DY Q2 results

Markedsandeler i 2. kvartal:
  • Innenriks generelt: 40 % (30 %)
  • Innenriks nøkkelruter: 46 % (40 %)
  • Utenriks generelt: 27 % (22 %)
Samme kvartal i fjor i parentes.

Eksempler

  • Oslo-Bergen: 50 % (42 %)
  • Oslo-Trondheim: 47 % (42 %)
  • Oslo-Stavanger: 45 % (39 %)
  • Oslo-Tromsø: 35 % (32 %)

Endringer i flyflåten ut året:

  • Boeing 737-800: Fire nye maskiner leveres i 3. og 4. kvartal, fra 13 maskiner i 2. kvartal til 17 i 4. kvartal
  • Boeing 737-300: Ingen endringer, 28 maskiner
  • McDonnell Douglas MD-80: Tre maskiner gikk ut i 2. kvartal, den gjenværende ene maskinen går ut i 3. kvartal.
 
...og Nettavisen melder at 77% av overskuddet kommer fra gebyrer....

www.nettavisen.no/økonomi/flyr høy på gebyrer

Tabloid fremstilling og en overdreven forenkling.

Hvis jeg setter som forutsetning at gebyrene går til å dekke faktiske utgifter, og det hevdes jo fra Norwegian-hold, kan jeg si at de går i null på gebyrer og at 100% av overskuddet kommer fra billettsalg, hvilket sannsynligvis uansett er nærmere sannheten om enn en like grov forenkling.
 
Hvis kredittkort gebyret dekker Norwegians faktiske utgifter saa ligger vel DY gjennomsnittlig billettpris paa godt over NOK 2000.00 - selv med den vaerste avtalen med kredittkort selskaper (noe DY ikke har - det er et Forum Medlem som har forhandlet den frem)...
 
Tabloid fremstilling og en overdreven forenkling.

Hvis jeg setter som forutsetning at gebyrene går til å dekke faktiske utgifter, og det hevdes jo fra Norwegian-hold, kan jeg si at de går i null på gebyrer og at 100% av overskuddet kommer fra billettsalg, hvilket sannsynligvis uansett er nærmere sannheten om enn en like grov forenkling.

Det er vel åpenbart at gebyrene ikke bare dekker faktiske kostnader, men også en viktig inntektskilde?

Frem til 2005/06 var bagasje inkludert i billettprisen, deretter klarte selskapet seg med et bagasjegebyr på 25-27 kroner - nå koster det 40 kr. innenriks, 55 kr. storby og 60 kr. til Sør-Europa og Afrika. Det er dobbelt pris om man betaler på flyplassen - før var det samme pris på internett som på flyplassen.

Før 2006 var det free seating på alle avganger. Nå koster setereservasjon koster 40 kr. innenriks, 50 kr. storby, 60 kr. Sør-Europa og 80 kr. Afrika. Dette kostet også 25-27 kr. tidligere.

Tidligere var det ikke mulig med videreforbindelser, bare punkt-til-punkt. Videreforbindelser koster nå 40 kr. per strekning, mot 20 kr. tidligere. Ved videreforbindelser dobles alle avgifter.

I tillegg til dette kommer kredittkortavgiften på 40 kr. som åpenbart går til mer enn å dekke kostnader.

Alle disse gebyrene forteller en del om at Norwegian har endret konseptet sitt og at inntekter utover billettprisen har blitt viktigere - og kanskje også nødvendig? Billettprisen er i mange tilfeller lav i "bunn" og så kan man velge å kjøpe seg opp gjennom ulike tjenester.
 
Last edited:
Back
Top