DY - Ny base på Kanarieøerne!

Re: DY - Ny base på Kanarieøerne!

Altså; alle/samtlige flyplasser på det spanske fastlandet som DY allerede betjener pr idag, vil få ruter operert av DY til LPA, med mulighet for connection til Sør-Amerika?

I så fall høres dette veldig dristig og lite sannsynlig ut (men selvsagt spennende). Uansett så bør jo DY ha mer enn en rute mellom LPA og Sør-Amerika, ellers tilsvarer det ikke modellen til Icelandair. Og igjen; dristig og lite sannsynlig, men også svært spennende.

Tja, det var jo lite sannsynlig at Norwegian skulle få til både det ene og det andre tidligere, så hvem vet? Det er nok uansett en morsom jobb å være ruteplanlegger i Norwegian, når muligheter og begrensninger skal vurderes. Kanskje det ikke går, men det kan uansett regnes på (-:

Burde jo være mulig og kanskje ikke så dumt. TAP har noen mellomlandinger på Funchal på vei til Sør-Amerika (A330), og så har vi jo SATA, som en slags atlantisk base.

Har nu fulgt denne tråd fra starten og må indrømme, at det er "imponerende" hvordan et rygte kan sætte gang i endnu flere "rygter" og hvordan en lille historie kan vokse på rekordtid - intet under at der går mange rygter i denne branche.

Når man tager i betragtning hvordan dette rygte har udviklet sig bare i denne tråd, så er det måske også tænkeligt at rygtet er "vokset" fra en lille historie allerede inden denne kabineansatte har hørt om det. Den klassiske historie om en fjer der bliver til syv høns...

Et løst rygte om "base" på LPA har nu her udviklet sig til at DY nærmest skal have IC Hub på LPA og flyve sydamerika med 737 og med feeders fra Spanien. Til trods for at DY selv har meldt ud at de først og fremmest kigger på NYC og BKK for IC fra Skandinavien med større og nye fly.

Mon ikke dette "rygte" primært dækker over at DY vil have natstop for crew på LPA for ikke at løbe ind i de samme problemer som sidste år, hvor der var flere tilfælde, hvor crew løb ud af arbejdstid på returen med forsinkelser og mellemlandinger til følge. Hvilket forøvrigt vil være et meget fornuftigt træk.

Jeg har meget svært ved at tro at en kabinechef er blevet inddraget i sådanne beslutninger fra et børsnoteret selskab - uden at der er meldt noget ud andre steder.

Der er jo ingen tvivl at DY arbejder med IC-planer, men jeg har meget svært ved at se det skal ske med hub på LPA. Lad os nu vente og se når/hvis DY melder noget officielt ud om IC - indtil videre mangler der stadig nogle konkrete udmeldinger - udover indikationer om et ønske om IC.

hva hadde vel denne bransjen, eller forumet for den saks skyld, vært uten rykter????

Det er en vesentlig forskjell på rykter og hypoteser. Et rykte er et utsagn som presenteres som fakta eller en tilnærmet sannhet. En hypotese eller et scenario derimot, er noe som som får diskusjonsfora som dette til å blomstre, der muligheter og teorier kan forenes med kunnskap for å beskrive noe som det er muligheter for at skal skje.

Denne tråden har ikke satt ut rykte om en DY intercont-hub på Kanariøyene, men den har diskutert hvorvidt noe slikt i fremtiden kan være eller ikke være aktuelt for DY. Og det er ikke rykteutsetting, det er scenariodiskusjoner.

Om noen derimot hadde påstått at direktøren hadde sure sokker, ville det ha vært et rykte, med mindre vedkommede kunne tiltros sin eventuelle påstand om at han hadde luktet og/eller røykt nevnte klesplagg. Hvorvidt en flyvert/vertinne med eller uten klesplagglukting og/eller -røyking har belegg for sitt fremsatte rykte eller hypotese, kan undertegnede ikke si noe om, så det ryktet/hypotesenen/faktum som enkelthet las stå ukommentert - enn så lenge. ;)

Hehe, vel... nå startet denne tråden basert på et rykte en person hadde hørt fra en kabinansatt i DY.

Så hadde det ikke vært noe rykte så hadde det ikke blitt noe scenario/hypotese heller..

Men mange rykter i bransjen er ønsketenkning... den som lever får se!

Crewbase Kanariøyene er absolutt en god tanke mht. FTL problematikken rundt de lange T/R flygningene fra Skandinavia. Men det har ingen kobling mot DY's IC satsing.

Ja, det er ett stort land men vet ikke nøyaktig hvor langt det er fra Kanariøyene til Rio eller jeg men er vel kanskje på smertegrensa til en 737...

For å ta det først: se GCMap

Men så oppdaget jeg akkurat en annen ting ved å titte litt på Google Maps, det er en diger flystripe under bygging ved Natal, og Wikipedia har noe om det: http://en.wikipedia.org/wiki/Greater_Natal_International_Airport

Ser ut som noen planlegger å bygge latin-amerikas største hub der...

Distansen fra Kanariøyene til Natal er vel noe mindre enn Oslo - Dubai, og den ruten flys jo i dag av 737, riktignok med noe redusert payload.
Novair fløy vel strekningen en tid med A321.

Operasjonsmessig ligger nok derfor dette innenfor hva en 737 kan klare, men om markedet vil ha ruteflygning med 737 med mellomlanding der nede, gjenstår å se.

Da er dette kanskje mer aktuelt hvis DY skulle starte opp med widebody med longrange?

En helt annen sak helt på tampen: Det er spesielle værmessige utfordringer på denne strekningen, med typiske enorme CB'er i konvergensområdet nær ekvator. Selv om også A330'en til Air France fikk problemer her, er det et stort pluss å kunne operere en flytype som dette, som når 40.000 fot (og dermed nesten alltid kommer over dette været), fremfor å riste rundt i en A321 eller 737 inne i dette været, eller måte fly rundt.

Tally-Ho

Litt OT: Ut fra Wikipedia-artikkelen kan det se ut som Natal skal bli en transport-hub. Mitt inntrykk er at Brasilia seiler opp som den nye hub'en i Brasil. Her har man fortsatt plass til å utvide, noe som ikke er tilfelle med Guarulhos og Congonas i São Paulo.

Jeg har ikke helt trua på DY-flygninger til Natal via Kanariøyene. Kombinasjonen 737/mellomlanding/IC blir litt vel sært.

Last edited:

For å ta det først: se GCMap

Distansen fra Kanariøyene til Natal er vel noe mindre enn Oslo - Dubai, og den ruten flys jo i dag av 737, riktignok med noe redusert payload.
.....
En helt annen sak helt på tampen: Det er spesielle værmessige utfordringer på denne strekningen, med typiske enorme CB'er i konvergensområdet nær ekvator.

Så da har man også et par andre saker.

Det ene er været og evt. at distansen blir noe lenger pga. dette TallyHo nevner.

Det andre: På strekningen Oslo-Dubai er det jo også mange steder de kan re-fuele dersom det viser seg at det ikke går pga. headvind o.l. LPA-NAT er det ikke akkurat flust av gode refuelingsteder noe som da vil bety at man må kjøre enda mer safe. Dvs. enda lettere fly -> dårligere økonomi, eller tar jeg feil her?

Hui, her ble det mange luft-slotter...

Og alt starter fordi en kabin-ansatt drömmer... Veksten skjer andre steder og det kommer en del annonseringer alrede. Og vi kan venter oss litt mere...

Jeg har liten tro pa flygninger mellom LPA og Brasil fra DY sitt side. Rett og slett fordi dette ville kreve ETOPS, og dette koster $$$...

Litt OT: Ut fra Wikipedia-artikkelen kan det se ut som Natal skal bli en transport-hub. Mitt inntrykk er at Brasilia seiler opp som den nye hub'en i Brasil. Her har man fortsatt plass til å utvide, noe som ikke er tilfelle med Guarulhos og Congonas i São Paulo.

Jo, Brasilia ser ut til å ha bra ekspansjon, og med ny terminal blir det sikkert liv. Men hvis du ser på den portugisiske versjonen av Wikipedia referansene der, ser det ut til at ambisjonen for Natal er 40 millioner pax årlig innen 2020.

Dessuten står det sånt som
quando estiver totalmente instalado o Aeroporto de São Gonçalo terá capacidade para abrigar, em seu pátio, 156 aviões do porte do A380.

Noen som kan nok portugisisk til å si hva det betyr? Det er stor satsning mot A380, iallfall. Natal har jo en ganske ideell posisjon som hub for Sør-amerika, ute på spissen der. Dessuten har jeg hørt at Natal ikke har et ubehagelig klima selv...

Jeg har ikke helt trua på DY-flygninger til Natal via Kanariøyene. Kombinasjonen 737/mellomlanding/IC blir litt vel sært.

ja, det er det, men det er jo moro å spekulere om muligheter :-)

Noen som kan nok portugisisk til å si hva det betyr? Det er stor satsning mot A380, iallfall. Natal har jo en ganske ideell posisjon som hub for Sør-amerika, ute på spissen der. Dessuten har jeg hørt at Natal ikke har et ubehagelig klima selv...

Det skulle bety noe slik som:

when fully installed the Airport of Sao Goncalo has the capacity to house in his courtyard, 156 aircraft of the size of the A380.

Ifølge Google Translate vil flyplassen i Natal, når den er ferdigstilt, ha 156 broer til fly av typen A380(!).
Mitt generelle inntrykk er at brasilianerne bygger for fremtiden. Har sett flere store og nye flyplasser med lite trafikk. Natal føyer seg tydeligvis inn i rekken.

Og ja, det er morsomt å spekulere i hypotetiske destinasjoner ;)

Å kunne snu på ting er en god egenskap:

DY har jo varslet at de vil starte opp et datterselskap som skal håndtere IC'en deres. Tar jeg ikke helt feil, vil dette nye selskapet (om det oppstår) bruke B787 eller A330. MAO: hvorfor skal DY mellomlande på LPA?

Last edited:

Deilig for DY crew å være standby på Kanariøyene da :-)
Vel fortjent i en hektisk hverdag ellers!

Back