EB eller M&M

storg

ScanFlyer Gold
Medlem
Hvilket av disse programene skal jeg velge? Spiller det noe rolle? Jeg kommer ikke til å fly nok til at det blir noe status. Så det jeg er ute etter er vel egentlig å samle poeng i det programmet som gjør det enklest å få noe for poengene...

Normalt er det best å bruke et "hjemmeprogram" eller det selskapet du flyr mest med. Hvilket her kanskje blir EB? Når nå også SAS gjør om opptjeningen på economy, samt har veldig mange andre muligheter for å samle poeng, mener jeg at du skal ha en spesielt reisemønster hvis du som bosatt i Norge skal gå for M&M. Spesielt når status er et ikke-tema

Antar det da kun er snakk om poeng for bruk. SAS har ikke fuel surcharge på bonusreiser med SAS-gruppen, mens Lufthansa krever det for alle reiser. Avgjør den "kampen" i mine øyne.

Husk at SAS sine poenger gaar ut paa dato 5 aar etter de er opptjent.. Det er ingen maater aa "redde" ett EB Poeng

Nei, det er ikke det samme. Det er ingen måter å forhindre at EB poenger utgår. Det kan du unngå hos M&M som du korrekt sier
Jeg er helt med på den! Men siden OP sier status uansett ikke vil være aktuelt må vi forholde oss til tre vs fem år.

EB eller M&M..

Vet at lignende spørsmål har blitt stilt tidligere og har forsøkt å lese meg opp på temaet, men er fortsatt litt usikker og ber om hjelp fra dere som har skikkelig oversikt over disse bonusprogrammene..

I min nye jobb er det ganske mye reising. Både intra-europeisk og til fjernere strøk. Det varierer hvilke selskaper som benyttes, men billettene er som oftest Full Flex Economy/Economy Extra og en sjelden gang Business. Det flys ganske ofte SAS og ganske ofte Lufthansa (i tillegg til andre selskaper).

Spørsmålet er: Vil det lønne seg for meg å ta alt på Eurobonus med både SAS og Lufthansa eller burde jeg splitte og bruke Miles&More på LH og EB på SAS? Forstår det slik at EB har dårlig opptjening på enkelte billetter med LH?

Har aldri benyttet M&M, så vet ikke helt hvor bra dette programmet er mtp opptjening og status?

All hjelp verdsettes høyt!

EB eller M&M

Forstår det slik at EB har dårlig opptjening på enkelte billetter med LH?
!

Det er på billige billetter med 25% opptjening. Hva du skal velge kommer litt an på hvor mye du skal fly med LH og om du har sjans på å klare Senator. Hvis ikke majoriteten av reisene er med LH og du ikke klarer Senator, ville jeg holdt meg til EB

Personlig synes jeg man får mest ut av det når man har kort i det selskapet med "hjemmebase" der man bor

Jeg er i samme situasjon som deg, og jeg har konsekvent valgt å unngå SAS på interkont. Flyr stort sett kun LH og LX via jobb til fjernere strøk, og poster da til M&M. LH gir meg bl.a. vouchere som jeg har brukt mot First Class – i tillegg til at M&M føles mer profesjonelt og mer gjennomført enn EuroBonus.

Alle korte turer i skandinavia poster jeg til EuroBonus, i tillegg til at AmExet alene gir nok poeng til en og annen reise. Så mitt "hovedprogram" for flyreiser er M&M, med EB som en god nummer to på kredittkort, kampanjer og intra-Skandinavia.

Takker så mye for svar.. Et par ting til jeg lurer på:

1) Blir ikke helt klok på hvordan vi kan "sammenligne" medlemskapene og kravene for å komme dit. Kan det sammenlignes mtp. hvor mye man må fly for å få de forskjellige medlemskapene hos LH kontra EB? Er det veldig mye "verre" å oppnå Senator enn EBG? Eller er "Frequent Traveller" det som er mest riktig å sammenligne med EBG ifht. fordeler?

2) Hvor bra er opptjeningen på SAS om du registrerer det på M&M?

3) Er det muligheter for reiser på LH/LX i First ved bruk av poeng fra M&M?

Takker så mye for svar!!

Hvor mye må man fly for å bli SEN? Kan man sammenligne "miles" mot "miles", altså at EBG krever 45000 miles og SEN 100000, eller regnes det på forskjellige måter?

EB eller M&M

Takker så mye for svar!!

Hvor mye må man fly for å bli SEN? Kan man sammenligne "miles" mot "miles", altså at EBG krever 45000 miles og SEN 100000, eller regnes det på forskjellige måter?

Omtrent likt ja, så du skal fly mye for å bli Senator

EB eller M&M

Takker så mye!

Så siste jeg føler jeg ikke har oversikt over enda: Hvor mye opptjening mot M&M gir flyvninger med SK-metall?

Last edited:
For intra-skandinavia får du nå faktisk mer hos M&M enn kjipe SK, selv som EBG og i Business Class. Men i utgangspunktet er 1 mile det samme hos begge, men dette er før du legger på bonuser for C eller SEN/EBG.

I tillegg er SEN mye mer respektert og mer gjennomført enn EBG.

Back