EasyJet afviser handicappede

Dette er totalt uakseptabelt og mangel på respekt av enkelt mennesket.

Håper Easyjet får en knusende dom! :whip

Her er de i deep shit hvis de er informert mer enn 24 timer på forhånd .. EU har vel omtrent samme regelverk som oss her borte og flyselskapet ligger rimelig tynt an hvis de er informert innen gjeldende tidsfrist.

Her er det noe som ikke stemmer.
Jeg har selv stått å sett på at FH har blitt satt ombord på Easyjet A319 ved hjelp at kjøretøy /heis på EDI ved flere anledeninger.
De har et flott kjøretøy bygget for innlasting av rullestolbrukere som går ombord via dør foran på styrbord side av maskinen.
Den FH blir kjørt ved hjelp eller selvhjelp på høyre siden av maskinen og inn i en lastebil lignende kjøretøy for så deretter å bli heist opp til maskinen.
Jeg har ikke sett lignende andre plasser og løsning ser eminent ut for meg.

Er nok som alltid flere versjoner av denne saken regner jeg med..

Her er det noe som ikke stemmer.
Jeg har selv stått å sett på at FH har blitt satt ombord på Easyjet A319 ved hjelp at kjøretøy /heis på EDI ved flere anledeninger.
De har et flott kjøretøy bygget for innlasting av rullestolbrukere som går ombord via dør foran på styrbord side av maskinen.
Den FH blir kjørt ved hjelp eller selvhjelp på høyre siden av maskinen og inn i en lastebil lignende kjøretøy for så deretter å bli heist opp til maskinen.
Jeg har ikke sett lignende andre plasser og løsning ser eminent ut for meg.

Medema på OSL har også en slik mener jeg å ha sett.

Hadde easyjet konsekvent gjort dette, hadde de vært konk for lenge siden. Men ved bevisst å gjøre seg vanskelige, vil handicappede i mange tilfeller velge andre selskaper og easyjet unngår dermed 'problemet'. Men både de og Ryanair frakter daglig mange handicappede.

Kanskje litt på kanten, men der står ingenting om hvorfor ( les. hvor selvhjulpen var pax, til på å kjøre stolen, eller til å ev. kunne evakuere, eller ordne seg selv på toalettet.).
Tar jeg ikke feil er der vel et par lokale selskap som og forlanger at pax skal være en grad av selvhjulpet.
Eller har jeg misforstått?

Har selv måttet tørke pax :mol og det er ikke helt i "min" gate
spørsmålet er hvor langt "skal" en gå?

Slik er de amerikanske bestemmelsene på dette med eskorte. Å tørke bak er ikke noe personalet ombord eller på bakken har plikt til å hjelpe med ... regner med at EU-bestemmelsene er ganske like.

When Attendants Can Be Required

Carriers may require the following individuals to be accompanied by an attendant:

A person traveling on a stretcher or in an incubator (for flights where such service is offered);

A person who, because of a mental disability, is unable to comprehend or respond appropriately to safety instructions from carrier personnel;

A person with a mobility impairment so severe that the individual is unable to assist in his or her own evacuation from the aircraft;

A person who has both severe hearing and severe vision impairments which prevent him or her from receiving and acting on necessary instructions from carrier personnel when evacuating the aircraft during an emergency.

The carrier and the passenger may disagree about the applicability of one of these criteria. In such cases, the airline can require the passenger to travel with an attendant, contrary to the passenger’s assurances that he or she can travel alone. However, the carrier cannot charge for the transportation of the attendant.

The airline can choose an attendant in a number of ways. It could designate an-off duty employee who happened to be traveling on the same flight to act as the attendant. The carrier or the passenger with a disability could seek a volunteer from among other passengers on the flight to act as the attendant. The carrier could provide a free ticket to an attendant of the passenger's choice for that flight segment. In the end, however, a carrier is not required to find or furnish an attendant.

The attendant would not be required to provide personal service to the passenger with a disability other than to provide assistance in the event of an emergency evacuation. This is in contrast to the case of the passenger that usually travels accompanied by a personal attendant, who would provide the passenger whatever service he or she requests.

If there is not a seat available on the flight for an attendant, and as a result a person with a disability holding a confirmed reservation is denied travel on the flight, the passenger with a disability is eligible for denied boarding compensation.

For purposes of determining whether a seat is available for an attendant, the attendant shall be deemed to have checked in at the same time as the person with the disability.

http://airconsumer.dot.gov/publications/horizons.htm#Attendants

Kanskje litt på kanten, men der står ingenting om hvorfor ( les. hvor selvhjulpen var pax, til på å kjøre stolen, eller til å ev. kunne evakuere, eller ordne seg selv på toalettet.).
Tar jeg ikke feil er der vel et par lokale selskap som og forlanger at pax skal være en grad av selvhjulpet.
Eller har jeg misforstått?

Har selv måttet tørke pax :mol og det er ikke helt i "min" gate
spørsmålet er hvor langt "skal" en gå?

Nei det er ikke helsesektoren men likevel,
still heller spørsmålet andre veien:
Hvor mange skal kunne diskrimimeres fra å reise med fly?

Spørsmålet har ingenting med diskriminering, lufta er for alle, problemet er vel heller hvor går grensen pr. det som "nesten" må kalles syketransport?
Med relativt korte avstander innenlands er det en ting, verre når en snakker om fler timer ( ser bort fra OSL-N.N ).
Har båret mer enn 1 invalid i min karriere og kommer garantert til å bli fler, som reiser alene.
Når der trengs 7 stk for å få en invalid som reiser alene opp av sete synes jeg grensen er nådd, av 2 grunner. 1 - medlidenhet med pax'en, 2 - dette er i overkant hva som kan forventes av oss.
Skal alle ansatte i flybransjen ha som krav å kunne tåle tunge ( noen ganger veldig ) tunge løft?
Vel, da diskriminerer vi vel ganske mange med "svak" fysik.

En kjennsgjerning at alle er velkommne ombord, men noen burde ikke reise alene. Hardt? Synes ikke det

Krølle, er det ikke slik at du får ekstra betalt for å bœre pax som ikke kan gå selv?

Krølle, er det ikke slik at du får ekstra betalt for å bœre pax som ikke kan gå selv?

Joda, og jeg hadde båret om jeg ikke fikk penger og.
Tror du det er snakk om kr. og øre?:8:
Det handler om at en passasjer med handikap skal føle seg like bra behandlet
som funksjonsfriske, dessverre så føler jeg at så ikke er tilfelle mange ganger, både p.g.a det fysiske handikappet og vår manglende kompetanse til bl. a å løfte riktig

Jeg fikk også beskjed at jeg ikke kunne reise alene med WF, selv på en så kort distanse som KKN - VAW (10min). Hadde jeg tatt en assistent var alt ok. Det hele endte med en 25 mil lang tur med taxi rundt fjorden.

Generelt er dette en ting jeg som kunde har en del erfaring med. Jeg har reist en del på innland, og jeg må si at generelt er jeg kjempe fornøyd med assistansemannskapet rundt om i landet. Spesielt må jeg få nevne Medema som skiller seg ut i positiv retning. På de få plassene jeg har vært på i Europa og USA har jeg også fått utmerket service.

Til forflytning har jeg en 'bærepute' som jeg sitter på. Denne har håndtak langs sidene. Denne bidrar til en mer skånsom forflytning og ryggene til assistansepersonellet spares i større grad (ville bare nevne denne da den er noe av det mest geniale forflytningshjelpemidlet jeg har under reisen).

Jeg bestiller alltid i god tid, hvor jeg samtidig 'bestiller plass' til min rullestol.

Last edited:

Det blir vel å trekke diskriminering litt langt?

Leste på et annet forum vedr. hvordan BA praktiserer det, og der var det omtrent slik MOW beskriver. Paxen må kunne "være selvhjulpen" ifht. toalett, spising, pusting o.l. ellers må det være med assistent. Flyene er jo ofte satt opp med minimalt med crew som har mer enn nok med å gjøre sine ting.

En annen ting som kom opp, som var blitt "en utfordring" en del plasser, var at det når var flyplassens ansvar å få paxen til gaten, ikke selskapet (iflg. noen hos BA). Det laget ofte litt "krøll" ved irr-ops ifht. tidligere. Det kan jo være et lokalt problem på enkelte plasser i UK. Høres jo ut som folk er fornøyd i Norge og Harald var jo også godt fornøyd med AF.

Jeg er ikke ute etter å "ta" noen for diskriminering, dette er et generelt samfunnsproblem.

Og Krølle: Selvsagt må slike ting reguleres i forhold til arbeidsforhold og arbeidsbeskrivelser.
Vil tro at de fleste som har behov for hjelp underveis, vil ha med seg en assistent.

Vil tro at de fleste som har behov for hjelp underveis, vil ha med seg en assistent.

You'd be surprised ..... jeg har i mine flyplassår sett altfor mange uansvarlige 'foresatte'' uten forståelse for at det tross alt er de som er de ansvarlige. Derfor er det godt at det finnes et så strikt regelverk - det beskytter både den reisende og transportøren.

Til Krølle: Du drar den alt for langt, og generaliserer på en måte jeg ikke finner noe fornuft i samt at du drar denne tråd i helt feil retning... At mennesker som åpenlyst av medisinske/sanitære forhold reiser uten ledsager bør ikke forekomme, og jeg personlig kjenner ikke til at noen ville gjøre dette av egen frie vilje, av den enkle grunn at INGEN handicappa ønsker å sette seg selv i forlegenhet i forhold til medreisende og transportører. Enhver handicappa er sitt handicap bevisst, og ønsker MINST MULIG hjelp/assistanse (det går på selvfølelse og mestringsfølelse) der dette er mulig. Som handicappa får en stort sett en ubehagelig følelse av å være til bry, være en byrde - både av økonomisk og fysisk art. Selvsagt finnes det sikkert menneser med handicap som vil kunne utnytte situasjonen, som man også finner tilsvarende hos funnksjonsfriske. Men dette er en total avsporing av denne tråds emne, så jeg skulle ønske at man holdt seg til denne nekten av reisende, og ta "tørking i ræva" diskusjonen på et annet fora...

ANG. Easy Jet og dets like, så er jeg enig i at dette er en form for propaganda for å få andre HC til, av fri vilje, ikke å reise med dem som transportutbyder. Takke faen for vi har alternativer til lavprisselskapene, hvor man føler seg likeverdig med funksjonsfriske, selv om disse koster litt mer (det er de handicappa vant med overalt, at det koster mer å være handicappa enn funksjonsfrisk). Hvorfor ikke bare isolere handicappa og la dem transporteres i egne transportfly, hvor de kan sitte for seg selv og ikke plage noen andre med sitt handicap. Jeg kunne skrevet mye om dette, latt meg irriterer mye - men gidder ikke ofre det noe av min tid. Herregud! Vi lever i 2010, og ikke i et samfunn som skal fremmedgjør mennesker med HC.
Og man kan vise til så mange lover og regler som bare det, i et samfunn hvor hvert menneske skal få lov å være seg selv, så burde medmennesklighet vært det ene og avgjørende som måtte tilkomme for at hverdagen også kunne være lettere for dem som ikke har det så lett fra før.

H

Last edited:
Back