Se punkt 12
http://www.easyjet.com/en/book/regulations.html#specialneeds
Hadde han fulgt reglene hadde det ikke vært noe problem.
Tusner av folk med HC flyr hver måned med budsjettselskaper som Ryanair og Easyjet til en hyggelig pris og er fornøyd med det. Propaganda og diskrimenering er å si man må betale i dyre dommer og booke SAS etc. hvis man har et handicap.
Jeg påpeker at jeg ikke kjenner fakta i denne sak, og har derfor vanskelig å uttale meg om akkurat denne, men kjenner til ganske mange tilsvarende saker. Hva den tekniske betegnelsen på propaganda og diskreminering er, er for meg revnende likegyldig - så lenge de innvolverte oppfatter det på den måten de gjør, som diskriminerende - nemlig at å reise med Lavprisselskaper kan innebære store vanskeligheter. Og om vedkommende i denne sak har fulgt/ikke fulgt regler eller ei, betyr for meg svært lite i denne sammenheng. Som handicapped selv, har jeg personlig venner som har reist med Lavprisselskap, og det har vært en svært belastende og nedverdigende opplevelse. Om det er flere tusen som er fornøyde, så er dette ingen trøst for dem som har møtt ubønnhørlig motgang, og som t.o.m. har blitt trukket for retten av lavprisselskap, hvis selskap har forlangt ekstra betaling for både assistanse og rullestol! Det er heller ingen trøst for de innvolverte at lavprisselskapet har tapt i alle ankeinstanser, det er en nedverdigende opplevelse som også er svært belastende mentalt.
Min oppfattning er at disse selskaper, som vanlig åpenlyst ikke vil ha handicappede pax, da disse koster penger og tid, sånn er det bare. Og da er det svært lett å ikke håndtere dette etter lover om universell utforming, og heller ta evt. bøter som måtte komme! Ja, en leder i et av disse selskap sto rett ut på tv og sa at så lenge man sparte mer penger på disse "tyvtriks", enn bøtenes størrelse - så var det jo god butikk...!!! Som ellers i samfunnet, så koster desverre handicappede store penger, og resurser. Men hva skal en da gjøre, sitte alene og forlatt i sin leilighet for et forsøk på å overleve ved å klare seg selv og ikke være en "byrde" for alle etater og mennesker? Jeg kan på intet grunnlag forlange at dere setter dere inn i tilværelsen som HC, for det har dere nemlig ingen forutsetning til å klare, derfor ville jeg heller aldri bebreidet noen av den grunn. Men please - se dere ikke blinde på lover og regler! Vær mennesker, med mulighet til å tenke selv! Jeg ser her at enkelte er så altfor opptatt av lover og regler, hvoretter dere glemmer den mennesklige faktor oppi dette her. Man har jo lov å tenke selv, både som handicapped og som funksjonsfrisk. Vær løsningsorienterte, ikke konfliktskapende, så får man til det meste
H