rekke grep rundt rullebane og inn og ut flyvning for å kunne presse inn flere bevegelser pr time. Nå er det begrensninger i kapasitet på bakken og terminal som gjør at OSL ikke utvider til flere bevegelser pr time.
Siste nytt nå er at det trolig ikke blir frigjort flere slots før T2 står klar.
Da skal jeg garantere at de forsvinner like fort som de frigjøres og at en tredje rullebane blir neste steg.
Rullebanene har mer enn nok kapasitet nå. Den tredje rullebanen er vel sett på som et behov rundt 2030-40 el. uten at jeg husker det nøyaktig. Restriksjoner på rullebanen kommer ved vedlikehold og tidvis vinterstid. Heldigvis så har noen vært så pass smarte at man sørget for et effektivt apparat for at vinteravviklingen ikke får vesentlige problemer (dessverre har de som bestemmer over pengene sørget for at disse ikke skal være beredt før langt inne i første snøfallet på høsten). Den største flaskehalsen for flybevegelsene er parkeringene, og det hjelper ikke å busse om man ikke har noe sted å stoppe. Det er derfor man har laget til midlertidige parkeringer 80-99 for å kunne gjennomføre dagens trafikk.
Det er ikke flere tilgjengelige slots i peak på OSL.
OSL er en av 4 flyplasser i Norge med slots restriksjoner.
Nå er det tatt en rekke grep rundt rullebane og inn og ut flyvning for å kunne presse inn flere bevegelser pr time. Nå er det begrensninger i kapasitet på bakken og terminal som gjør at OSL ikke utvider til flere bevegelser pr time.
Siste nytt nå er at det trolig ikke blir frigjort flere slots før T2 står klar.
Da skal jeg garantere at de forsvinner like fort som de frigjøres og at en tredje rullebane blir neste steg.