DY's varslingsrutiner ved forsinkelser

Tally-Ho

ScanFlyer Gold
Norwegian ble som mange andre selskaper rammet av flygelederstreik i Frankrike, denne uken.
Nå vet jeg ikke om DY hadde forvarsel om streiken, men da min kone skulle sjekke inn (jentetur til Paris) på mandag, ble plutselig avgangen kansellert (like før den skulle gå...). De hadde ikke fått noen melding om den kansellerte avgangen fra DY.

Man kan jo tenke seg at selskapet fikk info om streiken så sent at de ikke rakk å varsle.., sånt skjer i blant.

Det hører med til historien at de for egen regning booket om til SAS, som fløy som normalt.

Og forut for returen fra Paris (som skulle gått i går), ringte de for sikkerhets skyld til Norwegian, for å sjekke. Og riktig - avgangen var kansellert igjen, og de hadde intet hørt disse fem dagene. Løsningen ble flypasshotell-overnatting på egen regning..., og tur hjem dagen etter.

Jentene reiser mye, og vet at sånt skjer, men andre pax hadde reagert med salig forbannelse, når de hadde møtt opp til en avgang der intet DY-fly sto, og de ingen beskjed (sms eller telefon) hadde fått.

Jobber man i bransjen, vet man at sånt skjer. En ting er de tapte penger, men selskapene bør ta umaken med å sende en sms i det minste. Eller hva?

Tally-Ho

Jobber man i bransjen, vet man at sånt skjer. En ting er de tapte penger, men selskapene bør ta umaken med å sende en sms i det minste. Eller hva?

Helt klart! Mulig Norwegian tror de kan spare penger på å la være å varsle passasjerene sine, men de taper jo mye mer på ikke å gjøre det. Er det noe en legger merke til når man er ute å reiser, så er det servicen enten den er god eller dårlig. Klart man unngår Norwegian i fremtiden når man har dårlig erfaring med dem. Nei - her syns jeg de burde melde i fra. Sinte pax vil de få uansett. Men køen i billettluka kan reduseres med 90% om man er god å varsle passasjerene sine på forhånd, og man vil som flyselskap tjene myyye på å gi kundene det de har krav på, og gjerne enda mer.

Selv DY innser vel at de ikke sparer noe på å la være å sende ut 150 SMS á max 20 øre, har vanskelig for å tro at det er et økonomisk argument bak den manglende varslingen.

Nei som sagt av JoeW er det ikke noe økonomisk side av denne saken.
Streiken i Frankrike er ikke total, det er mulighet for å få noen fly ned, men ikke alle. Det som muligens har skjedd i denne situasjonen er at DY ikke har fått info. om flyet kunne få lande før like før avganstid.
Selvsagt vil man spare seg for kø og informere pax få fort som mulig, men noen ganger lar dette seg dessverre ikke gjøre.

Ut fra min kunnskap så blir der ved slike aksjoner, disse var vel varslet på forhånd, iallefall vet jeg om 2 selskap som hadde innstilt enkelte flygninger til både CGD og ATH i forb. med streiken.
Vil anta at DY og har samme info som alle andre og derverd vet når der ev. er restriksjoner, det var jo ikke en total streik, noen som kan hoste opp en NOTAM fra den aktulle tiden eller ligger alt i file 13?
Dermed "burde" vel DY også kunne klare og forberede seg noe annerledes

DY sto i Paris med (ihvertfall) et fly som hadde u/s APU, og når groundcrew/jetstarter plutselig ikke var å oppdrive, ble det nok fort en forsinkelse ja, og de hadde vel ikke dratt dit med U/S APU hvis Streiken var kjent?

Var det ikke flyvelederne som streika, og ikke groundhandling?
Uansett får man jo alltids requesta etter airstarter via cut'n til GH'n.

Det var en god del DY-pax med samme kjerra som meg i går. Overhørte en del chatter i gateloungen og det var ikke særlig positivt .. mange pensjonister som utvekslet erfaringer. Det var også en del som dro via CPH med maskinen som gikk samtidig.

Man er mye mer sårbar med lave frekvenser .. SAS har vel en 8-10 daglige til Skandinavia og da er det lettere å få avgårde folket hvis noe kanselleres..

DY vil muligens pårope seg "force majeure" i slike saker, og vil dermed neppe kompensere for billettene man ikke kunne bruke hos dem? Med så lav frekvens som de har til Paris, var det heller ingen idè å vente til neste fly (vet ikke om de fikk noen av sted neste dag heller?), og således var disse jentene nødt til å booke om til SAS for i hele tatt å ta den turen. (SAS fløy som normalt!!)

Noen som vet hvilke regler DY kjører på med hensyn til kanselleringer i slike saker? Kompensasjon/ikke kompensasjon?

At de heller ikke varslet med telefon / sms, mange dager senere, ved kansellering av også returen - og således påførte de involverte minst en ekstra overnatting, burde vel utløse en kompensasjon? Men igjen - her er det ikke et nettverksselskap (som SAS) og heller ikke et charterselskap (der man har rettigheter etter "pakkereiseloven") - så da må man nok ta det selv - er jeg redd...

Men sikkert noen her som vet bedre en meg...?

Tally-Ho

DY vil muligens pårope seg "force majeure" i slike saker, og vil dermed neppe kompensere for billettene man ikke kunne bruke hos dem?

Force majeure, tjaa vil jeg si uten at jeg er jursit. Dette var en varslet streik, og andre selskaper kommer da ofte ut med info om at man må regne med problemer og tilbyr folk å booke om til andre avganger/andre tider innenfor et antall uker eller måneder. At paxen skal lide for at DY ikke varslet høres søkt ut. Hadde DY varslet om kanselleringene så hadde det kanskje vært annerledes.

Regelverket synes meg dog uklart på området, og man har neppe noe å hente fra DY (eller andre sammenliknbare selskaper) ved slike kanselleringer. Eller? Noen som vet?

T-H

Back