SAS-Steward
ScanFlyer Gold
DY-SK sammenslåing? Kunne det vært noe?
http://boarding.no/art.asp?id=49022
Jens Veino mener at SAS og Norwegian kanskje bør slåes sammen, eller rettere sagt, Norwegian bør kjøpe SAS.
Et intresant tankeeksperiment, og ikke nødvendigvis bare negativt.
KT vil naturligvis ha enorme innvendinger, men sett i det internasjonale markedet, ikke bare dumme tanker kanskje?
Mange vil måtte svelge noen store kameler, men det var jo i sin tid like utenkelig at SAS og Braathens skulle slåes sammen.
For meg personlig, så var første reaksjon nei-nei. Men etter å tenkt litt på det, så ser jeg muligheter.
Det er mange skjær i sjøen, men fordeler som jeg ser:
- SAS sitter på en enorm kompetanse internasjonalt, og har en organisasjon som må til om man skal fly intercont.
- Rettigheter i mange land til å kunne fly mange ruter.
- Kulturen i selskapene er ganske like.
- Lønningssytemene er relativt like, i alle fall i Norge.
- Vilkår er relativt like, sett bort fra de som er ansatt gjennom diverse byråer.
- Norwegian har en betydelig bedre it og bookingplatform
- Ekstremt lojale ansatte, som ikke er redd for å ta i et tak.
- Rutenettverk som lett kan slåes sammen.
Så, sett at selskapene fikk lov å slå seg sammen, og at Norwgian air shuttle kjøpte opp SAS.
Fornuftig?
http://boarding.no/art.asp?id=49022
Jens Veino mener at SAS og Norwegian kanskje bør slåes sammen, eller rettere sagt, Norwegian bør kjøpe SAS.
Et intresant tankeeksperiment, og ikke nødvendigvis bare negativt.
KT vil naturligvis ha enorme innvendinger, men sett i det internasjonale markedet, ikke bare dumme tanker kanskje?
Mange vil måtte svelge noen store kameler, men det var jo i sin tid like utenkelig at SAS og Braathens skulle slåes sammen.
For meg personlig, så var første reaksjon nei-nei. Men etter å tenkt litt på det, så ser jeg muligheter.
Det er mange skjær i sjøen, men fordeler som jeg ser:
- SAS sitter på en enorm kompetanse internasjonalt, og har en organisasjon som må til om man skal fly intercont.
- Rettigheter i mange land til å kunne fly mange ruter.
- Kulturen i selskapene er ganske like.
- Lønningssytemene er relativt like, i alle fall i Norge.
- Vilkår er relativt like, sett bort fra de som er ansatt gjennom diverse byråer.
- Norwegian har en betydelig bedre it og bookingplatform
- Ekstremt lojale ansatte, som ikke er redd for å ta i et tak.
- Rutenettverk som lett kan slåes sammen.
Så, sett at selskapene fikk lov å slå seg sammen, og at Norwgian air shuttle kjøpte opp SAS.
Fornuftig?