DY til Milano

sukram

ScanFlyer Gold
Norwegian melder i dag at selskapet åpner ny rute til Milano i Italia fra mars 2010. Selskapet skal fly fire ganger i uken til byens hovedflyplass Malpensa, med avganger på mandager, torsdager, fredager og søndager.

Kilde: aftenposten.no

Spennende, om enn ikke et fantastisk tilbud frekvensmessig.

Med den nye forbindelsen til Milano, går selskapet nok en gang i strupen på SAS, som i en årrekke har flyet mellom Oslo og Nord-Italias hovedstad.

Hvorfor skriver Aftenposten hele tiden "går i strupen på"? Finnes det ikke andre klisjeer som man heller kan bruke?

Wohooooooooooooo! Denne har jeg ventet på. Var på nippet til å bestille med FR i går, men nå blir det glatt DY!

Ryanair flyr til Bergamo, det er ikke Milano etter mine begreper. Slett ikke så merkelig at DY satser, nå som SAS har redusert antallet flighter.

Fatter ikke at dette er å gå "i strupen på". Er det ikke snakk om ordinære konkurranse da ?

Ryanair flyr til Bergamo, det er ikke Milano etter mine begreper. Slett ikke så merkelig at DY satser, nå som SAS har redusert antallet flighter.

Fatter ikke at dette er å gå "i strupen på". Er det ikke snakk om ordinære konkurranse da ?

Kan være enige i at det ikke er Milano, men Bergamo er en like bra om ikke bedre ingangspunkt for mye av det turistene reiser til regionen for.

Bergamo er ikke så langt fra Milnao 45 km, som er 5 km lenger unna enn Malpensa. Det er jo omtrent like langt fra Oslo til Gardermoen. Uansett, spennende satsning av DY. Flyr SAS daglig, og bør de vurdere å flytte sin Oslo-rute til Linate hvorfra de flyr til både Stockholm og København.

Last edited:
Vel ifølge google med bil/buss

Bergamo-Milano Centrale: 45 minutt
Malpensa-Milano Centrale: 46 minutt (tog 40 minutt)
Gardermoen-Oslo S:39 minutt

Så jeg vil fint anbefale Bergamo til Milano... men smak og behag :)

Det står at billettene slippes 4.november. Betyr dette at jeg kan booke fra kl 00:00 i natt?

Vel - SAS og Linate får frem triste minner hos meg. Kanskje like greit de bruker en annen flyplass...

Hvorfor flyr ikke SAS til Linate fra Oslo? Slots?

Er det ikke Linate som er ganske ville mht slots - at et selskap kun kan ha én eller to slots for samme rute om dagen (og noe med at KLM Cityhopper operer under WA nettopp for å få ekstra slots? Eller er jeg helt ute og kjører nå?

Fløy selv til Malpensa i fjor, og må innrønmme jeg var overrasket over hvor liten forskjell Bergamo ville gjort. Flytoget til Malpensa går videre bare to ganger i timen, så når vi så det gå fra oss ble det en dyr og lang tur i taxi cab fra Milano og ut til Malpensa.

Er det ikke Linate som er ganske ville mht slots - at et selskap kun kan ha én eller to slots for samme rute om dagen (og noe med at KLM Cityhopper operer under WA nettopp for å få ekstra slots? Eller er jeg helt ute og kjører nå?

Det stemmer nok. SAS flyr tre daglige rundturer fra København til Milano, to av dem til Malpensa - og den siste til Linate. Her har SAS nattstopp. Den ene daglige avgangen fra Stockholm går for øvrig til Linate. Tviler på at SAS i utgangspunktet ønsker å bruke to flyplassen.

Jeg fløy Stockholm-Linate-Stockholm i sommer - og jeg må si at Linate var en fin erfaring, utrolig sentrumsnær flyplass - man kunne jo bare ta trikken! Flyplassen i seg selv er ikke spesielt lekker og det er bussing hele veien. Men med flere espressobarer går jo tiden fort!

Last edited:
Da synes du vel ikke Malpensa heller er Milano?

Har vært begge steder og oppfattet Malpensa som mer sentralt.

Bergamo kan forøvrig anbefales på det varmeste, gamlebyen er et perfekt sted for en god italiensk mat og drikke ^_^

Vel etter to nylige besøk i Milano har jeg allrede bestemt at neste gang blir det fly til Bergamo, kose oss der og heller dra på utflukt til byen. Flyplassen er jo topp og kontinuerlige bussavganger til Milano.

Back