EB/*A vs. Flying Blue/Sky Team

Furahini

ScanFlyer Blue
Hei.

Gjennom diverse poster i dette og Flyer Talk oppfatter jeg at de aller fleste er relativt misfornøyde med Flying Blue og er veldig happy med EB. Jeg lurte bare på hva som er så galt med FB? Jeg er/var FB-medlem og gjennom deres Promo Awards som er relativt gode tilbud! Slike tilbud ser man da aldri hos EB/*A? Det jeg kan skjlnne man reagerer på med FB er de høye beløpene med skatter og avgifter man må betale, men hva annet er galt?
Nå har jeg flydd KLM ganske mye de siste årene men har blitt mer og mer misfornøyd med deres produkt ombord at jeg har gått over til å bruke *A-selskap, men det er pga. komfort..

Så, hva er den store forskjellen?

Hei.

Gjennom diverse poster i dette og Flyer Talk oppfatter jeg at de aller fleste er relativt misfornøyde med Flying Blue og er veldig happy med EB. Jeg lurte bare på hva som er så galt med FB? Jeg er/var FB-medlem og gjennom deres Promo Awards som er relativt gode tilbud! Slike tilbud ser man da aldri hos EB/*A? Det jeg kan skjlnne man reagerer på med FB er de høye beløpene med skatter og avgifter man må betale, men hva annet er galt?
Nå har jeg flydd KLM ganske mye de siste årene men har blitt mer og mer misfornøyd med deres produkt ombord at jeg har gått over til å bruke *A-selskap, men det er pga. komfort..

Så, hva er den store forskjellen?

Dårlig poengopptjening dersom man flyr med FB-selskaper i Economy ihvertfall. Dårlig opptjening for hotellopphold. Og som du nevner at det er svært høye avgifter på bonusreiser med FB selskaper. Eurobonus er heller ikke alltid det beste når det gjelder poengopptjening, ihvertfall når man flyr med *A selskaper. Man kan få bra poengopptjening på noen hotellopphold. Bruk heller Miles & More, da opptjener man mange poeng når man flyr med *A partnere. Selv har jeg bare FB medlemsskapet på si (så lenge jeg fyller kontoen med poen i løpet av 20 mnd). Jeg har mer og mer skiftet over fra EB til Miles & More. Det anbefaler jeg andre og til å gjøre.

Last edited:
Min misnøye på (F)lying Blue(s) var at omtrent samtlige hotellopphold ikke ble godskrevet, og jeg måtte krangle pr. brev/fax. Dårlig med oppgraderingsmulighet annet enn på fullprisbilletter, høye fuel/tax-tillegg på bonusturer samt nedjustering av vedlikeholdsperioden til 20 mnd. For *A kjører jeg EB/OnePass/UA (resten) litt avhengig av opptjening o.l. (men er primært BA-bruker)

(Komfort hos KL m.v. er en annen sak...)

Hovedankepunktet er avgift i tillegg til flyskatt paa bonusreiser. Ellers er det ganske bra, men med lav opptjening paa mange economybilletter. Det beste er soelv etter kun 15 flyvninger i aaret.

Hovedankepunktet er avgift i tillegg til flyskatt paa bonusreiser. Ellers er det ganske bra, men med lav opptjening paa mange economybilletter. Det beste er soelv etter kun 15 flyvninger i aaret.

La oss utdype den siste setningen litt. Reiser man f.eks. BGO-BUD 4 ganger i året kan man oppnå sølv. Reiser man BGO-AMS må man reise 8 ganger i året for å få sølv status. Altså blir en vei mellom BGO og AMS regnet som en flyvning mens AMS-BUD blir regnet som en flyvning. Husk med sølvstatus kommer man i loungene til KLM/AF loungene rundt forbi i verden, men det koster 35 Euro eller 5000 miles. Man må ha minst gull status for å komme inn gratis der eller bli medlem i Flying Petroleum.

Husk med sølvstatus kommer man i loungene til KLM/AF loungene rundt forbi i verden, men det koster 35 Euro eller 5000 miles. Man må ha minst gull status for å komme inn gratis der eller bli medlem i Flying Petroleum.

Loungeadgang kunne gjort EB nokså mye mer attraktivt for oss som reiser litt (og på disounted economy), men ikke nok til gull. Slik jeg har forstått det får også andre programs selvkunder (f.eks. BA Sølv) også loungeadgang..?

Dårlig opptjening på økonomibilletter gjelder vel ikke bare KL/AF, men også EB, eller er det enda dårligere på KL/AF?

Last edited:
Loungeadgang kunne gjort EB nokså mye mer attraktivt for oss som reiser litt (og på disounted economy), men ikke nok til gull. Slik jeg har forstått det får også andre programs selvkunder (f.eks. BA Sølv) også loungeadgang..?

Dårlig opptjening på økonomibilletter gjelder vel ikke bare KL/AF, men også EB, eller er det enda dårligere på KL/AF?

Det er vel ca. like daarlig 25 % paa de billigste billettene. Men de gir 50 % og 75 % ekstrapoeng for hhv soelv og gullmedlemmer paa alle typer billetter. Dette gjelder ogsaa alle Skyteam-flyvinger. SAS-group flyvninger.

Allright, skjønner litt mer nå. Er vel både negative sider og positive sider ved alle program..
Kom på nå at jeg faktisk ikke er blitt kreditert en rekke hotellopphold i Berlin og Praha sommeren 2009, men det er vel for sent å gi beskjed om nå. Husker jeg kranglet lenge i resepsjonen for å få dem til å registrere overnattingene mine, men de ba meg kontakte KLM direkte. Stress!

Nei, holder meg nok til *A.
Forresten: Jeg skal flytte til Sør-Afrika, og kommer da til å fly en del med SAA, er det mulig å overføre mine EB-poeng til Voyager, og beholde alle poengene?

Allright, skjønner litt mer nå. Er vel både negative sider og positive sider ved alle program..
Kom på nå at jeg faktisk ikke er blitt kreditert en rekke hotellopphold i Berlin og Praha sommeren 2009, men det er vel for sent å gi beskjed om nå. Husker jeg kranglet lenge i resepsjonen for å få dem til å registrere overnattingene mine, men de ba meg kontakte KLM direkte. Stress!

Nei, holder meg nok til *A.
Forresten: Jeg skal flytte til Sør-Afrika, og kommer da til å fly en del med SAA, er det mulig å overføre mine EB-poeng til Voyager, og beholde alle poengene?

Å overføre poeng til et annet program er normalt ikke mulig. De tilfellene jeg vet om er statusmatch om du bytter allianse.

Hei.

Gjennom diverse poster i dette og Flyer Talk oppfatter jeg at de aller fleste er relativt misfornøyde med Flying Blue og er veldig happy med EB.

Tror nok det er en stor skjevhet her på forumet av folk som er lojale mot *A. I og for seg ikke så rart med tanke på at de fleste er skandinaver, men verdt å ha i bakhodet når man leser innleggene her.

Back