DY "stjeler" penger ut av kreditkort - hva skal man gjøre?

Stoarn

ScanFlyer Silver
DY "stjeler" penger ut av kreditkort - hva skal man gjøre?

Jeg vet ikke hvordan det er i Norge, men i Polen har man siden nogre måneder mange problemer med kreditkortbetalning.

Mine venner bestillte billeter på norwegian.no, betalte en gang, og etter nogre dager DY har tatt samme summen igjen, deretter igjen tredje gang. Slik har skjedd allerede hos mange venner ved mange bestillninger i DY, og også i storste dagbladsforum kan man lese om det.

En gang etter reklamasjon noe venn har fått disse penger tilbake men ikke hele summen.

Hva skal man gjøre i dette fall?

Finns det en direkt kontakt til Norge? Hvem handlar med det? Er det Synnøve Hofseth-Kemna ansvarig for reklamasjon eller?

I Polen kundtjenst er sa slett, og hvis jeg vil kontakt til Norge, de gir bare mailadress, der man venter måneder for spørsmål (som oft kommer ikke heller...)

Re: DY "stjeler" penger ut av kreditkort - hva skal man gjøre?

Vet ikke hvorfor DY gjør det der, men jeg opplevde det samme for et par år siden da jeg reiste en del med DY. Beløpet ble trukket 3-4 ganger, så satt tilbake, trukket på nytt osv osv. Men det ble i det minste rett til slutt, før avgag.

I prinsippet skal banken din kunne ordne opp om noen tar samme belastning flere ganger. Kjappeste veien er for den som har gjort belastningen flere ganger å ordne, om de vil det slik, og de skal i hvertfall refundere hele beløpet som er belastet feil, noe annet er ikke akseptert.

Hvis du har tatt kontakt og ikke har et svar på 24 timer så ville jeg tatt det direkte med kortselskapet.

-A

Dette er jo bare "cardshare" mellem Norwegian Air Shuttle
og banknorwegian :p

Det er nok ikke slik at det er Norwegian som er "skurken" her.
Dette er et fenomen som mer skyldes at kortet er knyttet til en bankkonto, og vil skje uavhenging av om man booker hos Norwegian, SAS, Widereøe eller andre.

Når det utstedes en elektronisk billett mot et vanlig VISA eller Mastercard reserverer kredittkortselskapet et totalbeløp umiddelbart direkte på kontoen kortet er tilknyttet. Denne reservasjonen kan ligge inne i 2-4 virkedager i påvente av at den faktiske belastningen kommer fra Norwegian. Dette er årsaken til at belastningen og reservasjonen noen ganger kan ligge inne samtidig. Dette er ikke en dobbelt belastning, reservasjonen forsvinner av seg selv mens belastningen blir stående.

Om man benytter et KREDITTKORT vil ikke dette være noe problem.

Har opplevd det samme flere ganger på Norwegian og SAS. Har opplevd å bli trukket 3 ganger men pengene er alltid kommet tilbake til konto uten at jeg har sagt fra.

Tror Farmer er inne på noe. Har aldri opplevd å bli trukket flere ganger fra noen av selskapene. Tipper dette er reservasjoner som ser ut som trekk på debit kort. Det forklarer dog ikke hvorfor trekkene skjer 3 ganger og heller ikke hvorfor første poster ikke får hele beløpet tilbake

Jeg har også opplevd dette på Norwegian og SAS, men også på andre selskaper. Pengene kommer alltid tilbake selv om det er litt irriterende - kanskje ikke reservasjonen, men når det først trekkes to ganger og så må mange vente lenger før det kommer tilbake. Det er synd om det er et problem i Polen, særlig om det er vanskelig å komme i kontakt med Norwegian.

E-postadressen refusjoner(a)norwegian.no pleier å være effektiv.

En reservasjon per pax, så om antall tilsynelatende trekk stemmer med antall pax så har vi nok funnet det.

Dette ser veldig ut som kontoreservasjoner!

Hvis det er flere passasjerer som reiser, eller flere reiser bestilt med samme kort, ja da vil det være bli flere beløp reservert på kortet. Reservasjonen vil forsvinner, når reisen blir belastet.

Det er veldig lett å se i nettbanken, hvis kredittkortet er synlig der. Hvis kredittkortet har en limit på 75000 kroner, og jeg har bestilt en reise for 10 000 kroner, vil jeg ha 65 000 kroner i disp. saldo på kortet, men saldoen vil fortsatt være 75 000 kroner. Fordi reisen ikke er belastet.

Når reisen blir belastet kortet vil saldo på kortet bli redusert til 65000 kroner, og først da påløper renter.

Det er veldig sjeldent at transer går dobbelt (har faktisk aldri opplevd det), og hvis det skjer ville nok kortselskapet raskt bli mistenksom.

Jeg reiste med DY i helgen, og da jeg sjekket Mastercard-saldoen i nettbanken senest i dag, så det fortsatt ikke ut til at DY hadde tatt noe.. Bør jeg si i fra om det? :rolleyes::colgate:

Jeg reiste med DY i helgen, og da jeg sjekket Mastercard-saldoen i nettbanken senest i dag, så det fortsatt ikke ut til at DY hadde tatt noe.. Bør jeg si i fra om det? :rolleyes::colgate:

Nei det syntes jeg ikke, de har vel systemer som finner ut av sånne ting.

Om du bestilte reisen i slutten av forrige uke, kommer det nok innen ukeslutt. Det tar ofte opptil en uke før Norwegian trekker.

Det er veldig sjeldent at transer går dobbelt (har faktisk aldri opplevd det), og hvis det skjer ville nok kortselskapet raskt bli mistenksom.

Jeg har faktisk opplevd at det ble trukket dobbelt. Og dette var ikke reservasjoner, for de framkom på kredittkortregninga som kom i posten.

Jeg og en kollega reiste til Canada med Air Canada. Vi bestilte billetter hver for oss, men akkurat samme reiserute. AC syntes da tydeligvis at det måtte være fonuftig å trekke pengene for både min og hennes reise på mitt kredittkort, mens hun skulle slippe å betale (bortsett fra gebyret til reisebyrået som ble trukket fra riktig kort). Det ordnet seg imildertid etter en god del uker og et par samtaler med reisebyrå og kredittkortselskap (som igjen måtte prate med AC).

Back