Economy basic-priser sprer om seg

Discus

Galley Slave
Medlem
Ser ut som "economy basic" er den nye normen hos de fleste for å få lavest mulig priser i alle mulige søkemotorer. Snart er vi vel tilbake der vi var før hvor oppgitte priser var "ubrukelige".

The airline announced Tuesday that it will sell lower "Basic Economy" fares that don't let buyers pick seats ahead of time and limit them to a single carry-on bag that fits under the seat. They'll be the last to board.
...
United hopes the lower fares lure passengers who pick carriers like Spirit and Frontier on price. Delta Air Lines already sells a similar, stripped-down ticket, and American Airlines plans to follow.
http://www.seattlepi.com/news/texas/article/United-aims-at-budget-travelers-with-Basic-10615129.php

Og det står også at de er "evaluating premium economy"

Illustrasjon fra UA-presentasjon:

UA.jpg

http://ir.united.com/~/media/Files/...tions/2016/investor-day-2016-presentation.pdf
 
Last edited:
Litt mer detaljer her:

http://onemileatatime.boardingarea....ook&utm_campaign=SNAP+from+One+Mile+at+a+Time

United is taking it a step further with their basic economy fares. They won’t allow seat assignments prior to check-in, ticket changes, upgrades, or Economy Plus seating. Beyond that, if booking a basic economy fare:

You won’t receive any elite qualifying credit, meaning no elite qualifying miles, elite qualifying segments, or elite qualifying dollars
You won’t be allowed to bring on a full sized carry-on, but rather will be limited to a personal item (there’s an exception for elite members, Star Alliance Gold members, and those with United’s co-branded credit card)

So they’re penalizing all types of customers greatly with these changes — elite members won’t get any sort of elite credit, and non-elite members won’t be allowed a full sized carry-on.

Apparently United basic economy customers will be put in boarding group 5, and gate agents will be trained that those passengers aren’t entitled to a free full sized carry-on. In the event that they do have a carry-on, they’ll be forced to pay a fee for checking it, unlike other passengers, who can gate check bags for free.
 
Hadde vært flott om søkemonitorer som f.eks Momondo kunne lagt inn en "Basic/light" opsjon når man søkte. evt filtrere etter om man har bagasje eller velge å vise priser inkludert x antall bagasje og evt setereservasjon. Mye filter men hadde vært fint for noen av oss ;)
 
Hadde vært flott om søkemonitorer som f.eks Momondo kunne lagt inn en "Basic/light" opsjon når man søkte. evt filtrere etter om man har bagasje eller velge å vise priser inkludert x antall bagasje og evt setereservasjon. Mye filter men hadde vært fint for noen av oss ;)

Kayak lar deg velge å inkludere betaling med kreditt-/debetkort samt 0-2 kolli bagasje i prisen.
 
Men en mer interessant diskusjon er jo at en del av disse fjerner fordelene med statusen kundene har hvis man kjøper basic-priser. UA lar ikke kundene tjene opp status-miles på "basic". Og alle selskapene har etter hvert sin egen variant av dette, så begynner å bli ganske uoversiktlig etter hvert
 
Om de både fjerner fordelene med status og mulighetene for opptjening av status for de billigste billettene så fjerner de jo også alle grunner for å være lojal. Noen fordeler burde de latt bli gjen.
 
De fleste slskapene er veldig dårlige til å informere om hva som er inkludert, spesielt om man har status. Når jeg kontatkter dem for jeg forskjellig forklaringer presentert av forskjellige personer. De er gjerne forvirret da reglene så ofte endres.

Ryanair er derimot helt klare og greie å forholde seg til.
 
Om de både fjerner fordelene med status og mulighetene for opptjening av status for de billigste billettene så fjerner de jo også alle grunner for å være lojal. Noen fordeler burde de latt bli gjen.

Det er vel ikke utenkelig at de kundene som kjøper de absolutt rimeligste billettene, uansett ulemper, ikke er så lojale uansett?

Ser for meg når Tommy777 ser at 1K oppgraderingen går fra Basic economy til Economy :)

I'LL NEVER FLY UNITED AGAIN (unless I get a stroopwaffel)
 
Det er vel ikke utenkelig at de kundene som kjøper de absolutt rimeligste billettene, uansett ulemper, ikke er så lojale uansett?

Nei, det er nok mest bunnslammet som normalt kjører Spirit, Frontier og Greyhound man er ute etter her. De flyr kanskje en eller to ganger i året og er uinteressert i lojalitetsprogrammer.
 
Det er vel ikke utenkelig at de kundene som kjøper de absolutt rimeligste billettene, uansett ulemper, ikke er så lojale uansett?
Sjekker en aktuell flight for en aktuell dato:
Ryanair Standard: 138,-
Ryanair Leirsure Plus: 457,- (m setereservasjon, innsjekket bagasje, prioritert ombordstigning)
SAS Light Go: 1412,-
SAS Go: 1532,-

Hvem er målgruppen for SAS Light Go om men fjerner opptjening og alle statusfordeler for den klassen?
 
Nei, det er nok mest bunnslammet som normalt kjører Spirit, Frontier og Greyhound man er ute etter her. De flyr kanskje en eller to ganger i året og er uinteressert i lojalitetsprogrammer.

Det er jo også en del av oss som fly mer enn et par ganger i året som mener pris er vesentlig viktigere enn lojalitetsprogrammer. Men mulig vi er bunnslam.

Ulempen med disse no frills-prisene er når de er så ribbet at det i praksis er umulig å reise uten tillegg. Når både baggasje og håndbaggasje er avgiftsbelagt, så begynner det å bli litt vanskelig.
 
Fløy SN for noen uker siden og la merke til at de hadde splittet kabinen i 3. Business (eller var et pluss?) med 5 rader, vanlig økonomi med 4 rader og så ca 15 rader med lav økonomi.

At innsjekket bagasje ikke alltid er inkludert i pris er man vant med og jeg reiser som oftest uten det, men når man må betale for håndbagasje kan man vel ikke lengere si det er mulig å reise for anonsert pris og da begynner det å bli vanskelig å sammenligne priser.
 
Det som er litt morsomt er jo at en LCC som Norwegian tillater 2PC og setereservasjon hvis man bestiller gjennom et reisebyrå, som Berg Hansen, og disse prisene er de samme som Low Fare som ikke inkluderer det på Norwegian.no. DY går motsatt vei enn del Legacy Carriers.
 
Dette utgjør klart et problem for nettsteder som wideroe.no. Selv undertegnede har måttet gå inn på lufthansa.com for trade opp til sjekket inn bagasje for kr 260 ekstra. Fra nå av blir det trolig bare å kjøpe billetter på flyselskapenes siden. Finnair blir først ut for min del, med tur til østen med deres A359.
 
Må si at jeg liker Norwegian sin modell bedre og bedre. Man kan velge å betale så lite som mulig, og legge til de tjenestene man trenger. Også belønner de lojalitet med at du kan velge de tilleggstjenesten du ønsker. Når "poeng" systemet også er transparant, begynner dette å bli bra.
 
Det eneste som mangler for å gjøre det komplett umulig å sammenligne er nå at man priser tillegg (bagasje, sete o.l.) like dynamisk som selve billetten..... Se for deg at håndbagasje er dyrere på fredager, og vindusplass er dyrere på dagtid enn på natt. Da blir det moro å sjekke priser da! :P
 
Se for deg at håndbagasje er dyrere på fredager, og vindusplass er dyrere på dagtid enn på natt. Da blir det moro å sjekke priser da! :P
Sånn er det jo nesten allerede. Bagasje-pris er ofte avhengig av avstand og om det er innlands eller utenlandsflyging. Mange selskaper priser allerede setevalgene forskjellig. Så kommer code-share-mappingen oppi dette surret her i tillegg så blir det festlig å holde kontroll.
 
Nei, det er nok mest bunnslammet som normalt kjører Spirit, Frontier og Greyhound man er ute etter her. De flyr kanskje en eller to ganger i året og er uinteressert i lojalitetsprogrammer.

En ting er hva de er ute etter, en annen ting er om de til slutt støter fra seg den store gruppen av lojale kunder som reiser sånn passe mye. De som reiser grisemye og får dekket reisen av arbeidsgiver er nok ikke faresonen for noen ekstra dollar, men alle selvstendige m.v. som ser på hver dollar føler nok at de blir skviset opp i pris, og kan fort bytte selskap eller bli illojale. Ref. det Fnate skrev i en annen tråd - det er fryktelig vanskelig å hanke tilbake kunder som plutselig dropper ut.

Markedet er nok litt annerledes i USA enn i Europa, men ser selv at min lojalitet til SAS er 0 når DY er enklere og billigere og forholde seg til og jeg ikke har Star-status. Da blir det heller ikke noe Star-status med det første, og DY (og andre tilfeldige sleskaper) har vunnet mine reiser på kort og medium sikt.

Og ironisk nok har DY statusopptjening på alle billetter så jeg føler meg jo etter hvert mer verdsatt som kunde hos LCCen enn hos en del "fullserviceselskaper" som enten ikke gir opptjening eller fordeler på "basic-kategori-billetter".

Mvh,
Bunnslammet ;)
 
Back
Top