Dyrere for lavpris selskapene fra Kastrup

MartinL

ScanFlyer Dusty
En ny pris strategi som er ment for å styrke CPH som skandinavisk trafikk knutepunkt.

København-Kastrup setter opp passasjeravgiften med 18.6 prosent og reduserer samtidig den såkalte startavgiften med 25 prosent. Det fremgår av en ny avtale om Københavns Lufthavne AS har inngått med flyselskapene.
Den nye avtalen vil gjøre det dyrere for lavpriselskapene, som flyr med en høy kabinfaktor og favorisere de tradisjonelle nettverkselskapene, som ofte flyr med "halvtomme" fly .

http://boarding.no/art.asp?id=38231

Eller giver gode og store kunder fordele - hvilket vel kun er fair og ikke mindst velkendt og brugt i alle andre brancher.

Når så Swift-terminalen kommer, så bliver det igen omvendt, hvor store og gode kunder nedprioriteres og gives ulige konkurrencevilkår i CPH.

Eller giver gode og store kunder fordele - hvilket vel kun er fair og ikke mindst velkendt og brugt i alle andre brancher.

Når så Swift-terminalen kommer, så bliver det igen omvendt, hvor store og gode kunder nedprioriteres og gives ulige konkurrencevilkår i CPH.

Det er der delte meninger om.

I Københavns Lufthavne mener man, at lavprisselskaberne bliver tilgodeset, når det nye lavprisafsnit i lufthavnen, CPH Swift åbner i løbet af 2010. Her er der udsigt til klækkelige rabatter, og priserne vil blive forhandlet separat.

Julius Støback mener dog ikke, at CPH Swift - ud fra de foreløbige meldinger om lavprisafsnittet - er den rigtige løsning for lavprisselskaberne.

"Som jeg forstår Swift, er der ikke udsigt til, at den kan blive benyttet af transferpassagerer. Men vi har altså også mange transferpassagerer, selv om vi er et lavprisselskab. Derfor er Swift ikke nødvendigvis løsningen på problemet," siger Julius Støback.

http://www.business.dk/article/20090915/transport/90915091/

Jeg mener jeg leste en gang, at optimalt belegg for et nettverksselskap var omkring 80 % - på den måten ville man aldri trenge å turne down last-minutekunder som betaler tilsvarende. Og med det målet, er kanskje målet om fulle fly lavere enn for et lavprisselskap. I praksis har jeg vanskelig for å tro forskjellen er spesielt stor, og også Norwegian har en del ruter ut fra CPH der ejg vanskelig kan tenke meg 100 % belegg.

Jeg mener jeg leste en gang, at optimalt belegg for et nettverksselskap var omkring 80 %.

Var på et foredrag for et år siden som Mary Poppendieck holdt om det å optimalisere prosesser. Southwest ble brukt som et eksempel på at man ikke skal fylle skuta helt opp. Prosessene går best når det ikke er fullt og man har "passe slakk" til uforutsette hendelser.
Are empty airplane seats waste? If you were an airline executive – what would your answer be?
http://www.informit.com/articles/article.aspx?p=1384196

EDIT: Hvis noen vil diskutere akkurat dette trykk her

Våte drømmer, men han har nok rett i at Norwegin vil vokse seg feit på Kastrup.

Norwegian vil true SAS på transfertrafik
Det nye takstsystem i Københavns Lufthavn skaber muligheder for også at gøre København til hub for det fremstormende norske selskab.

"Vi har planer om at udvide stort i København, " siger direktør Julius Støback fra Norwegian i dag til Jyllands Posten.

Planerne går ud på, at Norwegian vil gøre København til et lavprishup og tage passagerer ind fra Norge og Sverige og skifte til selskabets fly ud i Europa.

Hvis disse planerne bliver til noget, får Norwegian som stort lavprisselskab kun behersket brug for den ny Swift Terminal fra næste efterår. Den er kun indrettet til hurtige vendinger for fly med passagerer fra punkt til punkt.

http://www.takeoff.dk/news.cfm?nNewsWeekly=0&nNewsId=21706

Planerne går ud på, at Norwegian vil gøre København til et lavprishup og tage passagerer ind fra Norge og Sverige og skifte til selskabets fly ud i Europa.

Flere enn meg som ser ironien i dette? :sarc

Dersom Norwegian lykkes med å bygge opp CPH som en lavprishub, så vil det bli tøft for SAS fremover.
Hele SAS sin filosofi er jo bygget på å feede trafikk inn og ut av CPH, for videre transfer med egne fly.
Hvis dette slår igjennom for Norwegian, blir det en fortsatt enorm vekst for selskapet.

Og med sine lavere personalomkostninger for de ansatte, har de satt en ny standard for hva som kommer i luftfarten her hjemme.

Skal man konkurrere med Norwegian nå, som har bitt seg fast i markedet i Skandinavia, må man ut med betingelser til de ansatte som ligger enda lavere. (les FR)!

Tally-Ho

hmm.. håper ikke Norwegian blir større i Danmark enn det er i Norge, for da henger ikke selskapets navn sammen lenger når den er stor i Danmark..
At det ska lage en hub i CPH der samler nordmenn og svensker ned til Danmark, så flyr dem videre ut iverden.. i hvilke destinasjoner da, hvis vi allrede har dem fra Oslo???
Hvis blir en hub i CPH, så da tenker eg nok at Norwegian starter ruter fra andre byer i Norge til København....
Eg har mine tvil her.. men me får sjå..

Måtte le når jeg leste dette må jeg innrømme.

Det går også rykter om at DY har planer om å flytte HQ til Frøsunda..:D

Le, eller kanskje gråte. Noen må ha feiltolket noe her. Nå har vi etterhvert fått bygget en anstendig trafikk fra OSL til Eurpoa, og etterhvert verden, og så skal Kjos reversere denne utviklingen? Har jeg ingen tro på.

Bygget i Frøsundvik er flott det :lol:

Det er jo god plass i Glasshuset på FBU også nå. da .... da slipper de å flytte så langt! :colgate:

Navnet spiller mindre rolle ... det er ikke annerledes enn British, Air France, Ammerican eller lignende ...

Ser at Aftenposten nok en gang tyr til klisjeen om at "Norwegian går i strupen på SAS." Det begynner etter hvert å bli en del strupeangrep dersom man skal tro på avisene. SAS må sannelig ha en kraftig strupe som tåler alle disse gjentatte angrepene :8:

Back