DY - Ny base på Kanarieøerne!

Re: DY - Ny base på Kanarieøerne!

Men distansemessig er jo Rio noe helt annet enn Natal! Det mist et par timer mellom byene. Det går da ikke med 737?

For turister og atskillige folk innen shipping/offshore må da Rio med DY være interessant? Med kommende VM i fotball og OL så øker nok interessen for Rio, også blant Thailand- og Kanari-folket i Norge?

Ja, det er ett stort land men vet ikke nøyaktig hvor langt det er fra Kanariøyene til Rio eller jeg men er vel kanskje på smertegrensa til en 737...

Ja, det er ett stort land men vet ikke nøyaktig hvor langt det er fra Kanariøyene til Rio eller jeg men er vel kanskje på smertegrensa til en 737...

LPA-GIG, er 3435 nautiske mil. Til sammenligning, er OSL-DXB (som er den lengste ruta DY flyr i dag) 2776, og allerede der, blokkerer de en god del av setene.

Hvem har sagt at de skal fly (hvis de i det hele tatt skal fly dit) med 737? De har da planer om å skaffe fly med lengre rekkevidde?

Jeg bare undrer, så fort det går rykter om ekspangsjon i Norwegian, er det noen som dømmer dette nord og ned! Er det så mange SAS paterioter på dette forum som ikke ønsker en videre utvikkling av DY ruter? SAS er jo snart en saga blott dersom man skal tro på analytikkerne, da vil det jo være en fordel for de som fremdeles ønsker å arbeide i bransjen at det er en utvikkling på andre hold, og det skapes arbeidsplasser, selv om det blir få danske!

Jeg er stor fan av dette, men jeg ser ikke helt markedet for Rio dessverre. NYC og BKK er en annen sak, da nordmenn flest flyr dit allerede. Jeg ser aspektet med shipping og nærlingsliv, men allikevel er det noe som sier meg at denne ruten er litt dødfødt.

Dødfødt..... Ekke født engang, kun et rykte fra en overivrig cabinansattsom ikke vet noe mer en andre.... Egentlig et ferdig diskutert tema for ente gang......

Men det er snakk om å ha crew i standby på holmene i vinter for å slippe å drite på draget iht dutytid....

Rio eller ei, Norwegian lufter jo en del planer om LH og har vel kanskje på sikt gode muligheter for å bli en betydelig LH aktør fra OSL også, hvem vet tiden får vise... Men disse SAS patriotene som terje t nevner, det er vel ikke til å stikke under en stol at Norwegian sakte men sikkert har vokst seg større og større på samme tid som SAS sakte men sikkert har krympet inn til å bli mindre og mindre... Jeg er ikke noe for eller imot noen av disse to selskapene, det er en saga blott om det er Norwegian eller SAS som dominerer på OSL for min del. Men må si at jeg synes det ville vært positivt om OSL kunne fått flere LH ruter siden vi nordmenn har stort sett måttet forholde oss til CPH og ARN, og hvem av disse to selskapene vil prøve å få det til er det samme, poenget er at det er ett positivt tiltak som forhåpentligvis kommer oss Nordmenn som har OSL som hovedflyplass til gode...

Rio eller ei, Norwegian lufter jo en del planer om LH ...

Det kommer IKKE til å skje fra LPA ....

Novair flyger ju A321 till Brasilien via Kanarieöarna.

Nå skal man ikke blande charter og rutefly. Mellomlandinger er akseptabelt på en charter, ettersom man ikke kan velge andre flyavganger. Når det gjelder rutefly, vil en mellomlanding være det som dreper en rute som ellers muligens kunne ha livets rett. Når tidsfordelen blir borte, har du ikke lenger noe konkurransefortrinn.

Det har jo vært oppe før at Brasil ikke var så HOT som man trodde , selv ikke som charter destinasjon. 5+1+5 timer i 737 er vel ingens drøm det heller.
Hva legger man så i "base"? at man innfører nattstopp for crew vil jeg tro, vel det er jo ingen base.

selv ikke som charter destinasjon. 5+1+5 timer i 737 er vel ingens drøm det heller.
Skjønner ikke hva alle her sutrer for, uvitenhet tenker nå jeg. Min mest behagelige langhaul tur som pax var med en narrowbody, en 757 som tilfeldigvis har identisk kabinbredde som 737. Det MÅ ikke være widebody bare for name only.

Nå skal man ikke blande charter og rutefly. Mellomlandinger er akseptabelt på en charter, ettersom man ikke kan velge andre flyavganger. Når det gjelder rutefly, vil en mellomlanding være det som dreper en rute som ellers muligens kunne ha livets rett. Når tidsfordelen blir borte, har du ikke lenger noe konkurransefortrinn.

Det er klart at tidsfordelen vil ha noe å si for en del kunder, men om det er snakk om teknisk mellomlanding for fueling o.l. hvor man ikke trenger å forlate flyet, så vil jeg tro de fleste synes det er et bedre alternativ enn å fly via en annen flyplass for å bytte fly der. Så ja, konkurransefordelen kan fortsatt være der. Det er heller ikke alle som har tidsaspektet som pri 1, hvis man f.eks. kan få en god pris. Når det er sagt så har jeg ikke noen stor tro på at Kaniariøyene-Brasil vil bli noen høydare.

Skjønner ikke hva alle her sutrer for, uvitenhet tenker nå jeg. Min mest behagelige langhaul tur som pax var med en narrowbody, en 757 som tilfeldigvis har identisk kabinbredde som 737. Det MÅ ikke være widebody bare for name only.

Veldig enig med deg!

med mellomlanding i kanariøyene til brasil kan jo spanjoler også hoppe på flyet.. da får man passasjergrunnlagg nok til å opprette ruten til brasil da..

Pluss at man får litt pause fra setene.. lufte rompene litt..

Høres ut som et rykte fra 2008 har blusset opp igjen. Da gikk det også rykter internt i DY at det var snakk om å fly til Brasil via LPA (eller noe). Ble også diskutert her på forumet.

At et selskap velger å legge crew på overnatting og/eller ha dem på standby på en utestasjon, betyr ikke at det blir en crewbase. Det er vel ikke helt unormalt at man på destinasjoner langt borte velger en slik løsning deler av året.

Har samme erfaring selv.

Norwegian har gjort mye riktig, og om selskapet bestemmer seg for å investere i en prøveperiode fra Kanariøyene til Sør-Amerika, så er det sikkert vurdert slik at det vil være et marked for det utover. Dog skal det "litt til" for å fly til et annet kontinent, så om selskapet begynner med det vil det nok være et ledd av en mer ambisiøs plan med dertil egnet materiell. Skal selskapet som en lavkostoperatør bort fra en enhetsflåte vil det nok være med et så høyt antall fly av en annen flytype til et spesifikt marked, at det i løpet av en viss periode skal være mulig å gjøre forretning på det.

Angående spanske reisende fra Sør-amerika til Kanariøyene, vil det da være naturlig med en rute videre derfra til det spanske fastlandet, noe som sikkert lar seg gjøre i forbindelse med det vanlige nettet til Norge og Skandinavia. Men da må kostnadene være lave nok til å forsvare priser som ligger tilstrekkelig under de selskapene som allerede har direkteflyvninger fra Spania til Sør-Amerika, til at kundene både vil fly med et fremmed non-alliance flyselskap og med en mellomlanding på veien.

Icelandair har klart den modellen fra Europa til Nord-Amerika, og Kanariøyene kan selvsagt utgjøre en tilsvarende hub for flyvninger til Sør-Amerika, dersom markedet ønsker det. Blir det et norsk selskap som betjener den modellen, vil det selvsagt være morsomt.

[...]
Angående spanske reisende fra Sør-amerika til Kanariøyene, vil det da være naturlig med en rute videre derfra til det spanske fastlandet, noe som sikkert lar seg gjøre i forbindelse med det vanlige nettet til Norge og Skandinavia. Men da må kostnadene være lave nok til å forsvare priser som ligger tilstrekkelig under de selskapene som allerede har direkteflyvninger fra Spania til Sør-Amerika, til at kundene både vil fly med et fremmed non-alliance flyselskap og med en mellomlanding på veien.

Icelandair har klart den modellen fra Europa til Nord-Amerika, og Kanariøyene kan selvsagt utgjøre en tilsvarende hub for flyvninger til Sør-Amerika, dersom markedet ønsker det. Blir det et norsk selskap som betjener den modellen, vil det selvsagt være morsomt.

Altså; alle/samtlige flyplasser på det spanske fastlandet som DY allerede betjener pr idag, vil få ruter operert av DY til LPA, med mulighet for connection til Sør-Amerika?

I så fall høres dette veldig dristig og lite sannsynlig ut (men selvsagt spennende). Uansett så bør jo DY ha mer enn en rute mellom LPA og Sør-Amerika, ellers tilsvarer det ikke modellen til Icelandair. Og igjen; dristig og lite sannsynlig, men også svært spennende.

Når Kjos vurderer LH, så må vel Sør Amerika være et av stedene som er til vurdering.

Thomas Cook (DK) fløy noen sesonger charter fra Skandinavia til Brasil (Natal) via Tenerife, med crewchange på øya. (A330)

Men det ble ikke den helt store suksessen, og noe skyldes vel at turistene trakk seg unna etter bråk med norsk/pakistanske bander som ødela invest-markedet, og div. annen kriminalitet.

Det er dyrt å la crew ligge på Kanariøyene, og man skal ha hyppige ruter om det skal være økonomi i dette.

Ellers har vel DY også oppdaget at det er lurt å ha noen crew liggende SB på Kanariøyene, for operasjon ut av Oslo, da det er i overkant på grensen med hensyn til delays på vinteren vs arbeidstidsbestemmelsene (JAR subpart Q).

Tally-Ho

Denne "flyvertinna" har ikke hørt noe, men hadde vært koselig med en vinterbase der nede for oss solglade kabinansatte :)

Back