• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Easyjet lei av SAS

  • Thread starter Thread starter DY
  • Start date Start date

DY

ScanFlyer Dusty
Det britiske flyselskapet EasyJet er lei av klaging fra SAS. Lavprisselskapet truer med å flytte fra Københavns lufthavn, hvis flyplassen tar kritikken fra SAS til følge.

Mer her: http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article482002.ece
 
E-ticket har vel SAS hatt nesten siden Easyjet ble startet.

At Easyjet er uenig med SAS er ikke så rart, ettersom det CPH ønsket var å legge til rette for punkt til punkt selskapene på bekostning av transfer som SAS har mye av. SAS har vel ikke akkurat klynket men heller sagt at det da er mer lønnsomt å velge en annen flyplass som hub. At CPH lytter til sin aller største kunde burde vel ikke være en overraskelse, selv om det ikke nødvendigvis er det som blir resultatet.

Nei Easyjet, slutt med klynkingen.
 
Det er EsyJets oppgave å skape litt støy rundt konkurrentene... At man sammenligner et LCC selskap som kun flyr innen Europa med et selskap som er bygget opp rundt en hub med langdistanse flyvninger også er vel nytt. Men det er klart at for SAS gjennomslag for sine krav - så kan det vel tenkes at nye avgifter kommer på den trafikken som i dag er punkt til punkt. Da er det naturlig at EsyJet sier hva de mener...
 
Nu er det sådan er historien i DN bygger på en feljfortolkning af den orginale artikel - Easyjet truer ikke med at trække sig helt ud af CPH, men derimod om at vækst vil gå uden om CPH hvis ikke afgifterne sænkes.

Man vil således bibeholde sine to destinationer (Stansted og Berlin), men vil ikke åbne nye ruter - en trussel som allerede er gældende på nuværende tidspunkt.

Men lad os da få nedsat afgiften i CPH med 15% og fjernet statsafgiften på 75 kr. så vi kan få den Eastjet base! Det vil dog nok være et hårdt slag mod Maersk, Sterling og SAS...
 
Back
Top