Eastern Airlines - The next Chapter ..

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
Re: Forsøk på å gjennstarte Eastern Air Lines

Og da går teppet opp for Akt 3 ...

https://viewfromthewing.boardingare...-makes-comeback-version-3-just-no-one-needed/

......... They were acquired by Swift Air last summer. Swift Air shares a common partial owner with Dynamic International Airways and now that Dynamic has exited bankruptcy they’re going to rebrand with the Eastern name.

The third version of Eastern is proposing to operate its Boeing 767s under the Eastern brand. The company wants to grow the 767 fleet to around 10 aircraft.

The first Eastern-branded 767 is expected soon once all approvals have been obtained.
 
Og 'Eastern' har lansert årets mest håpløse rute så langt ...

https://onemileatatime.com/eastern-airlines-china/?utm_source=BoardingArea&utm_medium=facebook

Well, now Eastern has filed with the DOT requesting a completely insane route, there’s simply no other way to put it.

Eastern wants to launch 2x weekly flights from New York to Anchorage to Jinan, China. They want the right to sell the domestic flight as well, so that passengers could travel exclusively between New York and Anchorage.
 
Tja, jeg vet nesten ikke hvor jeg skal begynne ... men dette er høydepunktene.

Hovedpersoner - muligens brødre:
Kenneth Woolley - millionær i lagersentre - av den typen du ser på TV. Var også involvert i Maxjet.
Richard Woolley: CEO for Alta Airlines Holdings LLC - teknisk bakgrunn, ser ut til å ha startet i luftfart.
Mormonere fra Utah. Kommer tilbake til relevansen.

Kenneth er innehaver av alle aksjer i Dynamic Airlines, som overtok Eastern-navnet da Swift overtok flyflåten. Han betalte Dynamic ut av Chapter 11 med egne penger. Swift er nå eid av iAero, og er såvidt jeg vet ikke involvert i dette.

Eastern (DYA) sitter nå på 8 767'er, mer eller mindre aktive. Alta sitter på 5 DC10 cargomaskiner, 2 767'er og 2 777'er.

I tillegg forhandles det om ca 12 ex-BA 767-300'er.

De prøver også å kjøpe et 'middelstort flyselskap' - visstnok Azul. Der finner vi mormonerforbindelsen i form av David Neeleman.

Det snakkes også om 5 767-200'er som er inne til cargoconversion i tillegg til 1 777 som eies av Jet Midwest - som er inne på eiersiden i Alta. De skal også ha tilgang til et knippe 747-400ER.

Store planer. Hva skal de gjøre med disse?

To ting. Eller fire. En pax ACMI-virksomhet ut av Florida, som de mer eller mindre driver på i dag. I tillegg skal det startes tre cargoavdelinger. Hovedhub Jinan i Kina. De skal ha sikret seg oppdrag der.

Finansiering? Japanske investorer med interesser i Kina.

Mye løse tråder, men det skal bli spennende å se utover. FAA-godkjenning skal være rett rundt hjørnet, og når den kommer tipper jeg snøballen begynner å rulle.
 
Last edited:
Re: Eastern - The next Chapter ..

KMW Leasing leverer de av flyene som ikke Alta har anskaffet selv. De står med 1 777-200ER og 5 767-200ER iflg Planespotters. FAA lister 8 767-200ER.

KMW Leasing eies av Kenneth Woolley.

Alta Airlines står som eiere av 2 777-200ER, 1 767-300ER, 3 DC10-30F og 1 B747-400ER.

777'ene er ex Malaysian og Kenya. 747'en en konvertert frakter ex Korean. Den har også vært innom 21AIR, et frakteselskap fra Miami som også er tilknyttet Dynamic/Eastern.


Relatert:

Dynamic's 767-200 som var involvert i en brann i Miami i 2015 var eid av Kenneth og opererte tidligere for MaxJet.

Current owner KMW Leasing of Salt Lake City, Utah (owned by the founder and former CEO of Extra Space Storage, who in turn also is a part-owner of Dynamic Airways) acquired the plane from AVE.com in June 2006, who subsequently leased the airframe on a "power by the hour" basis to MAXjet and Sunny Airways prior to its placement with Dynamic. Despite its age of nearly 30 years, as of October 6, 2015, the airframe had only flown for 29,970 hours over 9,937 flight cycles. Previous to being leased by Dynamic Airways, the aircraft was in dry storage for approximately 29 months. Dynamic had only logged 240 hours during the six-week period prior to the fire at Fort Lauderdale.[3]
(Wikipedia)
https://en.wikipedia.org/wiki/Dynamic_Airways_Flight_405
https://www.planespotters.net/airframe/Boeing/767/N251MY-Dynamic-Airways/90NlIOG6
 
Re: Eastern - The next Chapter ..

Men de har vel i det minste fly sommer flyvedyktige [emoji13]
 
Re: Eastern - The next Chapter ..

Men de har vel i det minste fly sommer flyvedyktige [emoji13]

Ja, ihvertfall noen. Har gått igjennom det jeg finner av individer, og de fleste står lagret. Noen har stått lagret lenge. Noen av de gamle USAirways-767'ene er også listet til salgs.

Men det virker som de har god tilgang på fly og et 'løp' hos et av firmaene som driver frakterkonvertering, så vi får se hva som dukker opp etterhvert.

Har en god kilde, og regner med å få noen drypp etterhvert som det skjer noe.
 
Re: Eastern - The next Chapter ..

767-233 N604KW er nå malt i nye Eastern-farger. Bilde fra Lima i går. (Miguel Rodriguez)

62513645_2572933969407994_3369953953167966208_o.jpg
 
Re: Eastern - The next Chapter ..

767-233 N604KW er nå malt i nye Eastern-farger. Bilde fra Lima i går. (Miguel Rodriguez)

62513645_2572933969407994_3369953953167966208_o.jpg

Dette ser jo bra ut...kommer det en logo på halen også?
 
Re: Eastern - The next Chapter ..

Interessant praksis dette med å gjenopplive gamle storheter. I 2019 er det vel kun oss spesielt interesserte samt andre som har en direkte eller indirekte relasjon til det originale Eastern som har noen som helst kjennskap til navnet.
 
Re: Eastern - The next Chapter ..

Interessant praksis dette med å gjenopplive gamle storheter. I 2019 er det vel kun oss spesielt interesserte samt andre som har en direkte eller indirekte relasjon til det originale Eastern som har noen som helst kjennskap til navnet.

...og som kanskje har fløyet den originale utgaven - flere ganger:-)
 
Re: Eastern - The next Chapter ..

Dette ser jo bra ut...kommer det en logo på halen også?



Ja, den skal visst bli blå, med en slags hvit fugl. Ikkeno mer hockeykølle.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
 
Re: Eastern - The next Chapter ..

TØFF! HERLIG retro!! Det er som å være tilbake på 80-tallet igjen. Håper de får på plass Eastern-logoen også.
 
Re: Eastern - The next Chapter ..

...og som kanskje har fløyet den originale utgaven - flere ganger:-)

Fløy en del ganger frem og tilbake mellom Toronto og forskjellige sydlige destinasjoner (for det meste Florida) med 727, men av og til vanket det en Tristar også.....

Scooter01
 
Re: Eastern - The next Chapter ..

Oppdatert flåteliste:

Eastern Airlines Current Fleet
Boeing 767=200
N603KW
N604KW
N605KW
N606KW (?)

Boeing 767=300ER
N700KW
N703KW
N705KW
N706KW
N953KW

Boeing 777=200ER
N783KW
N821JT changing title to KW
A third I am told to join fleet shortly.
 
Re: Eastern - The next Chapter ..

Synes ikke halen passer helt inn.. skulle beholdt kølla.
 
Re: Eastern - The next Chapter ..

Kommer jevnlig oppdateringer .. dette er siste utgave

Eastern Airlines Current Fleet

Boeing 767=200
N602KW
N603KW
N604KW Nye farger
N605KW

Boeing 767=300ER
N700KW
N703KW (Nestemann i malerhangaren)
N705KW
N706KW
N953KW

Boeing 777=200ER
N783KW
N930KW
N821JT changing title to KW - joining soon
A fourth has been bought for spares
 
Back
Top