DY1698 snur og sirkler over Agder.¨¨

Re: DY1698 snur og sirkler over Agder.¨¨

Har en bekjent om bord, og fikk en melding av han på Facebook nå om at de måtte snu pga noe tekniske problemer.

Da måtte de nok bli kvitt noen kilo med fuel før de lander ja. Er på vei mot OSL nå.

I følge VG så er det Jenny Lind LN-DYG, nok en gang en bra artikkel av VG :-/

Hvorfor er de så opptatt av at det er LN-DYG, når det ikke engang er LN-DYG? :p

Det ble hvertfall flybytte til DYG og den gikk til RAK som DY6098.
Har vel gått en kule varmt hos VG...en sikring i vinduet hørtes jo også spennende ut.
Var vel snakk om at window-heaten ikke fungerte såvidt jeg forsto.

Når et fly sirker i ring for å kvitte seg med drivstoff, gjør de noe spesielt da for å tømme tankene fortere?

Nei, de rister ikke på vingene .... :p

De bare åpner dysene.

Trodde ikke 737 hadde mulighet til å dumpe fuel? Er det noe jeg har misforstått gjennom årene?
Nå er vel ikke differansen mellom MTOW og MLAW noe mer enn et par tonn på 737? Sånn at de brant et par tonn før de gikk ned. Eller er jeg helt på avveier?

737-300->900 kan ikke dumpe fuel. Jeg har ikke tall her men mener at forskjellen fra MTOW til MLAW er over 10 tonn, men at 737 kan likevel gjøre ekstraordinære landinger opp til MTOW uten større problemer.

Når et fly sirker i ring for å kvitte seg med drivstoff, gjør de noe spesielt da for å tømme tankene fortere?
Å fly lavere enn man normalt ville (da det brenner mer fuel) er vel mest normalt. SAS til HD på søndag bl.a. hadde litt i overkant av fuel, og han kom kuskende mot TMAen i FL100 (normalt ligger de i FL200 descending i det samme området), pluss at han ville ha en runde i holding på punktet SUBEK for å bli kvitt fuel. Det er vel metoden som brukes for å bli kvitt "for mye" trip-fuel i allefall.. altså at det ikke er noe annet galt med flyet.

Det er vel også mulig å fly med ting hengende ut (hjul, flaps) med full gass, men tror det er mer uvanlig... mulig det er mer brukt hvis flyet ikke er helt i orden.. altså at man vil brenne av mest mulig fuel på kortest mulig tid.

Back