Easyjet er tilbake i Norge - OSL-MXP med de oransje

OttoL

ScanFlyer Crusty
Medlem
I slutten av oktober var Easyjet tilbake på OSL. Første rute var MXP, og på rutens fjerde avgang var jeg klar for årets siste fotballtur. Det ble med 4 Inter-kamper i år, 1 bortekamp og 3 på Meazza(San Siro). Rett gjennom sikkerhetskontrollen i halv-3 draget og ruslet til gate denne fredagen i november. Prisen på billetten var 65 euro (liten sekk + setereservasjon). OE-LUF, 320 neo levert ny i juli i år. Tror jeg hørte 179, så da var vel maskinen tilnærmet full siden det er stappet 186 seter inn i maskinen

54116569635_21efd55f98_b.jpg



Ikke mer plass enn det bør være på rad 3... Ish 190cm
54115249692_1849b5d174_b.jpg



Hadde egentlig tenkt å lese boken, men en solnedgang som startet sør for Drammen og som varte til sånn noenlunde over Zurich gjorde at jeg egentlig satt og bare så ut vinduet


54116106436_f988d689da_b.jpg



54116106806_f5d1ba2424_b.jpg



Over Zurich

54116443554_0ed022e01f_b.jpg



Ankomst T2 MXP. Her gikk og gikk og gikk og gikk man...

54115249642_3b4f0d0683_b.jpg



Før vi fant en buss, kom oss til Lotto for å slenge av oss bagasjen og så til nærmeste restaurant for litt god mat

54116379728_c989137a49_b.jpg



Resten av turen var breddekamp (Serie C som e 3. divisjon) i en liten by som heter Gorgonzola (nest siste stopp på grønne linjen nordover). Det lokale laget (Giana Erminio tapte 1-0..)

54116570255_cd087a6775_b.jpg



Pub for å se Napoli få dask av Atalanta

54116379698_9aa1ef3d24_b.jpg



Mandatory stopp i Navigli

54116107091_3493ba0bbd_b.jpg



Og så høydepunktet. Inter-Venezia. Rett og slett en drittkamp, men Inter ble reddet av VAR og det ble 1-0. Inter for anledningen i oransje for å selge flere tredjedrakter

54116570165_62846a63a8_b.jpg

54116106931_9cf35b53a8_b.jpg



Mandagen et par timer etter kampslutt var det avgårde til MXP, og siden vi var fire så fant vi ut at kostnaden med taxi stod vi i. 150 euro totalt fra Lotto. Ankomst det som må sies å være et "bare minimum" av en terminal. Tør ikke tenke på åssn det er her i verste høysesong..


54116107081_38849c10a1_b.jpg

54115249762_4e9306b719_b.jpg



Boarding startet 40 min før avgang, og fikk jo rusle til flyet (OE-LSV, a320 neo levert ny til Easyjet i april i år) med en fantastisk backdrop. Prisen for denne avgangen (sekk + sete på 2a) var 55 euro..
54116106946_4553230424_b.jpg



I luften 2 min etter rutetid, som jeg aldri har opplevd fra MXP før. Både SAS og Norwegian kommer seg som regel i luften 30-50 min etter rutetid. Her med utsikt til T2

54115249622_ef6618a112_b.jpg


Ganske vestlig rute, som regel kommer flyene fra MXP inn over Særp/Fredrikstad og har gjerne hatt utsikt til Berlin også. Denne gangen var det over CGN (bildet) og første by jeg så ut vinduet av gamlelandet var KRS i det fjerne.

54116106956_0dc7393448_b.jpg



Og på bakken. Var på VY 10.43, som jo er greit når oppsatt rutetid er 10.45. Var heldigvis nummer 3 ut flyet siden det var grensekontroll. De 3 andre brukte over 20 min fra dørene åpnet til de var gjennom grensekontrollen så det ble et takk og farvell til de over sms.

54115249767_4cb3c29d63_b.jpg



Sånn opplevelsesmessig så er ikke Easyjet noe bedre/verre enn SAS (GO)/Norwegian eller Ryanair. Synes en sitter litt trangere enn hos DY og Ryanair. Som Inter-fan er det uansett bare å nyte priskrigen så lenge den varer. Så lenge det kun er meg eller noen andre galninger som skal på kamp er pris det vi går etter, og kan jeg unngå bytte av fly så er det uansett alltid bedre. Klarer nok forhåpentligvis å presse inn 2-3 kamper til før sesongen avsluttes i mai :) Om alt klaffer blir det et lite gjensyn til med Easyjet i januar. T2 MXP kan vel sies å være marginalt bedre enn BGY siden man slipper buss, eventuelt marginalt verre enn BGY siden man må ta buss og fort blir stående ute i regnet. Det slapp vi heldigvis å tenke på denne gangen. Synes ikke T1 på MXP er noe allverdens heller, vært totalt kaos der de to siste gangene jeg har vært der. Synd ikke LIN er aktuell uten flybytte, så da får man heller stå i slike flyplasser.
 
Last edited:
Artig og velskrevet!

OttoL said:
I luften 2 min etter rutetid, som jeg aldri har opplevd fra MXP før. Både SAS og Norwegian kommer seg som regel i luften 30-50 min etter rutetid. Her med utsikt til T2

SK4718 kom seg faktisk avgårde før tiden den også forrige uke, men MXP er kaotisk og etterhvert utdatert, iallfall slik jeg opplevde mitt første besøk der på en del år. LIN er jo også til sammenlikning veldig tilgjengelig med metroen.
 
Fin rapport og det saa ut som en morsom tur. T2 ser ut som da jeg var der for mange aar siden, altsaa ikke saerlig spennende.
 
Reiste til MXP på mandag, da sto det 3 fly parkert ved siden av hverandre på OSL, alle til MXP, Norwegian kl 10.10, SAS kl. 10.20 og Easy kl. 11.20
 
Back
Top