DY: Værnes kan få nytt (base)fly

Re: DY: Værnes kan få nytt (base)fly

Ser at det tenkes høyt om både Frankfurt, Køben og Paris dersom man får en del støtte fra bl.a. Avinor. TRD-København er vel en lukrativ rute for WF?

Ser at det tenkes høyt om både Frankfurt, Køben og Paris dersom man får en del støtte fra bl.a. Avinor. TRD-København er vel en lukrativ rute for WF?

Tror nok TRD-CPH er lukrativ i hovedsak pga mye transfer til den store verden. Av mine 9 tur/retur TRD-CPH de siste årene har bare en av turene vært for å dra til Danmark...

FRA , slot ?

CPH , etter hvert som også DY finner ut at CPH er gunstig plassert HUB kommer nok TRD-CPH

Hub-modellen funker den ... det har også DY innsett. Se bare på suksessen til Air Baltic. Point-to-point er bare sååååå retro ... :lol:

Hvis DY er bare LITT våkne så satser de på TRD-CPH. OK; en stor del transfer, men hvis det er en rute SAS har underdimensjonert noe voldsomt så er det akkurat her;

- Fra OSL har BGO og TRD omtrent same antall tilgjengelige seter...

- Fra CPH har BGO ca tre (3!) ganger så mange tilgjengelige seter som TRD...!

At SAS velger å fly 3 x WF Q4 istedenfor 4 x SAS B737 (eller 6 CRJ900) er helt utrolig...!

En ren gavepakke til DY (og for den del KLM)!

Hvis DY er bare LITT våkne så satser de på TRD-CPH. OK; en stor del transfer, men hvis det er en rute SAS har underdimensjonert noe voldsomt så er det akkurat her;

At SAS velger å fly 3 x WF Q4 istedenfor 4 x SAS B737 (eller 6 CRJ900) er helt utrolig...!

En ren gavepakke til DY (og for den del KLM)!

Det er vel flere som har stusset over at det ikke har skjed noe med SK metal på den ruta.

SAS la jo ned TRD-CPH før WF startet opp og de har bygd opp ruten med frekvenser i steder for store maskiner. SAS fløy MD80 og B737 to ganger om dagen, reduserte med en og fløy på slutten kun 1 daglig avgang TRD-CPH.

Når WF startet opp øket de til tre daglige etterhvert og flyr så vidt jeg vet med meget godt belegg på ruten. Så denne rute tror jeg blir i WF's eie i SAS konsernet.

Om DY velger å starte opp så blir jo det selvsagt veldig spennende :)

Jepp, Norwegian "satser" -- dersom turistnæringa og næringslivet betaler for markedsføringen.

Jepp - som 6 mill skattekroner fra oss i Bergen. Og det var ren støtte - ikke aksjekjøp nei... For å få inn turister fra "nye" markeder til BGO som CPH og STO... - for ikke å glemme noen sydlige destinasjoner. Så nå venter vi masse tyrkere til de vestlandske fjordene... Eller har Fjord Norge og Bergen sponset sydenturen for Bergenserene fremover...? Eller rett og slett sponset Norwegian...? :-)

SAS la jo ned TRD-CPH før WF startet opp og de har bygd opp ruten med frekvenser i steder for store maskiner. SAS fløy MD80 og B737 to ganger om dagen, reduserte med en og fløy på slutten kun 1 daglig avgang TRD-CPH.

Når WF startet opp øket de til tre daglige etterhvert og flyr så vidt jeg vet med meget godt belegg på ruten. Så denne rute tror jeg blir i WF's eie i SAS konsernet.

Om DY velger å starte opp så blir jo det selvsagt veldig spennende :)

Nettopp, som du sier; "med meget godt belegg på ruten"....!

SAS kuttet i ren panikk i en de tidligere nedgansperiodene, og burde overtatt igjen selv for LENGE siden! 3 daglige med en Q400 er langt fra hva passasjergrunnlaget på denne ruten tilsier!

Når markedet i tillegg er så til de grader på vei oppover som det er nå så gjør SAS etter min en megatabbe, og slipper i enda større grad til konkurrenter som DY, KLM, og sikkert også snart LH, om de ikke tar noen store grep og får opp antall seter på ruten.

BGO: 5 x A32/MD/CR9 - ca 750 seter
SVG: 5 x MD/CR9 - ca 510 seter
TRD: 3 x Q4 - ca 225 seter

TRD er større på innenriks fra OSL enn både BGO og TRD, og ligger enda mer i "jet avstand" fra CPH enn de to andre, så etter min mening har WF ingenting på denne ruten å gjøre.

BGO: 5 x A32/MD/CR9 - ca 750 seter
SVG: 5 x MD/CR9 - ca 510 seter
TRD: 3 x Q4 - ca 225 seter

TRD er større på innenriks fra OSL enn både BGO og TRD, og ligger enda mer i "jet avstand" fra CPH enn de to andre, så etter min mening har WF ingenting på denne ruten å gjøre.

Det er fullt mulig at kapasiteten TRD-CPH er underdimensjonert, det er jeg ikke nødvendigvis uenig i, men hva den er TRD-OSL og hva den er mellom BGO/SVG og CPH har egentlig ingen betydning for hva TRD-CPH da hver enkelt ny er forskjellig, både når det kommer næringsstruktur og behov. For selv om f.eks Trondheim er større enn Stavanger, er det et langt større næringsliv i Stavanger regionen enn det er i Trondheim. Veldig forenklet og litt frekt sagt så har Stavanger olje, mens Trondheim har studenter og offentlige ansatte......og det preger til en hvis grad etterspørselen. Men bare så det er sagt, jeg motsier deg ikke hvis du mener at 3 x Q400 til CPH og 2 x Fokker til AMS kanskje er litt snaut, men jeg tviler på om andre nettverksselskaper enn SK/WF og KL vil dukke opp på TRD

Veldig forenklet og litt frekt sagt så har Stavanger olje, mens Trondheim har studenter og offentlige ansatte......og det preger til en hvis grad etterspørselen.
Det var VELDIG forenklet også.. ;)
SVG har som du sier "oljå", som skaper en hel del trafikk ut i verden. Her oppe i bartelandet så har vi, i tillegg til sjukt mye studenter (leste et sted her at det visstnok er ca 30k) og en del offentlige ansatte, veldig mye innen forskning og teknologi.

Men at det er marked for flere seter TRD-CPH tviler jeg veldig lite på. Har reist ned til CPH endel ganger, men aldri med WF (unntaket her er CPH-TRF-TRD), da prisene på den ruta som regel er skyhøye. Alternativet blir SK eller DY via OSL som ofte er billigere for prisbevisste lille meg.

Dog vil jeg si meg uenig med de som vil ha SK på ruta. WF skal etter det jeg har hørt tilby et meget godt produkt og fly som passer godt til ruta. Skal man ha flere seter så tror jeg nok det hadde passet "alle" bedre med en frekvensøkning.

Fullt så "svart hvitt" er det ikke Someone selv om du har gode poeng i at den pengesterke oljeindustrien preger næringslivet i SVG og tildels BGO. Her oppe har vi en annen type næringsliv selv om Statoil også har mye folk i TRD med bla sin store forskningsavdelig. Trondheim vil gjerne kalle seg Norges teknologihovedstad og det er endel næringsliv i det segmentet.

Når det gjelder såkalte "business destinasjoner" så har KLM nå oppgradert sine to daglige til EMB190 i tillegg til at vi har både Nextjet med to daglige til Bromma og SAS med sine avganger til ARN.

Med et forhåpentligvis enda et nytt basefly fra DY vil vi se en spennende utvikling på området.

Med fare for å havne skikkelig OT, men likevel.

At SK har så pass mange flere seter til BGO enn det de har til TRD mistenker jeg at ikke bare har med antall passasjerer å gjøre. Jeg synes det stort sett alltid står en hel masse SAS containere på BGO, og disse passer vel kun i Airbus flyene? Med andre ord mistenker jeg at de setter opp A321 like mye for cargobehov som at de trenger de ekstra setene dette utgjør.

Containerene går nok mest i lastebiler .. de pakkes på BGO og truckes derfra til ARN eller CPH.

Back