DY skærer ned på dansk indenrigs

FlyHi

ScanFlyer Crusty
DY skærer ned på dansk indenrigs

Iflg. pressemeddelelse fra DY idag, så opsiger Wings of Bornholm samarbejdet med DY.

Meget hurtig exit af Wings of Bornholm må man sige.

Norwegian indsætter selv 4 ugentlige afgange mellem CPH-RNN - noget mindre end deres oprindelige daglige afgange:

Pressemeddelelse 12. april 2010

Norwegian klar til at flyve passagerer til Bornholm

Norwegian beklager, at Wings of Bornholm har opsagt samarbejdet med Norwegian på ruten København-Rønne med virkning fra 30. april. Norwegian indsætter pr. 2. maj en Boeing 737 på ruten og vil med en daglig afgang fire dage om ugen fortsat flyve danskerne billigt mellem Bornholm og København.

”Det er meget beklageligt, at Wings of Bornholm har opsagt vores samarbejdsaftale. Den gode nyhed er, at vi nu kan indsætte et af vores egne Boeing 737-fly, så vi fortsat kan tilbyde danskerne billige flybilletter til og fra Bornholm,” siger Norwegians danske presse- og markedschef Johan Bisgaard Larsen.

Norwegian indgik i marts et codeshare-samarbejde med Wings of Bornholm. Baggrunden var, at Norwegian ønskede at tilbyde højere frekvens på ruten, men manglede den nødvendige flykapacitet.

”Vores samarbejde med Wings of Bornholm bliver desværre meget kort. Det er beklageligt, at vores samarbejde indstilles pr. 1. maj, og især er det beklageligt, at der er blevet skabt unødig usikkerhed om ruten til Bornholm. Vi ser nu frem til at flyve med vores egen Boeing 737,” siger Johan Bisgaard Larsen.

Norwegian vil snarest muligt tage kontakt til de passagerer, der gennem Norwegian har købt billet på ruten med afrejse efter 1. maj, så de kan få ombooket eller refunderet deres billetter.

Ikke overraskende at de skærer ned på denne rute. Som jeg har sagt hele tiden, så er 737 for stort et fly på denne rute.

Forøvrigt lidt kringlet skrevet: "1 daglig afgang 4 gange om ugen" - så er det vel ikke dagligt ;)

De flyver mandag, torsdag, fredag og søndag på lidt forskellige tider - men omkring kl. 20.00 +/- fra CPH og retur en time efter fra RNN

Men en god gang spin at bruge undskyldningen om at de ønsker flere frekvenser til Bornholm men alligevel går ned fra de oprindelige 7 ugentlige til 4 ugentlige.

Min spådom er at de kommer til at trække sig helt fra denne rute på sigt.

Last edited:
Re: DY skærer ned på dansk indenrigs

Ja den holder max. August med - hvis endda så langt. Når ferietrafikken er overstået så er de helt sikkert ude igen.

Jeg har en booking RNN-CPH d 31 august - så må jeg se hvad det ender med.

Iflg. pressemeddelelse fra DY idag, så opsiger Wings of Bornholm samarbejdet med DY.

Meget hurtig exit af Wings of Bornholm må man sige.

Norwegian indsætter selv 4 ugentlige afgange mellem CPH-RNN - noget mindre end deres oprindelige daglige afgange:

Ikke overraskende at de skærer ned på denne rute. Som jeg har sagt hele tiden, så er 737 for stort et fly på denne rute.

Forøvrigt lidt kringlet skrevet: "1 daglig afgang 4 gange om ugen" - så er det vel ikke dagligt ;)

De flyver mandag, torsdag, fredag og søndag på lidt forskellige tider - men omkring kl. 20.00 +/- fra CPH og retur en time efter fra RNN

Men en god gang spin at bruge undskyldningen om at de ønsker flere frekvenser til Bornholm men alligevel går ned fra de oprindelige 7 ugentlige til 4 ugentlige.

Min spådom er at de kommer til at trække sig helt fra denne rute på sigt.

Det imponerer meg hvordan du alltid skal vinkle LCC nyheter:rolleyes:

Wings of Bornholm avslutter sine operasjoner som flyselskap den 30.april.
Pengene er slutt og kampen er tapt mot Cimber Sterling. Derfor setter Norwegian inn 4 egne avganger når Wings of Bornholm nå går i graven på denne ruten!

Jamen MartinL
DY går fra daglig til 4 x ugenligt....Er det positivt ????? nej det er det ikke...Det er rigtigt
at WoB desværre slutter deres eventyr. Det holdt bare ikke, og DY vil opleve det samme
på Bornholm...
Jeg ville kunne forstå hvis DY gik fra daglig til 2 x daglig, men de reducerer allerede inden de har startet op på ruten...og da de kun vil flyve om aftenen, hvor Bornholm stort set er
lukket er DY ruten en dødsejler allerede inden den er airborne
hilsen
Ole

Da DY na flyr ruten selv, ma de ogsa finne flyene til dette. Flykapasitet til overs er ikke noe som DY er kjent for...;)

Jamen MartinL
DY går fra daglig til 4 x ugenligt....Er det positivt ????? nej det er det ikke...Det er rigtigt
at WoB desværre slutter deres eventyr. Det holdt bare ikke, og DY vil opleve det samme
på Bornholm...
Jeg ville kunne forstå hvis DY gik fra daglig til 2 x daglig, men de reducerer allerede inden de har startet op på ruten...og da de kun vil flyve om aftenen, hvor Bornholm stort set er
hilsen
Ole

I følge DY sine egne bookingsider er det sammarbeid på 1 av 3 daglige avganger som Wings of Bornholm Opererer. Dette gjelder 6 dager i uken.

Når Norwegian nå setter inn 4 ukentlige avganger, er dette en kapasitetsøkning på 190% (733) i forhold til tilbudet gjennom sammarbeidet med Wings of Bornholm.
Skulle Norwegian velge å sette inn 738 på ruten er dette en kapasitetsøkning på 265%!

Bare Norwegians 4 ukentlige avganger representerer en kapasitet som er 2% høyere (733) og 29% høyere (738) enn hele totaltilbudet med 17 ukentlige avganger med SAAB 340.

Så jo da, Norwegian reduserer...........

Jeg skjønner at "danskene" synes det er problematisk at Norwegian flyr i Danmark. Lufta er for alle!

Når Norwegian nå setter inn 4 ukentlige avganger, er dette en kapasitetsøkning på 190% (733) i forhold til tilbudet gjennom sammarbeidet med Wings of Bornholm.
Skulle Norwegian velge å sette inn 738 på ruten er dette en kapasitetsøkning på 265%!

QUOTE]
Det er jo ikke det det handler om...

DY gik ud med brak og bram om at de nu flyver DAGLIG !!!! mellem CPH og RNN.
Og i Danmark har ugen altså 7 dage og ikke 4....
Så uanset at de kommer til at flyve med 737-300 eller -800 så vil de aldrig aldrig kunne fylde denne type fly på de håbløse tider de ønsker at flyve på..
DY støtter ikke det bornholmske samfund, DY støtter ikke turismen, DY er kun ude på at genere Cimber, intet andet..
Og jeg tror ikke "mine" landmænd på Bornholm flyver ikke med DY, men med Cimber.
Hilsen
Ole

Det imponerer meg hvordan du alltid skal vinkle LCC nyheter:rolleyes:

Wings of Bornholm avslutter sine operasjoner som flyselskap den 30.april.
Pengene er slutt og kampen er tapt mot Cimber Sterling. Derfor setter Norwegian inn 4 egne avganger når Wings of Bornholm nå går i graven på denne ruten!

Det er da facts at DY gik ud i DK og sagde de ville flyve dagligt mellem CPH-RNN.

Det trak de så tilbage og lavede samarbejde med Wings Of Bornholm istedet med den undskyldning at de ville øge antallet af frekvenser. Når Wings så lukker vil DY så pludseligt kun sætte 4 ugentlige ind og ikke de daglige afgange som de ville starte med. Hvilket passer meget dårligt med at de vil øge antallet af frekvenser.

Det synes jeg da kun er facts og ikke vinklet på nogen måde. Hvis nogen vinkler denne historie så er det da DY. faktum er at DY skærer ned på dansk indenrigs - akkurat som overskriften siger.

Fair nok hvis efterspørgslen på ruten ikke er som forventet og at det derfor ikke kan betale sig at flyve dagligt, men så sig da det. Alle flyselskaber ændrer da på deres frekvenser og afgange iht. efterspørgslen.

Når DY i første omgang går ud og schedulerer 7 ugentlige afgange så må man også gå ud fra at de har materiel til at kunne flyve disse afgange. Ellers har de da et troværdighedsproblem.

Last edited:

Bare Norwegians 4 ukentlige avganger representerer en kapasitet som er 2% høyere (733) og 29% høyere (738) enn hele totaltilbudet med 17 ukentlige avganger med SAAB 340.

Norwegian startede med at ville flyve en daglig afgang med 737 - det er en betydelig reduktion i forhold til dette.

Hvem taler om vinkling af historien her ;)

Jeg skjønner at "danskene" synes det er problematisk at Norwegian flyr i Danmark. Lufta er for alle!

Dy er meget velkomne i Danmark - akkurat som alle andre flyselskaber. Men det ville da være prisværdigt hvis alle udmeldinger ikke skulle vinkles til en forbedring af deres udbud og produkt - når der i praksis er tale om en forringelse. Det kan danskerne godt gennemskue og det bliver de trætte af i længden.

Jeg synes DY har håndteret deres introduktion i Danmark uheldig og undervurderet effekten af at gå direkte efter en vellidt konkurrent og desuden tro at de kunne "indtage" hele indenrigsmarkedet - for derefter at trække sig fra en del af det igen. Som nævnt tidligere, så synes jeg det er helt fair og iorden at man vurderer at der ikke er basis for den operation man har forventet, men så lad være med at vende det til noget positivt. Indrøm istedet at markedet ikke var som forventet og at man derfor tilpasser sig. Som Ole skriver, så er satsningen på RNN, KRP og BLL jo ikke gjort fordi de ser et kæmpe marked her, men udelukkende for at gå efter Cimber.

Træerne vokser ikke ind i himlen - heller ikke for DY. Hvis de vil have success i Danmark, så tror jeg det er en forkert PR-strategi. Hvis de havde haft en lidt mere udmyg holdning til konkurrenterne og det danske marked generelt, så tror jeg faktisk de ville have haft større succes.

Dy er meget velkomne i Danmark - akkurat som alle andre flyselskaber. Men det ville da være prisværdigt hvis alle udmeldinger ikke skulle vinkles til en forbedring af deres udbud og produkt - når der i praksis er tale om en forringelse. Det kan danskerne godt gennemskue og det bliver de trætte af i længden.

Jeg synes DY har håndteret deres introduktion i Danmark uheldig og undervurderet effekten af at gå direkte efter en vellidt konkurrent og desuden tro at de kunne "indtage" hele indenrigsmarkedet - for derefter at trække sig fra en del af det igen. Som nævnt tidligere, så synes jeg det er helt fair og iorden at man vurderer at der ikke er basis for den operation man har forventet, men så lad være med at vende det til noget positivt. Indrøm istedet at markedet ikke var som forventet og at man derfor tilpasser sig. Som Ole skriver, så er satsningen på RNN, KRP og BLL jo ikke gjort fordi de ser et kæmpe marked her, men udelukkende for at gå efter Cimber.

Træerne vokser ikke ind i himlen - heller ikke for DY. Hvis de vil have success i Danmark, så tror jeg det er en forkert PR-strategi. Hvis de havde haft en lidt mere udmyg holdning til konkurrenterne og det danske marked generelt, så tror jeg faktisk de ville have haft større succes.
Og det er jeg helt enig i !!!!
Hilsen
Ole

I følge DY sine egne bookingsider er det sammarbeid på 1 av 3 daglige avganger som Wings of Bornholm Opererer. Dette gjelder 6 dager i uken.

Godt vi har matematikere her:lol: tør ikke tenke hva % hadde blitt om en satt inn A380 all economy 4gr. i uken. Har aldri vært flink i matte, men 4 i uken mot 7 ser t.o.m for meg ut som en liten reduksjon:cool:

Wings of Bornholm går konkurs og Norwegian sitter med Svartper.

For de som vil fly BILLIG til Bornholm bør bare være sjeleglad Norwegian ikke dropper ruten helt......enda!

Norwegian har satset bredt i Danmark, og gått i strupen BÅDE SAS og Cimber. MEN Norwegian gjør hele markedet, hele kaken, større ved å tilby flyreiser til lave priser som folk flest har råd til... På sikt vil flere flyreisende totalt også være gunstig for de andre aktørene...

Cimber valgte selv å starte 737 operasjoner i direkte konkurranse med Norwegian... Norwegian har svart på tiltale.. Men om Cimber hadde holdt seg unna 737 og Norwegian hadde holdt seg unna f.eks Bornholm tror jeg det hadde vært mer igjen i kassen hos begge...

Jamen MartinL
på Bornholm...
hilsen
Ole

Denne diskusjonen minner meg om tittelen på en svensk barne-TV jeg så på 70-tallet: "Fem myror är fler än fyra elefanter "... ;-)

Norwegian dropper åbenbart Bornholm helt. Jeg havde en booking fra RNN til CPH den 31 aug. Jeg havde sådan set kun bestilt den , fordi det kunne være sjovt at flyve denne strækning, og havde så planlagt at tage en kombination af tog og færge derover og så flyve tilbage til CPH.
Men i dag fik jeg så denne mail fra Norwegian , hvor der bla. stod (copy/paste) :

"Norwegian har desværre besluttet sig for at nedlægge alle ruter mellem København og Bornholm fra og med den 16. august 2010."

Det er jo ikke verdens største land heller. Ikke alltid vi i Finnmark (som er større enn Danmark) flyr fra F.Eks Vadsø-Tromsø. Har vært med i bil til Italia det gikk greit.

"Norwegian har desværre besluttet sig for at nedlægge alle ruter mellem København og Bornholm fra og med den 16. august 2010."

Jamen så gik min forudsigelse altså i opfyldelse.
Ikke noget med "hvad sagde jeg !!!". men alligevel er det sund fornuft fra
DY

Hilsen
ole

Back