Eastern Airways starter to ruter fra Bergen

jb1

ScanFlyer Rusty
Medlem
Britiske Eastern Airways starter den 5. oktober opp direkteruter fra Bergen til Aberdeen og Newcastle. De to rutene blir selskapets første fra Norges nest største flyplass.

http://www.boarding.no/art.asp?id=37974

Hyggelig for Flesland med nye ruter. Widerøe må heretter belage seg på konkurranse til Aberdeen også på denne ruten.

Det ser nå også ut til at Eastern opererer OSL-ABZ via SVG på alle avganger unntatt fredager. Er dette nytt?

Bergen-Newcastle gikk dårlig for Jet2 akkurat som Bergen-Manchester gikk dårlig for Norwegian. City Star Airlines gikk konkurs, blant annet med ruten Bergen-Aberdeen i porteføljen. Så dette er et vanskelig marked, men det skal bli spennende å se om de lykkes.

Bergen-Newcastle gikk dårlig for Jet2 akkurat som Bergen-Manchester gikk dårlig for Norwegian.

Men Jet2 fløy Bergen-Newcastle i konkurranse med Widerøe og Fjord Line/DFDS. Situasjonen nå er en helt annen i og med at det i øyeblikket utrolig nok ikke finnes noen direkte forbindelse mellom de to byene.

City Star Airlines gikk konkurs, blant annet med ruten Bergen-Aberdeen i porteføljen. Så dette er et vanskelig marked, men det skal bli spennende å se om de lykkes.

Det som kunne vært interessant med Eastern på Bergen-Aberdeen er videre forbindelser, men da måtte de flydd på andre tidspunkt. Sånn sett kunne de med fordel heller inngått et samarbeid med Widerøe.

Bergen-Newcastle gikk dårlig for Jet2 akkurat som Bergen-Manchester gikk dårlig for Norwegian. City Star Airlines gikk konkurs, blant annet med ruten Bergen-Aberdeen i porteføljen. Så dette er et vanskelig marked, men det skal bli spennende å se om de lykkes.

Men de har den rette størrelsen materiell så dette tror jeg går bra.
Kostnadsbasen deres er også lav.

Last edited:
Det er lang tradisjon med forbindelse mellom Bergen og Newcastle. Naa er baade baatrute og flyrute nedlagt, saa det skal bli spennende aa se hvordan dette skal gaa. Mulighetene burde absolutt vaere til stede for aa kunne faa en rute med saapass smaa fly til aa gaa rundt, i vert fall i et marked som snart snur igjen.

Det ser nå også ut til at Eastern opererer OSL-ABZ via SVG på alle avganger unntatt fredager. Er dette nytt?

Nei, grunnen til at de satte OSL på destinasjonskartet var at prosjektet vårt garanterte bruk av ruten for våre ansatte som dag-ukependler til ABZ etter at CityStar sin rute opphørte.
Vi hadde North Flying en periode også , men etter noen hendelser ble det strengere med charter innleie i selskapet.

Men de har den rette størrelsen materiell så dette tror jeg går bra.
Kostnadsbasen deres er også av.

Ja, det er åpenbart at mindre materiell er hensiktsmessig for en rute mellom Bergen og Newcastle. Jet2 hadde sjeldent mer enn 50-70 passasjerer på sin rute, men Eastern satser vel uansett delvis på et annet marked enn de som stort sett fløy denne ruten.

Ja, det er åpenbart at mindre materiell er hensiktsmessig for en rute mellom Bergen og Newcastle. Jet2 hadde sjeldent mer enn 50-70 passasjerer på sin rute

I så fall er det åpenbart Jet2 sitt materiell kunne fungert i dag. Jet2 fløy som nevnt i konkurranse med Widerøe på denne ruten. De hadde også konkurranse fra Fjord Line eller DFDS (båtrute i alle fall).

Den siste tiden Jet2 fløy på Bergen, tror det strengt tatt var hele tiden, så var de alene på ruten, uten at det hjalp all verden.

Flott for BGO ;)

Men: nå gikk jo ikke City Star konk pga. dårlig belegg og finanser. De hadde jo god kontroll på dette.
Ruten som gikk KSU-SVG-ABZ og tilbake hadde jo meget godt belegg ;)

De fleste av flyselskapene her borte er rimelig desperate - øyboerne har nesten helt sluttet å fly (det så ut som at alle var å kjørte på veiene denne Bank Holiday weekenden i det jeg kjørte fra søre deler av Hampshire på vei til Somerset). Enda verre er at regjeringen nå har foreslått å øke avgiftene for å fly i løpet av høsten. Dette skal i følge regjeringen bevirke at CO2-utslippene skal gå ned, men selskapene hevder det er å få inn flere penger - og dette å gjøre det i så dårlige tider for selskapene kan medføre mange konkurser.

Da ser vel Eastern Airways at nordmenn er enklere til å få til fly med dem enn de innlandske. Jeg håper at Eastern Airways holder ut til ut på nyåret.

Hilsen forumutsendt fra sitt hotellrom rett utenfor porten til Fleet Air Arm Museum, Yeovilton

Den siste tiden Jet2 fløy på Bergen, tror det strengt tatt var hele tiden, så var de alene på ruten, uten at det hjalp all verden.

Noen husker altså feil. Jet2 åpnet den ruten omtrent samtidig med Widerøe, men de holdt vel ut noe lenger. Om jeg husker noenlunde rett, la de vel ned omtrent samtidig som DFDS.

Og DFDS ga seg i september 2008. Nå er veldig mange bergensere vant til å reise til Newcastle med ujevne mellomrom, blant annet for å shoppe. Tipper det er noen andre veien også. Om ikke annet burde det være et fritidsmarked her. Eastern er vel i så måte ikke heeelt en match, akkurat, men at noen burde være i stand til å få en slik rute til å gå rundt, har jeg god tro på.

Jeg er mer skeptisk til Aberdeen. Den ruten er allerede ganske godt dekt av Widerøe med tre daglige.

Mulig det, men det er ikke lett å finne billetter til så veldig mye under det til London fra BGO heller, så de er ikke helt borte for de som skal til den delen av landet.

Jeg fløy BGO-MAN ruten 2-3 ganger og det var omtrent folketomt første gangen som var rett etter ruten startet. Det kom seg da jeg brukte de senere, siste gangen var det omtrent stinn brakke, det kan ha noe med at folk fra STN ruten hadde måttet reise til MAN for å komme med.

Back