DY wetleaser 733 fra Hola Airline

Nja ... det var forklaringa jeg fikk direkte fra de som disponerer flyene til SK når det skjedde.
LCY var kansellert, Fokkeren sto med teknisk. Så avgangen til KSU ble kansellert, mens BGO avgangen ble forsinket med litt over en time ;)
 
Dette med en mann i cockpit har NAX praktisert i lang tid. Det er vel ansett nødvendig både sett ut fra et sikkerhetsmessig og standardiseringsmessig syn fra NAX's side....samt at de har med seg en som er kjent/vant med de flyplassene der skal opereres til, og i den grad de som leies inn flyr på norske flyplasser, så er det jo flere av våre flyplasser som har en litt annen topografi enn det de kanskje er vant til?

DY har vel selv begrensninger (krever erfaring) på hvilke crew som får lov til å fly på flyplasser nord for Trondheim, så det skal vel da mye til for at de sender et innleid selskap med fremmed crew nordpå.
 
queso, det var fly fra Futura og Channel Express som var inne helt i oppstarten, ellers har blant annet også Jet2, Islandflug, XL og Falcon Air bedratt ved senere anledninger.
 
queso, det var fly fra Futura og Channel Express som var inne helt i oppstarten, ellers har blant annet også Jet2, Islandflug, XL og Falcon Air bedratt ved senere anledninger.


Det er faktisk sant, my bad, blandet hola og Futura, siden Futura var innom en svipptur for en ukes tid siden, fløy til SXF.

Du må ikke glemme Dubrovnik Airline også da, fra i fjor sommer... :colgate:
 
Du må ikke glemme Dubrovnik Airline også da, fra i fjor sommer... :colgate:

Det gjør ikke jeg ;)
Var en avgang hvor Dubrovnik fløy som SGS hadde handlingen på (fløy for noen andre uten at jeg husker hvem) ... kommer ned i flyet der står det en fra et konkurerende handlingselskap :rolleyes: og har alt starta jobben for meg (satt igang Sodexo, fueling osv osv) tji hi.
Så han ble lill slukøret da han måtte gå hehe.
 
Dette med en mann i cockpit har NAX praktisert i lang tid. Det er vel ansett nødvendig både sett ut fra et sikkerhetsmessig og standardiseringsmessig syn fra NAX's side....samt at de har med seg en som er kjent/vant med de flyplassene der skal opereres til, og i den grad de som leies inn flyr på norske flyplasser, så er det jo flere av våre flyplasser som har en litt annen topografi enn det de kanskje er vant til?

Vi har vel ennå ikke helt glemt våre danske SAS MD-80 piloter som ikke hadde spesielt lyst til å fly på Nord-Norge om vinteren......? Mulig det var en liten overdrivelse, men likevel:p

Espen
 
Her er bestemmelsene i BSL-D som setter krav til "kjentmannsprøve":

9.5.3 Fartøysjefens kjennskap til strekninger og flyplasser
9.5.3.1 Et luftfartsforetagende skal ikke la en flyger tjenestegjøre som fartøysjef på en strekning med mindre han har de kvalifikasjoner som fremgår av 9.5.3.2, 9.5.3.3 og 9.5.3.4.
9.5.3.2 Flygeren skal ha tilfredsstillende kjennskap til:
a) strekningen som skal flys, og de flyplasser som skal brukes. Dette skal omfatte kjennskap til:
i) terrenget og minste sikre flygehøyder,
ii) de sesongmessige værforhold,
iii) vær-, sambands- og lufttrafikktjenestens hjelpemidler, tjenester og fremgangsmåter,
iv) navigasjonshjelpemidler.
b) de prosedyrer som skal anvendes ved flyging over tettbebyggelse og i områder med stor lufttrafikktetthet, samt luftfartshindringer, flyplassens utforming, belysning, innflygingshjelpemidler, prosedyrer for ankomst, start, venting og instrumentinnflyging, samt gjeldende værminima.
Anm.: Prosedyrene for ankomst, start, venting og instrumentflyging kan innøves i passende treningsanordning.

9.5.3.3 Fartøysjefen skal under virkelige forhold, sammen med en for strekningen kvalifisert flyger, ha utført en innflyging til hver flyplass hvor landing skal foretas - enten som medlem av en flygebesetning eller som observatør med plass i førerrommet med mindre:
a) innflyging til flyplassen ikke skjer over vanskelige terrengforhold og instrumentinnflygingsprosedyrene og innflygingshjelpemidlene tilsvarer de som flygeren tidligere har vist at han behersker, eller
b) nedgangen fra den minstehøyde, som er fastsatt for at innflygingen kan påbegynnes, kan foretas i dagslys under VFR-forhold (VMC), eller
c) fartøysjefen, ved simulator-/linktrening eller ved hjelp av tilfredsstillende kart og bilder, har vist overfor luftfartsforetagende at han har tilstrekkelig kjennskap til innflygingsprosedyrene og de øvrige forhold på flyplassen.
9.5.3.4 For rutetrafikk
På ruter hvor navigasjonen kun kan foregå ved hjelp av visuelle referanser til bakken eller andre landmerker, og hvor flyets marsjhøyder er lavere enn det omliggende terreng i en horisontal avstand på 25 NM på begge sider av rutetraseen, skal fartøysjefen tidligere under virkelige forhold ha foretatt en flyging på ruten, enten som medlem av en flygebesetning eller som observatør med plass på førerrommet.
9.5.3.5 Et luftfartsforetagende skal føre løpende journal over fartøysjefens kvalifikasjoner og når og på hvilken måte kvalifikasjonene ble oppnådd.
9.5.3.6 Et luftfartsforetagende skal ikke fortsette med å bruke en flyger som fartøysjef på en bestemt strekning, med mindre han i løpet av de siste 12 måneder har utført en enkelttur mellom strekningens endepunkter, enten som medlem av en flygebesetning eller som kontrollflyger eller som observatør i førerrommet. Hvis det er gått mer enn 12 måneder siden fartøysjefen utførte slik flyging, må han vise at han har de nødvendige kvalifikasjoner som fremgår av 9.5.3.2, 9.5.3.3 og i tilfelle av rutetrafikk 9.5.3.4.
 
Och med hänvisning till de bestämmelser som Wig-wag nämner så ska det väl formellt inte behövas någon NAX-pilot i cockpit hos Hola om inte maskinen scheduleras till vissa nordnorska flygplatser. Det måste också ha varit någon annan anledning än bristande kvalifikationer varför Avro´n inte skulle kunna flyga till KSU.
 
Da var det nevnte Hola flyet testet ut, og det var jo en interessant tur Bergen-Rygge. Ca. 1/3 fullt fly, men med dobbel besetning. Full besetning fra både Norwegian og Hola, i tillegg til en bisitter i cockpit fra Norwegian. Og av de heller få passasjerene, så var det ganske mange som er Norport ansatte som var på vei til nytt skift.

Hvis dette er slik Norwegian wet-leaser fly, så håper jeg det skjer sjelden for deres del! Og når det gjleder Bergen ruten fra Rygge, så har den stort sett gjennomgående hatt dårlig belegg de 6 gangene jeg har flydd der. Ikke bra.
 
Og når det gjleder Bergen ruten fra Rygge, så har den stort sett gjennomgående hatt dårlig belegg de 6 gangene jeg har flydd der. Ikke bra.

Personlig har jeg alltid hatt liten tro på Rygge flyplass, men blir spennende å se i løpet av et par år. Mener da generelt, og ikke bare for DY.
 
Den skal fly ut april sa reservekapteinen i dag.


----------------------
Hadde vært kjekt å kunne fått med seg denne, før den forsvinner... -Så hvis noen kan komme med et lite hint når den kommer forbi Flesland, ville eg satt pris på det !
 
Den flyr vel nesten hver morgen, gjør det ikke? Fra vår side er det betryggende å ha en kjentmann i cockpit. Hvis vi går ut fra at pilotene er norske, siden de flyr på norsk callsign, tar vi ikke de hensyn vi ellers måtte ta til utlendinger som flyr i Norge. Da skjer ting med samme tempo og fraseologi som vanlig og det blir ganske mange "Say again".

Så sånn er det.

K
 
Back
Top