Du kan få et varsel om at hyggelige ting er i vente alt 22t før avgang. Jeg har ved noen tilfeller gått inn via Internett og forsøkt å sjekke inn/velge sete, og da oppdaget at det som var mitt forhåndsreserverte sete har vært gitt til andre. Det har alltid resultert i en oppgradering. Et annet godt tegn for de som er EBG, er å få boardingpass for hele strekningen men bli informert om at en vil bli anvist sete ved gate. Så langt har det bare resultert i positive opplevelser.
Dette stemmer med mine erfaringer. Nå senest på en OSL-ARN-ORD tur med SAS. Var booket i B-klasse (Economy Extra) og ved innsjekk ba jeg om at innsjekkingsagenten skulle legge inn melding om at jeg ønsket å bruke poeng for å oppgradere til C.
"Ja, men den beskjeden har du jo alt lagt inn", var svaret fra den hyggelige damen.
"Jaha, har jeg det?", svarte jeg. Så viste hun meg skjermen, og der stod det: "Upgrade to C, plz".
Ettersom dette var mitt første segment, hadde ikke jeg hatt mulighet til å be om noe som helst, så her var det helt klart noen på "bakrommet" som hadde bestemt at jeg var en av de som skulle oppgraderes. Det forstod jeg ganske kjapt, men ikke innsjekkingsagenten, som begynte å endre på meldingen slik at det stod at jeg
ville bruke poeng(!). Da boardingkortet mitt ble skrevet ut, stod det pussig nok sete 3H, men benevnelsen var fortsatt Economy Extra (ikke Business).
Da jeg kom opp i loungen, gikk jeg selvsagt inn på online check-in, som bekreftet at jeg nå kunne velge alle ledige seter i Business Class. Jeg valgte 1E og hadde deretter ingen kontakt med noen offisielle SAS-personer som skulle "informere" meg om min oppgradering. Eneste som skjedde var at Gate Agent-en bekreftet min seteendring fra 3H til 1E. Det var en fin tur
Når det gjelder øvrige oppgraderinger, har hatt en vanvittig uttelling på IC-reiser med alt fra M til C (for både meg og mitt følge, uten å bruke poeng - kun jeg med status da) og Y til C. Dette gjelder dog særlig i ferietider (sommerferier og juleferier) der M nok er kraftig overbooket. Har t.o.m. scoret noen upgrades på LH IC, mens mine intraeuropeiske oppgraderinger kan telles på én hånd. De er uansett verdiløse for meg sammenlignet med oppgraderinger på IC.
Moralen er: Gullkort (eller Pandion, selvsagt) kombinert med en relativt dyr bookingklasse plasserer deg først på oppgraderingslisten. Forutsetningen er selvsagt at de har behov for å oppgradere noen, men i disse dager (med 95%++ kabinfaktor) bør ikke det være noe problem.